شرق: اتفاق کنارک در همه جای دنیا می‌ افتد
یکی از کارشناسان امور نظامی گفت: درباره این موضوع که تعدادی از نظامیان در این رزمایش‌ها جان خود را از دست می‌دهند، این نکته وجود دارد که در همه جای دنیا در رزمایش‌ها از سلاح‌های تمرینی استفاده می‌شود و مثلا هواپیما یک بمب تمرینی را شلیک می‌کند که رنگ آن بمب فرق دارد و مشخص است که بمب واقعی نیست و اصلا اتفاق پنهانی نیست

یک کارشناس امور نظامی: اتفاق کنارک در همه جای دنیا می‌ افتد

 تشییع شهدای سانحه ناوچه کنارک، روز گذشته در شهرستان کنارک در استان سیستان‌و‌بلوچستان برگزار شد.

این مراسم با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و با حضور امیر دریادار سیاری، معاون هماهنگ‌کننده ارتش، امیر دریادار خانزادی، فرمانده نیروی دریایی ارتش، مسئولان استان، هم‌رزمان و خانواده شهدا برگزار شد.

به بهانه شهادت جمعی از نظامیان نیروی دریایی ارتش، یکی از کارشناسان امور نظامی که می‌خواست نام او فاش نشود، در گفت‌وگویی رزمایش و انواع آن را توضیح داد که در ادامه می‌خوانید.

شرق: اتفاق کنارک در همه جای دنیا می‌افتد

رزمایش‌ ها چند نوع هستند و چگونه برگزار می‌شوند؟

نیروهای مسلح معمولا برای برگزاری رزمایش‌های خود یک برنامه سالانه دارند و برای زمان برگزاری، نوع و شکل اجرای آن از سلسله‌مراتب خود تبعیت می‌کنند و با نهادهای بالا‌دستی هماهنگی‌ها را انجام می‌دهند. رزمایش‌ها به شکل‌های مختلف برگزار می‌شود؛ مثلا رزمایشی صرفا زمینی است و به شکل تخصصی یک رزمایش توپخانه‌‌ای یا موشکی یا پهپادی است که فقط در یک حوزه فعالیت دارند. یا یک رزمایش را فقط یک نیرو برگزار می‌کند که برای مثال می‌توان به رزمایش نیروی زمینی سپاه اشاره کرد؛ به این صورت که آن نیرو هر تعداد یگانی که داشته باشد، اعم از پهپادی و توپخانه را در رزمایش مورد استفاده قرار می‌دهد.

نوع دیگر رزمایش نیز به این صورت است که مثلا ارتش جمهوری اسلامی ایران، رزمایش سراسری برگزار می‌کند که در آن تمام نیروهای ارتش شرکت دارند. رزمایش سراسری نیروهای مسلح نیز هست که برای نمونه ارتش و سپاه به صورت مشترک رزمایشی بزرگ برگزار می‌کنند. در این رزمایش‌ها روی یک موضوع خاص تمرین جنگی انجام می‌شود؛ مثلا در دریا بر اساس چند هدف، جنگ دریایی را تمرین می‌کنند که به آن رزمایش دریایی گفته می‌شود که در این رزمایش‌ها، شلیک موشک و عملیات تاخت ساحلی نیز وجود دارد.

برخی رزمایش‌ها هرساله و روتین برگزار می‌شود و برخی نیز به فراخور اتفاقات صورت می‌گیرد؛ مثلا برای آزمایش موشک و پیام خاص به دیگر کشورها. در ایران رزمایش‌های زیادی برگزار می‌شود و معمولا هر‌ساله رزمایش بزرگ دریایی هم انجام می‌شود. رزمایش مشترک بین کشورها نیز وجود دارد که محدود است و پروتکل‌های سخت‌گیرانه‌‌ای دارد. ایران نیز چند ماه پیش با روسیه و چین یک رزمایش مشترک دریایی برگزار کرد. سال‌های قبل نیز رزمایش‌هایی با عمان و پاکستان داشتیم.

در این رزمایش‌ها نیز نیروی‌های نظامی جان خود را از دست می‌دهند؟

درباره این موضوع که تعدادی از نظامیان در این رزمایش‌ها جان خود را از دست می‌دهند، این نکته وجود دارد که در همه جای دنیا در رزمایش‌ها از سلاح‌های تمرینی استفاده می‌شود و مثلا هواپیما یک بمب تمرینی را شلیک می‌کند که رنگ آن بمب فرق دارد و مشخص است که بمب واقعی نیست و اصلا اتفاق پنهانی نیست؛ اما در برخی رزمایش‌ها نیز از سلاح‌های واقعی و جنگی استفاده می‌شود که در خبرها نیز اعلام می‌شود که در فلان رزمایش از مهمات جنگی استفاده شده است که البته مقدار احتیاط، حساسیت و ریسک در این رزمایش‌ها بسیار بالا می‌رود. این‌گونه رزمایش‌ها در ایران و در دنیا نیز برگزار شده است.

به‌هرحال اگر از سلاح‌های واقعی نیز در رزمایش‌ها استفاده نشود، باز هم امکان خطر و حادثه در مانورها وجود دارد. متأسفانه در همه کشورهای دنیا در رزمایش‌ها تعدادی از نظامی‌ها کشته می‌شوند و حتی در آمریکا در رزمایش دریایی فاجعه‌های زیادی رخ داده و در یک مورد روی ناو هواپیمابر موشک منفجر شده و تعداد زیادی از نظامی‌ها کشته شدند و چندین هواپیما از بین رفته است. به‌هرحال جان حتی یک نفر هم برای همه ما مهم است؛ اما متأسفانه نمی‌توان ریسک یک رزمایش را به صفر رساند و خطا‌هایی صورت می‌گیرد. روح شهیدان حادثه ناوچه کنارک قرین رحمت الهی باشد.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: روزنامه شرق