حمایت دادستان اسبق کشور از اعدام محکومان آبان
آیت الله دری نجف آبادی، نماینده ولی فقیه در استان مرکزی که سمت هایی همچون وزیر اطلاعات، دادستان کل کشور، رئیس دیوان عدالت اداری را در کارنامه خود دارد، به حکم اعدام سه محکوم حوادث آبان 98 واکنش نشان داد

واکنش دادستان اسبق کشور به اعدام محکومان آبان

دادستان اسبق کل کشور گفت: در داستان آبان ماه ۹۸، افرادی مزدور و جاسوس ابزار دست دشمن قرار گرفته و شروع به آتش زدن اموال عمومی از جمله پمپ بنزین، بانک ها و ... کرده و در کنار ایجاد ناامنی برای مردم، تعدادی از نیروهای انتظامی و بسیجی را هم به شهادت رسانده یا آسیب جدی وارد کردند که حکم شرعی آنان از نظر اسلام کاملا روشن است و به عنوان باغی، محارب یا مفسد فی الارض شناخته شده و حکم اعدام برای آنان صادر می شود.

او که با رسانه رسمی حوزه های علمیه گفت و گو می کرد، در پاسخ به این سوال که معمولا صدور حکم اعدام اشخاص، چه مراحلی را طی می کند؟ گفت: قرآن کریم در رابطه با حکم بغاة و محاربین، تکلیف را روشن نموده و دستورات مقتضی را ارائه کرده است؛ مخصوصا اگر به صورت گروهکی و شبکه ای موجب اخافه مردم، ترساندن مسلمانان، تعرض به جان، مال و ناموس مردم شده و در جامعه ناامنی ایجاد کرده و ابزار دست دشمنان اسلام و قرآن شوند و با اهداف پلید دشمنانی همچون استکبار، منافقین و صهیونیست همراه شوند؛ تمام این افراد جزو محاربین بوده و با تشخیص دادگاه، حکم اعدام برای آنان صادر می شود.

دادستان اسبق کل کشور اظهار داشت: حکم اعدام سریعا پس از صدور حکم، اجرا نمی شود؛ بلکه به دادگاه تجدیدنظر رفته و پس از آن دیوان عالی کشور هم به آن رسیدگی می کند و پس از تأیید قضات، این حکم اجرا خواهد شد؛ همچنین در تمام مراحل دادگاه، تمامی ادعاها شنیده شده و سخنان آنان مورد بررسی قرار می گیرد.

وزیر اسبق اطلاعات ابراز داشت: در داستان آبان ماه ۹۸، افرادی مزدور و جاسوس ابزار دست دشمن قرار گرفته و شروع به آتش زدن اموال عمومی از جمله پمپ بنزین، بانک ها و ... کرده و در کنار ایجاد ناامنی برای مردم، تعدادی از نیروهای انتظامی و بسیجی را هم به شهادت رسانده یا آسیب جدی وارد کردند که حکم شرعی آنان از نظر اسلام کاملا روشن است و به عنوان باغی، محارب یا مفسد فی الارض شناخته شده و حکم اعدام برای آنان صادر می شود.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی ابراز داشت: این نوع احکام در کشورهای غربی و اروپایی هم وجود داشته و برای اشخاصی که دست به چنین اقداماتی می زنند، احکام سنگین وجود دارد.

آیت الله دری نجف آبادی خاطرنشان ساخت: جمهوری اسلامی ایران با تمام رأفت و مهربانی که دارد، در مقابل اشخاصی که به هیچ اصلی از اصول اخلاقی، اجتماعی و امنیتی پایبند نبوده و فساد و محاربه می کنند و جنایت می آفرینند، محکم ایستاده و تکلیف این افراد مشخص است و البته وکلا هم این حق را دارند که تقاضای بررسی مجدد داشته باشند و تمام تصمیمات با دادگاه و قاضی است.

وی تصریح کرد: نکته مهمی که باید به آن اشاره کرد، این است که این مجازات ها، جنبه بازدارندگی نیز داشته تا افراد شرور دیگر نیز بدانند که با اعمال شرارت و جنایت، چنین مجازات هایی در انتظار آنان است.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی در پاسخ به این سؤال که آیا در چنین پرونده هایی می توان ماده ۴۷۷ آیین دادرسی کیفری را اجرا کرد؟ گفت: عمل به این ماده مسیر خاص خود را دارد و هیأت قضات استان یا رئیس دادگستری استان اگر این حکم را خلاف شرع بدانند، می توانند از محضر ریاست قوه قضاییه درخواست رسیدگی مجدد به این پرونده را داشته باشند.

آیت الله دری نجف آبادی به این سؤال خبرنگار که آیا حکم اعدام به راحتی صادر می شود یا سخت گیری هایی در آن وجود دارد؟ نیز پاسخ داد و بیان داشت: برای صدور حکم اعدام، حداقل سه قاضی در پرونده رأی خود را اعلام می کنند که با نظر موافق دو قاضی، حکم صادر می شود و در ادامه به دادگاه تجدیدنظر رفته و دیوان عالی کشور هم باید با همین کیفیت، حکم اعدام اشخاص را تأیید کند و پس از تأیید نهایی، حکم اعدام صادر می شود.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: entekhab.ir