علی لاریجانی، مجری توافق ایران و چین استعفا کرد
روزنامه فرهیختگان در شماره امروز خود خبر داد که علی لاریجانی، مجری توافقنامه ۲۵ ساله ایران و چین استعفا داده است.

علی لاریجانی استعفا داد


این روزنامه نوشت:

* بنا بر شنیده‌ها علی لاریجانی رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی و مجری توافقنامه 25 ساله ایران و چین طبق شنیده‌ها با روی کارآمدن دولت سیزدهم از سمت خود در راهبری این توافقنامه استعفا داده تا پیگیری فرآیندهای مربوط به این سند راهبردی 25 ساله به دست تیم دولت و معاون اول رئیس‌جمهور سپرده شود.

* سنگ بنای قرارداد راهبردی 25 ساله ایران و چین به سفر سال 94 شی جینگ پی به ایران بازمی‌گردد. دراین سفر ضمن انعقاد 17 سند همکاری میان دو کشور مقرر شد طرفین پیگیر انعقاد قراردادی استراتژیک و طولانی‌مدت باشند.

* بی‌تمایلی چینی‌ها مبنی‌بر تداوم همکاری با دولت روحانی باعث شد بعد از چند سال معطل ماندن سند راهبردی 25 ساله ایران و چین از سوی رهبر انقلاب، علی لاریجانی به‌عنوان مجری این توافقنامه از سمت ایران انتخاب شود. آغاز فصل جدیدی اجرایی شدن قرارداد میان ایران و چین به اسفند 97 و سفر ظریف و لاریجانی به پکن بازمی‌گردد. در واکنش به این سفر ظریف در توئیتی تلویحا به نقش لاریجانی در پیگیری قرارداد ایران و چین اشاره کرده و نوشت: «آقای لاریجانی رئیس مجلس را در سفر به پکن برای انجام گفت‌وگوهای مهم با رئیس‌جمهور شیء و رهبران چین درخصوص شراکت جامع راهبردی دو ملت همراهی کردم.»

* حال به نظر می‌رسد با روی کارآمدن دولت سیزدهم نگاه ایران در فضای بین‌الملل نیز دچار تغییر شده.





گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: eghtesadnews.com