فقط رهبری می‌توانند احمدی نژاد را اخراج کنند
محمد هاشمی می گوید: اگر کسی در مجمع چند جلسه غیبت غیر موجه داشته باشد، غیر از رئیس جمهور که مشغله های زیادی دارد، این احتمال وجود دارد که از سوی رئیس مجمع با تذکر مواجه شود.

ما نباید سوژه ای دست دشمن دهیم


محمد هاشمی، عضو اسبق مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره زمزمه هایی مبنی بر اخراج احمدی نژاد از مجمع و سازوکار این اقدام گفت: برخی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام همانند روسای سه قوه و یا اعضای شورای نگهبان به فراخور جایگاه خود و همچین موارد مختلف در جمع اعضای انتصابی مجمع تشخیص مصلحت نظام که از سوی رهبری انتخاب می‌شوند؛ حاضر می‌شوند. اگر کسی در مجمع چند جلسه غیبت غیر موجه داشته باشد، غیر از رئیس جمهور که مشغله های زیادی دارد، این احتمال وجود دارد که از سوی رئیس مجمع با تذکر مواجه شود.

وی افزود: اگر در مواردی لازم باشد حذف یا اضافه‌ای در خصوص اعضای انتصابی صورت بگیرد این اتفاق باید توسط رهبری انجام شود و اعضای مجمع و حتی رئیس آن اختیار حذف و اضافه کردن افراد را ندارند. اگر مساله ای رخ دهد ممکن است رهبری از رئیس مجمع یا دبیر مجمع راجع به افراد نظر بگیرند اما در نهایت ایشان تعیین می کنند که کسی حذف یا اضافه شود.

محمد هاشمی دامه داد: ممکن است اختلاف نظر بین دو عضو باشد، اما در نهایت رئیس مجمع یا رئیس جلسه اگر تذکری بخواهند بدهند مثل مجلس که نماینده حق تذکر آیین نامه ای دارد می توانند تذکر آیین نامه ای بدهند. اگر کاری خلاف آیین نامه انجام شود و عضو می تواند بگوید که من درخواست تذکر آیین نامه ای دارم و زمانی که به او اجازه دادند می تواند بگوید که با استناد به فلان ماده آیین نامه، مثلا این کار درست نیست و می تواند در مورد آن بحث کند و حتی رأی گیری کند؛ یعنی موضوع تذکرات به نحوه ادراه جلسه مربوط می شود، مثلا ممکن است کسی تخلفی در نحوه ادراه جلسه داشته باشد، مثلا ممکن است در جلسه افرادی با هم حرف بزنند و رئیس جلسه تذکر دهد و بگوید که توجه کنید، اما اینها مساله حذف و اضافه شدن افراد نیست.

وی در پاسخ به این سوال که «به عنوان فردی که سابقه حضور در مجمع را داشتید، تحلیل شما از رفتار آقای احمدی نژاد مثل مصاحبه با رادیو بیگانه یا نامه نگاری هایش چیست؟»، گفت: من نمی دانم که ایشان چه کار می کنند. این مساله ربطی به مجمع و در مجمع بودن ندارد.اصولا از نگاه جمهوری اسلامی گفتگو با رادیوهای بیگانه خیلی پسندیده نیست ولی مسئولان امر یک ترفیع قائل می شوند و می گویند در داخل کشور این اتفاق نیفتد ولی اگر کسی در خارج از کشور که به یک دلیلی رفته است، حتی مسافرت رفته است، اگر از رسانه های آن کشور به سراغش رفتند اشکالی ندارد که صحبت کند ولی در داخل کشور صحبت با رسانه های بیگانه مثل VOA ، BBC و .. افت دارد که یک مقام جمهوری اسلامی صحبت کنند، چون اینها معمولا جنبه دشمنی دارند پس ما نباید سوژه ای دست دشمن دهیم و با آنها گفتگو کنیم.

من نمی دانم این کار از نظر قانونی هم منعی دارد یا خیر اما از دیدگاه انقلاب، عرفا اینگونه بوده که این کار زشت است و افت دارد ولی خارج از کشور اشکالی ندارد، همانطور که زمانی که امام در پاریس بودند با همه رسانه ها گفتگو می کردند؛ ولی بعد از انقلاب تصمیمی که گرفته شد این بود که یک مقام رسمی با یک رادیو دشمن گفتگو نکند چون این کار افت دارد. از نظر جنبه اخلاقی و عرفی هرکسی باید شئونات نظام و شئونات خودش را حفظ کند.





گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: khabaronline.ir