واکنش به خبر شهادت سربازان ایرانی در سوریه
سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی با خبرنگاران گفت: شهادت سربازان و سپاهیان ایران را در سوریه تایید نمی‌کنم.

 اجازه انتقال سلاح از طریق مرزهای‌مان را نمی‌دهیم


سخنگوی وزارت امور خارجه:



* خطیب زاده شهادت سربازان و سپاهیان ایران را در سوریه تایید نکرد و افزود: رژیم اشغالگر قدس می‌داند فصل بزن دررویی خیلی وقت است تمام شده و با احتیاط حرکت می‌کند و خوی تجاوزکارانه این رژیم قابل درمان نیست و تنها راه آن مقاومت صد در صدی در تمام جبهه‌هایی است که این رژیم دست به ناآرامی می‌زند. حضور ایران در سوریه مستشاری است و اگر کسی در این حضور خللی ایجاد کند پاسخ کوبنده‌ای می‌گیرد.

* گمانه زنی‌های رسانه‌ای بعضی در ایام فقدان خبر تبدیل به خبرسازی شده است. ایران درباره امنیت ملی خود با هیچ کس اهل مصالحه نبوده است. برای ما مهم نیست چه کسی در کاخ سفید است، برای ما منافع ملی و امنیت ملی مهم است و هر جا مورد تعرض قرار بگیرد در هر نقطه و زمانی پاسخ کوبنده دریافت خواهد کرد.

* (در پاسخ به سوالی درباره بازگشت آمریکا به برجام بعد از ورود بایدن به کاخ سفید و شروط ایران): تا دولتی در آمریکا مستقر نشود نمی‌توانیم درباره آن اظهارنظر کنیم. آنچه برای ما مهم است رفتار آمریکاست، نه اظهاراتشان. با دقت و هوشیاری تمام تحولات و گفته‌ها را پیگیری می‌کنیم و آقای ظریف نیز در مصاحبه اخیر مواضع ایران را بیان کرد.

* (در پاسخ به سوالی با بیان اینکه همکاری‌های ایران با سوریه با جدیت دنبال می‌شود): کمیته‌هایی این ها را پیگیری کردند و هر چه روند بازسازی سوریه سرعت بگیرد درد و رنج سوریه زودتر پایان می‌یابد.

* (در پاسخ به سوالی درباره هشدار آلمان به اتباع ایرانی مقیم این کشور برای سفر به ایران): ما تمامی افراد دوتابعیتی از مصونیت‌ها و حقوق و مسئولیت‌های یکسانی برخوردارند. اینکه دولت آلمان که خودش در برخی گروگانگیری افراد ایرانی نقش داشتند. افراد و شخصیت‌های ایرانی را در فرودگاه‌های کشور خود از جمله فرانکفورت دستگیر و به آمریکا مسترد کرده است. دولتی که معاهدات دیپلماتیک را نقض کرده و نقش موثری در دستگیری دیپلمات ایرانی داشته و رویه غلطی را بنیان گذاشته از این اظهارات کند واقعا جای سوال دارد.

* (درباره بدهی کره جنوبی به ایران): مشکلات هنوز کاملا مرتفع نشده مذاکرات در جریانن است برخی پیشرفت ها بوده ولی مذاکرات باید به نقطه خود برسد متاسفانه برخی سنگ اندازی ها و عدم شناخت‌ها نسبت به تعهدات دولت کره مانع این کار شده البته بانک مرکزی و وزارت بهداشت و نهادهای مسئول به دقت جلو می‌روند وزارت خارجه از دولت کره دعوت می‌کند که به این روند تسریع ببخشد. آنچه به صورت جزیی اتفاق افتاده به هیچ وجه رضایت بخش نیست.

* (درباره نقشه راه ۲۵ ساله ایران و چین) در سفر ظریف به چین نقشه همکاری‌های بلندمدت بین ایران و چین است و گفت‌وگوهای جدی انجام می‌شود و به محض اینکه به متن مورد توافق برسد اطلاع رسانی خواهد شد. با جدیتی که در طرف چینی و خودمان سراغ داریم امیدوارم به زودی به نقاط جدی در این باره برسیم.





گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: farsnews.ir