واکنش وزارت خارجه به ادعای جنجالی الهام علی اف
«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

مذاکرات ایران و اتحادیه اروپا در بروکسل توافقی دوسویه بوده


* (درباره اظهارات جوزپ بورل درباره این که زمان برای بازگشت ایران به مذاکرات محدود است و دولت جدید ایران وقت کافی داشته که بررسی‌های خود را انجام دهد و فکر نمی‌کنم مذاکرات در بروکسل کاملا ضرورت داشته باشد): گفت‌وگوهای پنجشنبه هفته گذشته خوب و سازنده بود و نکاتی که باید به انریکه مورا می‌گفت منتقل کرد و توافق شد در چند روز آینده در بروکسل این گفت‌وگوها ادامه یابد و این توافق دوسویه بوده و قطعا موضوعات، چالش‌ها و موانعی که شش دور مذاکرات در وین به نتیجه نرسید باید در حین این گفتگوهایی که انجام می‌شود مورد رایزنی قرار بگیرد.

* اجازه دهید در مسیری که گفت‌وگوها بین ایران و هماهنگ کننده برجام آغاز شده ادامه یابد. آقای باقری در اولین فرصت نکات و موضوعات مدنظر خود را بیان خواهد کرد.

* (درباره اظهارات وزیر خارجه عربستان مبنی بر این‌که مذاکرات با ایران پیشرفت ملموسی نداشته و این در حالی است که امیرعبداللهیان از توافقاتی در این زمینه سخن گفت): چهار دور گفت‌وگوها در فضای مثبت و دوستانه‌ای بوده و در موضوعات دوجانبه و منطقه‌ای پیگیری شده است.

* یکسری نکات را به عنوان نکات قابل اهمیت بیان کردیم و تماس‌ها ادامه دارد. فکر می‌کنم واژه‌ای که به خوبی می‌تواند فضای گفت‌وگوها را بیان کند گفت‌وگوهای محترمانه است، البته به همان مقداری که محترمانه است، جدی بوده و جدی پیگیری شده و امیدواریم به نتیجه برسد.

* (درباره اظهارات امیرعبداللهیان که خواستار اقدام جدی آمریکا شده است): پرونده مذاکرات در وزارت امور خارجه پیگیری می‌شود و ان‌شاءالله با ترکیب جدید انجام خواهد شد. باقری در ادامه گفت‌وگوهای هفته گذشته در تهران و براساس توافق طرفین به بروکسل می‌رود. آن‌چه توسط رئیس جمهور و وزیر خارجه گفته شده این است که مذاکرات ادامه می‌یابد و آن‌چه در حال انجام است روشن شدن برخی نقاطی است که چالش‌های گفت‌وگوهایی بوده که ۶ دور در وین انجام شده است.ما هیچ وقت پیش شرطی را برای آمریکا تعیین نکردیم چون آمریکا عضو برجام نیست.

* (درباره رزمایش پدافند هوایی در جمهوری آذربایجان و خرید تسلیحات از رژیم صهیونیستی): این‌که رزمایش توسط کشورهای منطقه رخ دهد موضوعی طبیعی است و از جمله این‌که اطلاع رسانی دقیق در این زمینه صورت بگیرد و اگر کشورها بتوانند با این منش اقدام کنند نشانه بلوغ آنهاست که اطلاع رسانی کنند.

* (در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات رئیس جمهور آذربایجان و ایران را متهم به قاچاق مواد مخدر به همراه ارمنستان به اروپا کرده است): توصیه‌ام به برادران در جمهوری آذربایجان این است که بیش از پرداختن به اظهارات رسانه‌ای اجازه دهند در کانال‌های دیپلماتیک که پیام‌های مثبت و دوستانه می‌فرستند در همان مسیر ادامه یابد. ایران به تأیید و اعتراف نهادهای ذیربط بین‌المللی به خرد همه کنشگران که در فضای بین‌المللی آشنا به موضوعات هستند ایران در مبارزه با پدیده شوم قاچاق مواد مخدر پیشرو است. ما شهدایی را در این مسیر داده‌ایم. شاید روشن باشد برخی اظهارنظرات رسانه‌ای از سوی مسئولان آذربایجان با چه هدفی صورت می‌گیرند توصیه می‌کنم مقامات آذربایجان عنان کلام را داشته باشند و اجازه ندهند روابط طبیعی ایران و این کشور با دست‌های مصنوعی به هم بریزد.

* (درباره پیگیری‌ها در خصوص دو تبعه کرد ایرانی که به جبهه النصره تحویل داده شدند): ما هیچ موضوعی را بدون پیگیری رها نکرده و نمی‌کنیم. در موضوعات مرزی همواره یکسری دقایقی وجود دارد که باید براساس دقایق عمل کرد. گزارش‌ها ضد و نقیض همواره وجود داشته است. مرزبانان ما جلسات مشترک داشتند و موضوع در تهران و آنکارا در دست پیگیری است. در این موضوع و یکی دو موضوع دیگر مرزی در حال صحبت هستیم.





گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: farsnews.ir