حریرچی: باید به زندگی با کرونا عادت کنیم
معاون کل وزارت بهداشت، ابراز امیدواری کرد روند کنترل کرونا در کشور، تا اواخر اردیبهشت به نتیجه برسد

ایرج حریرچی: باید به زندگی با کرونا عادت کنیم

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت در برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر با اشاره به مراجعه نیم میلیون نفر از مشاغل و اصناف به سایت برای اخذ پروانه آغاز فعالیت، گفت: نگرانی اصلی ما حمل و نقل عمومی است، زیرا به میزان شروع کار مشاغل حمل و نقل عمومی هم متأثر می‌شود و به همین دلیل استفاده از وسایل نقلیه شخصی را به لحاظ ایمنی در این شرایط توصیه کرده ایم.

وی افزود: بازگشایی‌ها را باید به نحوی مدیریت و کنترل کنیم که ستون فقرات حمل و نقل عمومی به لحاظ رعایت فاصله اجتماعی توان تحمل آن را داشته باشد.

معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی مسافران مترو و اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها، گفت: در مجموع ارزیابی ما از نخستین روز اجرای فاصله گذاری هوشمند خوب و رضایت بخش است.

وی با بیان اینکه به کرونا نمی‌توان نگاهی صرفاً بهداشتی و درمانی داشت، ادامه داد: در اکثر مناطق کشور اوج بیماری را گذرانده ایم و باید توجه داشت که بخش عمده‌ای از کارمندان مثل نیروهای انتظامی و کارکنان بخش درمان و بهداشت، ادارات برق و آب و گاز و…، تعطیلی ندارند از این جهت با واقع بینی باید تصمیم گیری کرد، از طرف دیگر باید به وضع کارگران روز مزد و دستفروشان و خانوارهای وابسته به یارانه و فقرا هم توجه داشت.

حریرچی با بیان اینکه در خوشبینانه‌ترین حالت ساخت واکسن و داروی کرونا ۱۸ ماه طول می‌کشد، گفت: حتی اگر واکسن هم ساخته شود ۴۰ تا ۵۰ درصد مؤثر خواهد بود و تا به میزان کافی برای همه دنیا و مبتلایان ساخته شود بسیار زمان خواهد برد از این رو باید ویروس را کنترل کنیم، زیرا حذف شدنی و کاملاً نابود شدنی نیست و باید به زندگی مسالمت آمیز با ویروس کرونا عادت کنیم.

وی افزود: ما فقط به مراکز خرید و فروشگاه‌های بزرگ عرضه کننده مواد غذایی و بهداشتی اجازه فعالیت داده ایم و در مورد پاساژها متأسفانه طراحی برخی از این مراکز به نحوی است که موجب تراکم جمعیت می‌شود و احتمال آلودگی در آنها بالا است و این مبنای تصمیم گیری ما بوده است.

معاون کل وزارت بهداشت، راهبر اصلی و اولویت نظام و ستاد مقابله با کرونا را به فرموده مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری سلامت مردم برشمرد و گفت: در مورد بازگشایی اصناف با خطر بالا مثل آرایشگاه‌ها، باشگاه‌های ورزشی، تالارها، رستوران‌ها و…، با تأخیر و دقت بیشتری باید تصمیم گیری کرد.

حریرچی، راه ارزیابی طرح فاصله گذاری هوشمند را گزارش ناظران و بازرسان و اصناف و نیز سیر بیماری دانست و افزود: قطعاً در ماه اردیبهشت ما احتیاط‌های بیشتری خواهیم داشت.

وی گفت: طبق نظرسنجی‌های منتشر شده برای اولین بار همه اقتصاد دان های دنیا با هر مرام و اندیشه‌ای بر سر یک موضوع توافق دارند و آن این است که شکستن دفعی قرنطینه و بازگشایی‌های زودهنگام برای خود اقتصاد مضرتر است.

معاون کل وزارت بهداشت، درباره اهداف اجرای طرح فاصله گذاری هوشمند، اظهار داداشت: در این مرحله از اقدامات و اهداف ما شناسایی افراد بی علامت و کم علامت است، زیرا این‌ها مثل بمب هستند و می‌توانند عامل سرایت بیماری به دیگران باشند و در این مرحله ما به صورت فعال این افراد را بررسی و معاینه می‌کنیم و در صورت ابتلاء ایزوله می‌کنیم. همچنین افرادی را که با مبتلایان بوده اند شناسایی و تست می‌کنیم و آن‌ها هم اگر مبتلا باشند قرنطینه خواهند شد.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: mehrnews.com