مخالفت قاطع تروئیکای اروپایی با تحریم ایران
تروئیکای اروپا در پی ادعای آمریکا مبنی بر اقدام این کشور برای آغاز روند بازگردانی تحریم های سازمان ملل علیه ایران، تاکید کردند که این اقدام آمریکا قانونی نیست.

مخالفت قاطع آلمان، فرانسه و انگلیس


 به نقل از پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه فرانسه، وزرای اموز خارجه سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و انگلیس در بیانیه ای در واکنش به ادعای آمریکا مبنی بر اینکه تمام تحریم های سازمان ملل علیه ایران بازگردانده شده‌اند، تاکید کردند: آمریکا سی روز پیش به دنبال فعال کردن مکانیسم بازگردانی تحریم ها(اسنپ بک) بود که به مشارکت کنندگان توافق هسته ای اجازه می دهد اعمال دوباره تحریم های چندجانبه علیه ایران را که در سال ۲۰۱۵ طبق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت لغو شده بودند، مطالبه کنند.

در ادامه این بیانیه آمده است: فرانسه، آلمان و انگلیس به خاطر دارند که آمریکا در ۸ ماه مه سال ۲۰۱۸ با خروج از این توافق، به مشارکت در آن پایان داد پس بن بر این اظهاریه دریافت شده از سوی آمریکا که به اعضای شورای امنیت داده شده و گفته شده بر اساس پاراگراف ۱۱ قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است، از تاثیر قانونی برخوردار نیست. از این رو، هر تصمیم یا اقدامی که براساس این روند یا نتیجه آن در پیش گرفته شود نیز وجاهت قانونی نخواهد داشت.

این سه کشور علاوه بر این بیان کردند: هدف ما حفظ اختیار و تمامیت شورای امنیت سازمان ملل است. تروئیکای اروپا (آلمان، فرانسه و انگلیس) کاملا به اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که سند قانونی توافق هسته ای است، پایبند می باشند. ما برای حفظ توافق هسته ای به طور خستگی ناپذیری فعالیت کرده ایم و به این کار ادامه خواهیم داد.

بیانیه تروئیکای اروپا در پی این مطرح می شود که دولت آمریکا علیرغم مخالفت و عدم حمایت اعضای شورای امنیت از بازگردانی تحریم های بین المللی علیه ایران و گفتن این که آمریکا از جایگاهی قانونی برای این اقدام برخوردار نیست، شب گذشته مدعی شد تحریم ها علیه ایران را باز گردانده است.




گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorg.com/news
منبع: yjc.ir