گزارشی از شب پرهیاهوی بهبهان، مشهد و شیراز
گزارش روزنامه اعتماد درباره التهاب و اعتراض در چند شهر كشور را بخوانید

گزارش روزنامه اعتماد از شب پرهیاهوی بهبهان، مشهد و شیراز

«اعتماد» در این گزارش آورده است:

* یكی، دو روز اخیر دست‌كم 3 شهر ایران شاهد تجمعات مردمی و ابراز نارضایتی آنان نسبت به وضع موجود بودند.

* براساس گزارش‌های منتشر شده در شبكه‌های اجتماعی، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری تحلیلی، مشهد و شیراز به عنوان 2 شهر مذهبی‌تر ایران كنار بهبهان واقع در استان خوزستان كه شهروندانش این روزها علاوه بر كرونا براساس برخی سوءمدیریت‌ها با مشكل آب شرب نیز مواجهند ازجمله شهرهایی محسوب می‌شوند كه شاهد اعتراضات مردمی بودند؛ اعتراضاتی كه اگرچه در قیاس با آنچه آبان‌ ماه 98 و پس از افزایش 3 ‌برابری قیمت بنزین آن هم بدون هر گونه اطلاع‌رسانی و زمینه‌سازی قبلی اتفاق افتاد شاهد تجمع كمتر مردم بود ولی به باور بسیاری از ناظران می‌تواند نشانی باشد از لزوم تلاش برای بهبود هر چه سریع‌تر وضع موجود توسط قوای سه‌گانه و پرداختن روسای قوا و مسوولان به مشكلات مردم به‌ جای درگیری‌ها و جنجال‌های جناحی.

* چنانكه علاوه بر مشكلات اقتصادی موجود در سرتاسر ایران و رشد روزافزون و ركوردشكنی‌های ساعتی كرونا در ایران و بازگشت شهرها به وضعیت قرمز، مجبور است با سوءمدیریت‌های موجود در استان و شاخص‌های بالای فقر نیز دست و پنجه نرم كند. همه این موارد كنار برخی اقدامات گروهك‌های تجزیه‌طلب در این استان سبب شده تا تجمعات اعتراضی مردم در شهرها و شهرستان‌های این استان در قیاس با سایر شهرهای ایران بیش از پیش توجهات را به سمت خود جلب كند. در همین راستا و پس از آنكه فراخوان‌هایی برای تجمعی اعتراضی در بهبهان منتشر شد این شهرستان شاهد برگزاری تجمعی در شامگاه پنجشنبه مورخ بیست‌وششم تیر ماه بود.

* تصاویر و فیلم‌های منتشر شده در شبكه‌های اجتماعی از تجمع گروهی از مردم در میدان بانك ملی، میدانی كه در جریان اعتراضات آبان ‌ماه 98 نیز بارها و بارها شاهد حضور مردم و اعتراض آنان حكایت دارد. تعداد تجمع‌كنندگان در فیلم‌های منتشر شده چیزی بیش از 50 تن و كمتر از 100 تن به نظر می‌رسد ولی تعداد دقیق آنان قابل ‌ذكر نیست. كنار شعارهای بعضا تند و تیز سر داده شده از سوی معترضان آنچه این میان قابل ‌توجه است، نوع برخوردهای صورت گرفته از سوی نهادهای امنیتی است. كاربران شبكه‌های اجتماعی و برخی رسانه‌های برون‌مرزی به‌ ویژه خبرگزاری رویترز در ادعایی از شلیك گاز اشك‌آور از سوی نیروی انتظامی برای متفرق كردن مردم حكایت دارد، موضوعی كه فرمانده نیروی انتظامی این شهرستان نیز تا حدودی به آن اذعان كرده و در جریان گفت‌وگوی خود با خبرگزاری جمهوری اسلامی گفته كه «ابتدا پلیس سعی داشت تا با مذاكره این افراد را متفرق كند اما آنها نه تنها متفرق نشدند بلكه اقدام به سر دادن شعارهای هنجارشكنانه كردند به همین دلیل پلیس هم با صلابت اقدام به متفرق كردن آنها كرد.»

* محمد عزیزی در بخش دیگری از این گفت‌وگو تعداد تجمع‌كنندگان را «اندك» اعلام كرده و در شرایطی گفت كه «هیچگونه خسارات مالی و جانی در این تجمع به وجود نیامد و افراد تجمع كننده هم به منازل‌شان هدایت شدند» كه برخی گزارش‌های منتشر شده در شبكه‌های اجتماعی حاكی از بازداشت برخی از تجمع‌كنندگان به ‌ویژه «فرزانه انصاری‌فر»، دختر «امین انصاری‌فر» جانباز و یكی از بازمانده‌های جنگ تحمیلی و برادر «فرزاد انصاری‌فر» یكی از جان‌باختگان اعتراضات آبان‌ ماه حكایت دارد.

* برخی روزنامه‌نگاران ایرانی در شبكه‌های اجتماعی خود نوشته‌اند كه فرزانه انصاری‌فر «دخالتی در تجمعات» نداشته و «برای تماشا» در میدان بانك ملی حاضر بوده است. فرمانده نیروی انتظامی بهبهان همچنین در بخش دیگری از گفته‌هایش خط و نشانی برای تجمعات احتمالی در آینده كشیده و گفته كه «پلیس بر اساس وظیفه ذاتی خود با هر گونه بی‌نظمی یا حركتی كه موجب بر هم زدن آرامش جامعه شود با قدرت و صلابت برخورد خواهد كرد به همین دلیل افراد نباید تحت تاثیر معاندان و مخالفان نظام قرار گیرند.»

* این میان و درست در بحبوحه انتشار اخباری ضد و نقیض از نوع برخوردهای صورت گرفته با معترضان در بهبهان، پایگاه خبری «نت بلاكس» با انتشار نموداری از افت شدید سرعت اینترنت در این شهر، آن ‌هم در ساعاتی پایانی پنجشنبه شب خبر داد اما برخی منابع محلی «قطعی اینترنت در بهبهان را تكذیب» و تاكید كردند كه سرعت اینترنت در چند روز اخیر در این شهرستان با مشكل مواجه است و در قیاس با گذشته نیز كاهش یافته است. این منابع همچنین برخی مطالب ذكر شده در شبكه‌های اجتماعی مبنی بر مجروح شدن برخی از تجمع‌كنندگان را رد كرده و گفتند كه «تا آنجا كه دیده‌ایم، كسی مجروح نشد ولی بر اثر شلیك گاز اشك‌آور برای برخی از آنان مشكلات تنفسی ایجاد شد.»

* البته مشهد و شیراز نیز شاهد برخی تلاش‌ها برای برگزاری تجمعات اعتراضی نسبت به مشكلات اقتصادی و تشدید نارضایتی‌های عمومی بوده‌اند كه البته در قیاس با آنچه در بهبهان رخ داده هم كمتر مورد توجه قرار گرفته است.

* در همین راستا مشاهدات عینی و تصاویر منتشر شده در شبكه‌های اجتماعی از حضور پررنگ نیروهای انتظامی و امنیتی در شهرهای تهران، كرج و... حكایت دارد كه می‌تواند، نشانی باشد از احتمال برگزاری تجمعات اعتراضی. با این حال آنچه این میان همواره باید مورد توجه مسوولان و نهادهای امنیتی قرارگیرد، تاكید مسوولان عالیرتبه جمهوری اسلامی، از انتخابی گرفته تا انتصابی، بر حق مردم برای برگزاری تجمعات اعتراضی و اعلام نارضایتی خود از وضع موجود است. حقی كه برای احقاق آن به خویشتنداری نهادهای امنیتی و سعه ‌صدر نهادهای قضایی و البته جلوگیری از تشدید جو امنیتی نیاز است كه در غیر این صورت به خودی خود می‌تواند به تشدید نارضایتی‌ها بینجامد.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: روزنامه اعتماد