آخرین حرف های روحانی در مقام رئیس جمهور
رئیس جمهورگفت: در روزهای آغازین دولت یازدهم امید در کشور موج می‌زد.

ما فقط توانستیم بخشی از مشکلات را جبران کنیم


روحانی در نشست با مدیران ارشد دولت:

خداوند بزرگ را سپاسگزارم که آخرین روز مسئولیت را هم توانستیم آغاز کنیم و ان‌شاءالله به پایان می رسانیم.

فرار و نشیب این چند ساله فراوان بود. معاون اول و وزرای محترم بخش هایی از این فراز و نشیب را بیان کردند.

تدبیر در سایه امید آسان تر از تدبیر در تحریم ، جنگ و سختی‌ها است. امید آن زمان را در بازار ایران و افکار عمومی جهان مشاهده می کردیم.

در آن امید بود که کار بزرگی به ثمر نشست. مثالی می زنم به جز مذاکرات هسته ای که ببینید افکار عمومی جهان به ایران چگونه نگاه می کردند.

پیشنهاد دادم قطعنامه‌ای تحت عنوان جهان عاری از خشونت و افراطی گری تصویب شود که به اتفاق آرای اعضاء، بدون مخالفت تصویب شد. این نظر دنیا نسبت به ایران بود. اینجا که این جناح و آن جناح نیست. قطعنامه رئیس جمهور ایران به اتفاق آراء به تصویب می رسد. در شرایط ایران هم این امیدواری مشاهده می شد. ارز روند نزولی پیدا کرد. رئیس بانک مرکزی اصرار می کرد قیمت ارز بالاتر از آن چیزی که در بازار است بخرید.

دیروز آخرین باری بود که کلمه زیبای علی برکت‌الله را که رسول عزیز زمانی که از نهر نمی توانست عبور کند به گفته جبرئیل گفت و عبور کرد و کلمه پیروزی امیرالمومنین بود را گفتم. آخرین علی برکت‌الله مربوط به یک مرکز همایش بین المللی در اصفهان بود که کشورهای جهان جمع شوند در این مرکز بین المللی.

آنچه که برای نجات کشور در سال ۹۲ فکر می کردم همان است. اعتدال و تعامل سازنده در داخل و خارج. هنوز بعد هشت سال همان فکر را می کنم. با چنگ انداختن به صورت هم با هتاکی و تخریب یکدیگر نمی توانیم کشور را به پیشرفت برسانیم. باید به این نتیجه برسیم که دوران تندروی به پایان رسیده است. راه اعتدال است. در طول این هشت سال جناح‌های مختلف به آینده امیدوار بودند.

من به ملت ایران عرض می کنم کشور باید توسعه پیدا کند، باید کشوری الگو برای جهان باشد. یکی از راه‌های اصلی اش تعامل سازنده با همسایگان و جهان است. چه طور ما توانستیم هفت قطعنامه خطرناک را از سر ملت برداریم کار ساده ای نبود. من می دانم کار وزیر خارجه و دستگاه دیپلماسی ما چه قدر دشوار بود.

ما قطعنامه را برداشتیم روی این موضوع که شک ندارید؟ کمتر کسی بود که باور کند این قطعنامه‌ها برداشته می شود. این اراده ملت ایران و تلاش در سایه تدبیر و امید ما را به ثمر رساند. البته رهبر معظم انقلاب ما را هدایت و حمایت کرد. مردم در صحنه بودند.

وزیر خارجه امریکا در مذاکراتی به وزیر خارجه ما گفت من استقبال مردم اصفهان را از روحانی دیدم. مردم به صحنه آمدند، کف زدند و امیدوار بودند.

هیچ کس در تعامل با کشورهای جهان به صد نمی‌رسد. دنبال صد هست اما به آن نمی‌رسد. امروز راه حل معضلات ما تعامل سازنده با جهان است. مقام معظم رهبری در ابتدای دولت گفتند تعامل وسیع و سازنده و گسترده با جهان.

سخت ترین کار این است که به میدان بیاییم و در میدان مذاکره کنیم. در آن شرایط و ماه های اولیه کارهای بزرگی کردیم. اینکه می گویند برجام خوب نیست را واگذار می کنیم به آثار برجام. گفتند هواپیماهایتان کاغذی است. ۱۶ هواپیمای نو وارد ناوگان هوایی ما شد. اینکه می گویم پارس جنوبی ، بنادر ما، تخت های بیمارستانی، راه های جاده ای، پهنای باندها در جامعه ما به حرکت درآمد اگر در شرایط تحریم می ماندیم بسیار سخت تر اجرایی و عملیاتی می شد. در پارس جنوبی دیروز جشن گرفته شد برای بیست و هفتمین سکو در دریا. این در سایه چه بود؟ خیلی از این طرح‌ها نیمه کاره بود. من در این ایام شش بار رفتم عسلویه و آمدم. برجام باعث شد این بنادر فعال شوند.

آمار می گوید دوازده و نیم رشد اقتصادی ما در سال ۹۵ بود. بعد از ۲۶ سال ما به تورم تک رقمی رسیدیم. بعد از ۶۰ سال به صادرات غیر نفتی رسیدیم. مسئله روشن است. همان طور که رهبری گفتند به غرب نمی شود اعتماد کرد. اما گفت و گو حرف دیگری است. داعش از همان زمانی که ما مذاکرات را شروع کردیم فعال تر شد. موصل سال ۹۳ سقوط کرد.

(با بیان اینکه در دولت دوازدهم خر داغ کردند اما آن ها بوی کباب به مشام شان رسید): دی ۹۶ اولین علامت را به صهیونیست ها و ارتجاع منطقه داد که می شود برجام را بهم زد. اسنادی دروغ و راست اسرائیلی ها بردند و منتشر کردند و به ترامپ گفتند براساس این اسناد چیزی از برجام نمی ماند. راست و دروغ آن اسناد هم گذشت. ترامپ و تندروهای آمریکا هم که همیشه مخالف برجام بودند و این توافق بالاخره شکسته شد. در ادامه جنگی رخ داد و دشمن بر سر مردم ما بمب ریخت اما در این شرایط عده ای می گفتند دولت کجاست؟ به جای آنکه به کسی که بر سر مردم بمب می ریزد فحش دهند، به کسانی حمله شد که دنبال حراست از کشور بودند. این هم توطئه آن ها بود و رسانه های ما حریف رسانه های صهیونیست نشدند.

می دانم مردم چقدر رنج و زحمت دیدند اما اقتصاد دانانی که به من می گفتند در پایان سال ۹۷ تورم سه رقمی داریم، شرایط را برای مردم تشریح کنند. ما فقط توانستیم بخشی از مشکلات را جبران کنیم. به طور مثال در زمینه واکسیناسیون تا فردا به مرز تزریق به ۱۴ میلیون نفر می رسیم. در حد توان خودمان در این زمینه تلاش کردیم.





گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.ccom/news
منبع: isna.ir