وزیر کشور: دغدغه مشارکت در انتخابات را داریم
وزیر کشور با اشاره به میزان مشارکت پایین در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی گفت: بابت میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ دغدغه داریم

بابت میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ دغدغه داریم

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور در برنامه شبکه خبر به مناسبت هفته دولت درباره کامیابی‌ها و ناکامی‌های دولت در هفت سال گذشته، اظهار کرد: باید گزارش کار به مردم صادقانه باشد زیرا گزارش صادقانه موجب افزایش مشارکت مردم با دولت شده و سرمایه اجتماعی را افزایش می‌دهد. براساس نظرسنجی‌ها در بحث امنیت داخلی رضایتمندی مردم در بالاترین رقم قرار دارد. همچنین براساس همین نظرسنجی‌ها سالم‌ترین و قانونمندترین انتخابات را در این هفت سال برگزار کرده‌ایم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در مناطق مرزی در شرق و غرب برخی خلاها را داریم که باید جبران کنیم، خاظرنشان کرد: تعداد ورود تروریست‌ها به کشور کمتر شده اما به دلیل ناتوانی کشورهای همسایه در تامین امنیت خود، شاهد ورود این افراد به کشور هستیم. از سویی سالانه هفتصد هزار نفر افغانستانی غیرقانونی وارد کشور ما می‌شوند که آنها را عودت می‌دهیم ولی دوباره به کشور باز می‌گردند. این مشکلات و خلأها باید رفع شود.

وزیر کشور ادامه داد: ما تلاش کردیم نوع نگاهمان به برنامه ریزی مبتنی بر برقراری توازن و تعادل منطقه‌ای باشد. در این هفت سال خیلی تلاش کردیم که توازن را در کل کشور برقرار کنیم زیرا به طور مثال شرایط سیستان و بلوچستان با مشهد قابل مقایسه نیست. در این مدت توانستیم حدود دویست اختیار از دولت بگیریم برای توازن منطقه‌ای اما عدم توازن زیاد است. ما باید به این نتیجه برسیم که استان‌ها می‌توانند بار را از مرکز بردارند. من معتقدم که هر استانی توان اداره خود را دارداما باید نظام بودجه ریزی و برنامه ریزی اصلاح شود.

رحمانی فضلی درباره عملکرد استانداران در زمینه اشتغال و معیشت، گفت: استانداران و فرمانداران نقش هماهنگی دارند و اشتغال و معیشت نهاد متولی مخصوص خود دارد. برای راه اندازی واحد تولیدی به چندین مجوز دستگاه‌ها نیاز است که استاندار می‌تواند بین دستگاه‌های مختلف هماهنگی ایجاد کند و من به استانداران در این زمینه نمره خیلی خوب می‌دهم.

وزیر کشور با بیان اینکه آمادگی برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس یازدهم در ۲۱ شهریور را با شرایط خاص کرونایی داریم، اظهار کرد: انتخابات ریاست جمهوری اهمیت زیادی دارد و همه احزاب رقابت شدیدی دارند و حساسیت‌ها بالا است. نگرانی در بی طرفی و سواستفاده وجود دارد که وظیفه ما است که این نگرانی‌ها را رفع کنیم. ما تجربه خوبی در برگزاری انتخابات داریم و از ۲۵ فرایند انتخابات، ۲۴ فرایند الکترونیکی برگزار می‌شود و با احراز هویت الکترونیکی در انتخابات مجلس، میزان تخلفات در زمینه احراز هویت به عدد دو رقمی نرسید.در تلاشیم تا تمام مراحل انتخابات را الکترونیکی برگزار کنیم و در این زمینه با شورای نگهبان جلسه در یک و باید کارهای کارشناسی انجام شود.

وی در پایان گفت: با تجربه‌ای که داریم و برنامه ریزی که انجام شده، انتخابات ۱۴۰۰را سالم، قانونی و توأم با امنیت برگزار می‌کنیم. البته مشارکت در انتخابات اخیر مجلس پایین بود و یکی از دغدغه های ما میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری است و امیدوارم با زمینه سازی‌ها و بسترسازی‌های مناسب و مشارکت همه گروه های سیاسی بتوانیم میزان مشارکت را افزایش دهیم.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir