تلاش ایران برای بازگشت به پیاده روی اربعین
زیارت زائران ایرانی در عتبات عراق در اربعین، در جریان مذاکرات وزیر امور خارجه ایران با نخست‌وزیر عراق مطرح و پیگیری شد.

مذاکرات وزیر امور خارجه ایران با نخست‌وزیر عراق



سازمان حج و زیارت که تایید سفر زائران ایرانی به عتبات عالیات عراق را از ستاد ملی کرونا گرفته است، در هفته‌های گذشته از ادامه رایزنی‌ها با دولت عراق برای حضور زائران ایرانی در اربعین خبر داد. حسین امیرعبداللهیان، وزیر جدید امور خارجه نیز در حاشیه نشست منطقه‌ای حمایت از عراق، در دیدار با مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر این کشور، درباره زیارت زائران ایرانی در اربعین گفت‌وگو کرد.

پیش‌تر در خردادماه، خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه پس از دیداری که با وزیر فرهنگ عراق داشت، از توافق‌های اولیه برای ازسرگیری سفرهای زیارتی ایرانی‌ها به صورت محدود و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی خبر داد. قرار بود پس از تفاهمی دوجانبه، این سفرها از سر گرفته شود.

در تیرماه نیز دیدارهایی بین سفیر ایران در عراق و وزیر فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی عراق با همراهی معاون سازمان حج و زیارت و نماینده این سازمان در عراق و رایزن فرهنگی ایران صورت گرفت و ایرج مسجدی، سفیر ایران در عراق پیش‌نویس یادداشت تفاهم اعزام کاروان‌های زیارتی را به طرف عراقی تحویل داد و از طرف مقابل برای سفر به ایران و امضای نهایی این یادداشت دعوت کرد. این دیدار پیش از ماه محرم انجام شد و امید ایران به برقراری سفرهای زیارتی در دهه نخست ماه محرم بود، درحالی که یادداشت تفاهم دو کشور هنوز امضا نشده است.

عراق حدود یک ماه پیش در بخشنامه‌ای ورود اتباع خارجی به این کشور را در صورتی که دو دُز کامل واکسن کرونا را دریافت کرده باشند، آزاد کرد، اما همزمان با دهه اول ماه محرم و آغاز مراسم‌های مذهبی در شهرهای زیارتی این کشور، در بخشنامه دیگری به شرکت هواپیمایی این کشور تاکید کرد از جابه‌جایی اتباع خارجی که بدون ویزا قصد سفر به این کشور را دارند، خودداری کند و صدور ویزا را متوقف کرد.

سازمان حج و زیارت در آخرین اظهارنظر اعلام کرده همچنان درحال پیگیری، مذاکره و رایزنی با طرف عراقی با هدف ازسرگیری اعزام محدود کاروان‌های زیارتی عراق است و نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت نیز با اشاره به گزارش‌هایی که از سفرهای آزاد و کنترل‌نشده به عراق وجود دارد، تاکید کرده که برنامه‌ریزی و پیگیری سفر زیارتی به عتبات عالیات در اربعین تسریع شود.

سفرهای زیارتی ایرانی‌ها به عتبات عالیات عراق از اواخر سال ۱۳۹۸ همزمان با همه‌گیری ویروس کرونا رسما متوقف شده است. هرچند در این میان، برخی به صورت آزاد و شخصی از طریق مرزهای زمینی و هوایی برای این سفرها اقدام کرده‌اند.




گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir