مقام اماراتی، ایران و ترکیه را متهم کرد
وزیر مشاور امارات در امور خارجه، ایران و ترکیه را به دخالت در امور کشورهای دیگر متهم کرد و در عین حال گفت که ابوظبی همواره به دنبال تقویت گفت وگوی سازنده با همگان بوده است.

اتهام‌پراکنی مقام اماراتی در خصوص ایران و ترکیه


به نقل از العربیه، انور قرقاش، وزیر مشاور امارات در امور خارجه امروز دوشنبه در نشست راهبردی ابوظبی گفت: کشورها باید به حاکمیت یکدیگر احترام بگذارند، ایران و ترکیه امروز بیشتر شبیه هم شده اند و دخالت در کشورهای دیگر را ابزاری برای اجرای برنامه های توسعه طلبانه خود به کار گرفته اند.

وی مدعی شد: سلاح ایرانی همچنان به یمن ارسال می شود و این کشور از شبه نظامیان حمایت می کند و ترکیه نیز از شبه نظامیان افراطی در لیبی حمایت می کند.

ادعای ارسال سلاح به یمن از سوی ایران درحالی است که عربستان و امارات به عنوان کشورهای متجاوز به یمن، سالهاست این کشور جنگ زده را تحت شدیدترین محاصره‌ها قرار داده‌اند و حتی کوچکترین محموله‌های غذایی و دارویی برای مردم این کشور را بارها بازرسی می‌کنند.

قرقاش در ادامه گفت: ما اینگونه مسائل که منجر به ایجاد نا به سامانی در جهان عرب می شود را نمی پذیریم اما به دنبال درگیری نیستیم. امارات همواره به دنبال تقویت گفت وگوی سازنده با همگان بوده است و بهتر است که همیشه از راه های مسالمت آمیز درگیری های منطقه را حل کنیم.

این مقام اماراتی در ادامه در رابطه با پیروزی جو بایدن گفت: امارات به دنبال همکاری با رئیس جمهور جدید آمریکا برای تقویت روابط دوجانبه است. روابط امارات و آمریکا بر اساس منافع و ارزش های مشترک و دوستی بنا شده است و از مرحله احزاب و دولت های مختلف عبور کرده است.
وی در رابطه با فلسطین نیز گفت: ما همچنان بر این باوریم که صلح فراگیر و عادلانه باید در فلسطین انجام شود، اما همچنین بر این باوریم که خود فلسطینی ها و اسرائیلی ها باید این صلح را به وجود بیاورند.

ایران بارها اعلام کرده که همواره به دنبال صلح و حل اختلافات با کشورهای منطقه است. در این راستا شب گذشته هم محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در توییتی به زبان عربی نوشت: ترامپ رفت، ما و همسایگانمان باقی می مانیم. تکیه بر بیگانگان امنیت به همراه نمی آورد و امیدها را ناامید می کند.

ظریف در ادامه نوشت: برای همکاری در راه تحقق منافع مشترک برای ملت ها و کشورهایمان دستمان را به سوی همسایگان دراز می کنیم. همه را به گفت وگو دعوت می کنیم و آن را تنها راه پایان دادن به اختلافات و تنش ها می دانیم. با هم برای ساخت آینده ای بهتر برای منطقه.




گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir