احتمال کاندیداتوری سید حسن و احمدی‌ نژاد
در میان همه کاندیدا‌های بالقوه ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ نام ۲ گزینه نه تنها عجیب به نظر می‌رسد بلکه با، اما و اگر‌هایی نیز همراه است و همین مساله شاید این دو نفر را جدا از سایر کاندیدا‌های ریاست‌جمهوری که در مورد حضورشان گمانه‌زنی‌هایی می‌شود کنار هم قرار می‌دهد؛ محمود احمدی‌نژاد و سیدحسن خمینی

احتمال کاندیداتوری سید حسن و احمدی‌ نژاد برای انتخابات 1400

اولین یك بار برای حضور دوباره بر راس قوه مجریه اعلام آمادگی كرده اما از سوی شورای نگهبان یا به تعبیری حاكمیت پذیرفته نشده است و دیگری به‌واسطه نسبت و نسب خانوادگی‌اش كاندیداتوری‌اش به آسانی و سادگی باقی كسانی نیست كه یك‌شبه یا ساعاتی پیش از پایان مهلت قانونی راهی وزارت كشور می‌شوند و نام‌نویسی می‌كنند. با این حال خبرهای رسمی نشان می‌دهد همان‌قدر كه احتمال كاندیداتوری احمدی‌نژاد رو به كاهش است، احتمال كاندیداتوری سیدحسن خمینی ضعیف به نظر می‌رسد و شاید هیچ‌كدام از این دو گزینه جنجالی در اردیبهشت سال ۱۴۰۰ كارنامه خود را به رای مردم نگذارند.

اگرچه در فضای غیررسمی رسانه‌ای خبرها حكایت از رایزنی احمدی‌نژاد با شورای نگهبان دارد و مرتضی طلایی نیز این خبر را تایید كرده ‌بود اما یكی از نزدیكان احمدی‌نژاد به‌ جد این موضوع را تكذیب كرده است. بهمن شریف‌زاده از نزدیكان سیاسی احمدی‌نژاد یك هفته پس از طرح این مساله گفته است كه «این خبر دروغ است و صحت ندارد. هیچ رایزنی صورت نگرفته است.»

او به اخبار منتشر شده پیش از انتخابات مجلس یازدهم نیز اشاره كرد و گفت:«در آن روزها اخبار مختلفی منتشر می‌شد كه آقای احمدی‌نژاد لیست داده است یا با آقای قالیباف بر سر انتخاب نامزدها ملاقات دوگانه و سه‌گانه داشته، حال آنكه هیچ كدام صحت نداشت و دروغ بود. معتقدم این اخبار را مطرح می‌كردند تا از پتانسیل هواداران آقای احمدی‌نژاد استفاده انتخاباتی كنند.»

این فعال سیاسی نزدیك به جریان بهار معتقد است كه ظرفیت هواداران محمود احمدی‌نژاد، تنور انتخابات را گرم می‌كند و همه این خبرها به این دلیل مطرح می‌شود. اما فارغ از اینكه احمدی‌نژاد با شورای نگهبان رایزنی را شروع كرده یا نه، پرسش مهم این است كه اساسا چرا این اخبار درمورد احمدی‌نژاد مدام در فضای رسانه‌‌ای و مجازی مطرح می‌شود؟ شریف‌زاده معتقد است كه هم اصلاح‌طلبان و هم اصولگرایان می‌خواهند از این ظرفیت استفاده كنند اما معتقد است «چند شخصیت اصولگرا این مساله خلاف واقع را بیان می‌كنند.»

اما گزینه پُر حرف و حدیث دیگری كه این روزها در رسانه‌ها نامش به چشم می‌خورد، سیدحسن خمینی است. روز گذشته یكی از اعضای جامعه روحانیت مبارز در مورد كاندیداتوری نوه بنیان‌گذار انقلاب صحبت كرد و گفت كه احتمال چنین تصمیم‌گیری ضعیف است. سیدرضا اكرمی، عضو جامعه روحانیت مبارز توضیح داد: «بسیار بعید است كه سیدحسن برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام آمادگی كند یا به دعوت گروه‌های سیاسی پاسخ مثبت بدهد. در واقع ایشان به عنوان نوه امام خمینی ترجیح می‌دهد همچنان در حوزه علمیه به تدریس بپردازد تا در این سنگر خدمت كند و تاثیرگذار باشد.»

اكرمی در پاسخ به این پرسش كه چرا این كاندیداتوری را بعید می‌داند، توضیح داد:«البته سیدحسن خمینی در سال ۹۴ برای شركت در انتخابات مجلس خبرگان اعلام آمادگی كرد كه متاسفانه راه را برای ایشان باز نكردند. به همین دلیل معلوم است، حاضر نمی‌شود به عنوان یكی از خاندان امام بیاید و خود را در معرض تایید شورای نگهبان بگذارد.»
از قضا یكی دیگر از مشابهت‌های شرایط محمود احمدی‌نژاد و سیدحسن خمینی روابط آنها با شورای نگهبان است. هر دوی آنها از فیلتر شورای نگهبان عبور نكرده‌اند. اما یك مساله را نباید نادیده گرفت و اینكه انتخابات و كاندیداهای نهایی ریاست‌جمهوری در ایران به اصطلاح كاندیداهای دقیقه نودی هستند. یعنی هفته‌های منتهی به انتخابات است كه همه‌ چیز را مشخص خواهد كرد و تا پیش از آن احتمال درست نبودن هر گمانه‌زنی وجود دارد.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: روزنامه اعتماد