وزیر کشور : زائران هنگام بازگشت باید تست بدهند
وزیر کشور گفت: همه زائران ایرانی در بازگشت از مراسم اربعین حسینی هنگام ورود به کشور از مرزهای هوایی و زمینی باید تست PCR بدهند.

انتقال 60 هزار زائر ایرانی طی 6 روز به عراق


« احمد وحیدی » یکشنبه شب در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما، افزود: دو مرز زمینی شلمچه و مهران برای بازگشت زائران ایرانی در نظر گرفته شده است و وزارت راه و شهرسازی برای تامین ناوگان مورد نیاز هماهنگی های لازم را به عمل خواهد آورد.

وزیر کشور یادآور شد: تمهیدات مورد نیاز برای بازگشت زائران ایرانی از مرزهای زمینی انجام شده و با توجه به اینکه عده زیادی از هموطنان ما از طریق مرز زمینی وارد کشور خواهند شد، لذا در حمل ونقل هوایی مشکلات کمتری خواهیم داشت.

وی با اشاره به سابقه حضور زائران ایرانی در مراسم اربعین حسینی گفت: سال های قبل حتی 3 میلیون و 700 هزار زائر ایرانی در کربلا حضور می یافتند اما پس از شیوع بیماری کرونا سال گذشته دولت عراق اعلام کرد که زائر نمی پذیرد و امسال نیز در مرحله نخست دولت عراق با سفر هوایی 30 هزار زائر ایرانی موافقت کرد.

وحیدی افزود: در سفر نخست وزیر عراق به ایران در خصوص افزایش تعداد زائران ایرانی مذاکراتی انجام شد و در نهایت دولت عراق با عزیمت 60 هزار زائر ایرانی به مراسم اربعین حسینی از طریق مرزهای هوایی موافقت کرد .

وزیر کشور اظهار داشت: انتقال 60 هزار زائر ایرانی طی 6 روز به عراق کاری بزرگی بود که با هماهنگ یهای وزارت راه وشهرسازی و سازمان هواپیمایی کشوری انجام شد و نرخ مصوب بلیت برای رفت و برگشت 5 میلیون تومان و قیمت بلیت یک طرفه نیز 3 میلیون و 200 هزار تومان تعیین شد.

به گفته وحیدی، شرط دولت عراق تزریق دو دوز واکسن کرونا بود و چون آزمایش پی سی آر 40 دلار هزینه داشت ما در مذاکراتی با دولت عراق این مساله را حذف کردیم تا زائران ایران به راحتی بتوانند به مراسم اربعین حسینی عزیمت کنند.

وی گفت: مساله شرکت هوایی العراقیه که مشکلاتی برای زائران ایرانی به وجود آورده بود از بحث مربوط به اربعین خارج بود و ربطی به اربعین نداشت، ولی چون هموطنان ما به دنبال عزیمت به عراق بودند تلاش کردیم که سفارت عراق به این عزیزان ویزا دهد تا آنها نیز بتوانند در اربعین حسینی در کربلا حضور پیدا کنند.

وزیر کشور افزود: با این حال برای بازگشت زائران ایرانی به کشور قرار است که زائران ایرانی از دو مرز شلمچه و مرز مهران وارد کشور شوند و ستاد اربعین در حال هماهنگی های لازم است تا زئران و عاشقان امام حسینی ( ع) بدون معطلی از ظهر اربعین وارد کشور شوند.

وی اظهار داشت: با استقرار دوستان ما از وزارت بهداشت و درمان قرار است همه زائران ایرانی که از مرز هوایی و یا زمینی وارد کشور می شود تست PCR داشته باشند و توصیه ما این است که با توجه به اعتبار 72 ساعته این تست، هموطنان ما در عراق این تست را انجام دهند تا هنگام ورود به کشور معطل نشوند.

وزیر کشور تاکید کرد: دوستان ما در وزارت راه و شهرسازی برای انتقال زائران ایرانی از مرزهای زمینی تمهیدات لازم را انجام خواهند داد و اگر نیاز باشد هنگام بازگشت هموطنان ممکن است در برخی از محورهای مورد نیاز محدودیت هایی را اعمال کنیم.

وی در خصوص لغو روادید بین ایران عراق بیان کرد: دو ملت ایران و عراق عاشق هم هستند و مشترکات فراوانی دارند و این نشان می دهد که دو ملت روابط بسیار دوستانه دارند ، هرچند که دشمنان سعی می کنند که برای زائران عراقی در ایران و برای زائران ایرانی در عراق خبرهای منفی منتشر کنند.

وزیر کشور تاکید کرد: مذاکرات اولیه برای لغو روادید بین ایران و عراق انجام شده و وزارت امور خارجه پیگیر این مساله است و امیدواریم که زائران ایرانی در بازگشت از مراسم اربعین حسینی به میهن اسلامی بدون هیچ مشکلی به مقاصد خود باز گردند.





گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: irna.ir