پیش بینی تولید انبوه واکسن ایرانی کرونا تا تیر
سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از پیش بینی تولید انبوه واکسن ایرانی کووید ۱۹ تا اوایل تیرماه خبر داد.

رعایت دستورالعمل های بهداشتی به ۶۲ درصد رسید


دکتر سیماسادات لاری در حاشیه بازدید از مرکز ۱۶ ساعته بجنورد در جمع خبرنگاران در ارتباط با جدیدترین خبر واکسن های ایرانی در حال تولید گفت: چند واکسن ایرانی و چند شرکت ایرانی در حال کار کردن برای تولید واکسن کووید ۱۹ هستند که دو واسکن وارد کارآزمایی بالینی سه شده اند که یکی واکسن برکت و یکی واکسن پاستور، آن واکسنی که مشترک با کوبا است.

وی افزود: واسکن مشترک با کوبا در هفت و یا هشت استان به طور پایلوت در سامانه ها ثبت نام شده و کار خود را شروع می کند و واکسن برکت نیز به همین شکل است.

وی ادامه داد: در کارآزمایی بالینی فراخوان داده می شود و یک سری از افراد می آیند و در آن مدت اگر همه مراحل به خوبی پیش رود، مستندات به سازمان غذا و دارو ارسال می شود و باید مورد تایید قرار گیرد.

وی تاکیدکرد: دست اندرکاران تولید واکسن پیش بینی کرده اند که اگر در پروسه کارآزمایی بالینی اشکالی پیش نیاید و تمامی کارها به خوبی پیش رود، واکسن در اواخر خرداد ماه و یا اوایل تیرماه به نتیجه برسد و در تیرماه نیز تولید انبوه آن انجام شود.

راه اندازی مرکز بستری های موقت یکی از علل موفقیت در کنترل بیماری

دکتر لاری در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر کل کشور در پیک چهارم موج کرونا قرار دارند، بیان کرد: طبق بررسی های صورت گرفته انگار نوک پیک قله سمت پایین را طی می کند اما همچنان آمار بستری ها بالا است و در برخی از استان روند ابتلا افزایشی است.

وی تاکیدکرد: اتفاقی که افتاده است موضوع بستری های موقت بوده که اکنون همه دانشگاه های کشور و بیمارستان ها قسمتی به نام بستری موقت را راه اندازی کرده اند تا بیماران کمتر دچار مشکل شوند و در همان موارد ابتدایی درمان شوند.

وی افزود: علاوه بر آن اتفاق خوبی دیگری که در این قسمت افتاده آن است که بیمه، درمان را در مراکز سرپایی درمان تحت پوشش قرار داده است.

وی ادامه داد: طبق بررسی های صورت گرفته و اظهارنظر دانشگاه های علوم پزشکی، یکی از علل موفقیت در کنترل بیماری راه اندازی این مراکز بوده است چراکه در موج چهارم کرونا تعداد بستری ها به شدت افزایش یافت و طی یکی دو هفته چهار برابر شد اما با استفاده از این سازوکار موفق به جلوگیری از افزایش مرگ و میرها شدیم.

رعایت دستورالعمل های بهداشتی به ۶۲ درصد رسید

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه بیان کرد: وزارت بهداشت تاکید دارد تا روند واکسیناسیون به سرعت صورت گیرد و وزیر بهداشت نیز دستور داده است تا تمام ناظران طرح شهید سلیمانی در گام پنجم که طرح واکسیناسیون نیز شامل آن می شود در مناطق تحت نظارت حضور پیدا کنند تا روند واکسیناسیون با سرعت و دقت هرچه بیشتر انجام شود.

وی در پاسخ به این سوال که تاکنون چه تعداد واکسن خارج از نوبت تزریق شده و عواقب در نظر گرفته برای متخلفان چه چیزی بوده است؟ گفت: تزریق واکسن خارج از نوبت را مناطقی همچون آبان و گلستان مشاهده کردیم و با خاطیان به شدت برخورد شد و این موضوع که واکسن حتما به افراد گروه هدف تزریق شود، با کنترل و دقت خیلی زیادی در حال انجام است.

وی تاکیدکرد: از آنجاییکه تعداد واکسن ها کم است تاکید داریم تا حتما به گروه های هدف تزریق شود و در این زمینه به شدت با خاطیان برخورد می شود.

دکتر لاری در ارتباط با رعایت دستورالعمل های بهداشتی نیز گفت: هفته های قبل از شروع پیک چهارم کرونا میزان رعایت دستورالعمل ها ۵۸ درصد بود که اکنون رعایت پروتکل ها چهار درصد افزایش یافته است که رشد کمی است و متاسفانه هنوز عادی انگاری ها را در سطح جامعه داریم.

وی همچنین توضیح داد: در تمام دنیا موضوع واکسن، موضوعی چالشی است چراکه ۸۵ درصد از واکسن ها در اختیار هفت تا هشت کشور دنیا است، بنابراین ما خیلی نمی توانیم بر روی واکسن هایی که از خارج کشور می آید حساب کنیم.

وی افزود: همچنین قول هایی برای در اختیار قرار دادن واکسن به ما داده شده بود ولی محقق نشد و خیلی کمتر از آن دوزهایی که قول داده بودند، ارسال شد، بنابراین چشم امید ما به واکسن هایی است که در داخل در حال تولید هستند.

هنوز الگوی بستری و یا فوت ناشی از بیماری کووید ۱۹ در کشور تغییر پیدا نکرده است

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه بیان کرد: همچنان بیشتری فوتی های ناشی از ابتلا به ویروس کرونا در کشور در فاصله سنی بالای ۵۵ سال هستند.

وی ادامه داد: تاکنون بیشتر افراد درگیر به این ویروس مردها بوده اند و با توجه به شیوع ویروس جهش یافته هنوز الگوی بستری و یا فوت تغییر پیدا نکرده است و فقط قدرت سرایت ویروس افزایش یافته است.




گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir