چه کسی استیضاح روحانی را شارژ می‌ کند؟
روزنامه «اعتماد» در گزارشی به پشت‌پرده تلاش مجلس برای «استیضاح رییس‌جمهور» پرداخته است

پشت‌ پرده تلاش مجلس برای «استیضاح رییس‌جمهور»

در این گزارش آمده است:

* مجلس در شرایطی كه دلار و سكه و اقلام مصرفی مردم و تورم به شكلی افسارگسیخته افزایش می‌یافتند، از ناكارآمدی رییس‌جمهوری سخن گفت و تلاش‌هایی را برای كشاندن دوباره روحانی به پارلمان آغاز كرد ولی همزمان گروهی دیگر در پارلمان پیش از آنكه تكلیف سوال سایر هم‌طیفی‌های‌شان از عالی‌ترین مقام انتخابی جمهوری اسلامی مشخص شود، صراحتا خواستار عزل رییس‌جمهوری شدند و در این مسیر به تهیه طرحی برای استیضاح او تن دادند.

* بدین‌ترتیب و باتوجه به فضای رسانه‌ای ایجاد شده، به نظر می‌رسد طراح طرح استیضاح رییس‌جمهوری جواد نیك‌بین باشد ولی محمدتقی نقدعلی، نماینده خمینی‌شهر و عضو كمیسیون كشاورزی مجلس كه او نیز عضو جبهه پایداری محسوب می‌شود، تاكید می‌كند كه «آقای نیك‌بین فقط ماجرا را رسانه‌ای كرده است.» اشاره‌ای به اینكه طراح، فرد دیگری است، به‌ویژه وقتی نقدعلی در پاسخ به این پرسش كه «پس طرح استیضاح توسط شما طراحی شده» با خنده می‌گوید: «بالاخره دیگه!»

*حال اما شاید اصلی‌ترین سوال آن باشد كه محل برگزاری نشست مدنظر نماینده خمینی‌شهر كجاست و هماهنگی‌های لازم ازسوی چه كسی صورت گرفته است. پیگیری‌های خبرنگار «اعتماد» در این مسیر پای یكی از جنجالی‌ترین نمایندگان مجلس دهم و یازدهم را درحالی به پرونده استیضاح رییس‌جمهوری باز كرد كه در یكی، دو ماه گذشته كمترین موضع را علیه دولتی‌ها گرفته بود. «مجتبی ذوالنوری» و اختلاف عقیده‌اش با حسن روحانی و به‌طور كلی دولت‌های تحت مدیریت او شهره آفاق است؛ ولی حال پرسش اینجاست كه او چرا باید بانی اولین گردهمایی نمایندگان خواستار استیضاح رییس‌جمهوری باشد؟!

* چنان‌كه یكی از نمایندگان مجلس كه نخواست نامش فاش شود، به «اعتماد» گفته و نقدعلی نیز به‌طور ضمنی تایید كرده كه ذوالنوری طی پیامكی از نمایندگان خواسته «ساعت 6 صبح روز یكشنبه»، در «محل كمیسیون امنیت ملی» برای «بررسی موضوع استیضاح رییس‌جمهوری» حاضر شوند. او حضور نمایندگان را «مغتنم» و «موجب تشكر» دانسته و در پایان مراتب «ارادت» خود را به همكارانش اعلام كرده است.

* همه این موارد كنار هم و مرور تلاش‌های ذوالنوری در مجلس دهم برای سوال از روحانی و اگر می‌شد استیضاح رییس‌جمهوری، حاكی از آن است كه نماینده نزدیك به جبهه پایداری مردم قم در مجلس یازدهم، ممكن است همان مرد پشت پرده طرح استیضاح رییس‌جمهوری باشد، با این تفاوت كه احتمالا این‌بار برای حفظ شأن و جایگاه ریاست كمیسیون امنیت ملی هم كه شده، از پیگیری علنی این مساله خودداری كرده است.

* بدین‌ترتیب و با اتكا به وزن ذوالنوری میان مجلس یازدهمی‌ها آنچه می‌تواند مانع كار او باشد، موضع هیات‌رییسه مجلس به عنوان ساكنان قدرتمندترین كرسی‌های پارلمان و البته شخص محمدباقر قالیباف است، اما پیگیری‌های خبرنگار «اعتماد» از اعضای هیات‌رییسه مجلس حاكی از آن است كه رییس مجلس هنوز موضعی در این زمینه اتخاذ نكرده است.

* در همین راستا شنیده شده كه قالیباف برای تعیین تكلیف موضوع سوال از رییس‌جمهوری و احتمالا تهیه طرح استیضاح او درخواست دیداری با رهبری به عنوان عالی‌ترین مقام جمهوری اسلامی را مطرح كرده است؛ دیداری كه در صورت برگزاری می‌تواند تاثیری قابل‌توجه در آینده طرح‌های سوال و استیضاح رییس‌جمهوری، آن هم در دشوارترین و پیچیده‌ترین شرایط سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و البته بهداشتی ایران داشته باشد.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
Seemorgh.com/news
منبع: روزنامه اعتماد