پاسخ سفارت ایران در ارمنستان به ادعای علی اف
سفارت ایران در ارمنستان به اتهامات «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان در اجلاس سران کشورهای مستقل مشترک‌المنافع مبنی بر اینکه ارمنستان و ایران برای قاچاق مواد مخدر به اروپا تبانی کرده و از منطقه قره‌باغ کوهستانی برای این منظور استفاده کرده‌اند، واکنش نشان داد.

ایران هزاران شهید در راه مبارزه با مواد مخدر تقدیم کرده است


سفارت ایران در پاسخ به درخواستی برای اظهارنظر از سوی «آرمن‌پرس» گفت که بسیاری از کشورها در واقع از مبارزه گسترده ایران با قاچاق مواد مخدر بی‌اطلاع هستند.

این سفارتخانه افزود: در پاسخ به اتهامات خطاب به جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ارمنستان در جلسه شورای سران کشورهای مستقل مشترک‌المنافع در ۱۵ اکتبر، قابل توجه است که ایثار هزاران شهید و مجروح در چهار دهه گذشته تنها بخش کوچکی از تلاش‌های مستمر جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با قاچاق مواد مخدر، مبارزه با این پدیده شوم بوده که بارها توسط سازمان‌های بین‌المللی مربوطه به تأیید رسیده است.

به گزارش آرمن پرس، جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با قاچاق مواد مخدر با کشورهای همسایه همکاری نزدیکی دارد که در همان دیدار توسط نخست‌وزیر ارمنستان در پاسخ به اتهامات رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان به آن اشاره شد.

این گزارش افزود، قابل ذکر است که بر اساس اظهارات رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر جمهوری اسلامی ایران، از ابتدای سال ۲۰۲۱ مقام‌های جمهوری اسلامی ایران با مقامات جمهوری آذربایجان در خصوص شبکه‌های قاچاق مواد مخدر در ۱۴۰ مورد، تبادل اطلاعات داشته‌اند.

طبق این گزارش، ایران به دلیل واقع شدن در نزدیکی برخی از مراکز اصلی تولید مواد مخدر در جهان، فشارهای زیادی را در جریان مبارزه با گردش غیرقانونی مواد مخدر متحمل می‌شود. به نوشته آرمن پرس، بر اساس گزارش‌های رسمی دولت جمهوری اسلامی ایران که به سازمان‌های بین‌المللی ارائه شده است، در سال ۲۰۲۰ نهادهای مجری قانون ایران بیش از ۱۱۷۷ تن مواد مخدر را ضبط و درگیر بیش از ۳۰۰۰ درگیری مسلحانه در مبارزه با قاچاقچیان شدند که متأسفانه منجر به کشته شدن ده مامور پلیس شد. در سال ۲۰۲۱ هم علیرغم مشکلات مربوط به تحریم‌های اقتصادی، مبارزه ایران با قاچاق مواد مخدر-که مستلزم صرف هزینه‌های هنگفت است-نتایج بیشتری به همراه داشت. تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر باعث ثبت بالاترین شاخص با اختلاف زیاد در سطح جهان در کشف مواد مخدر از سوی ایران شد.

به نوشته این رسانه ارمنستانی، شاخص حجم مواد مخدر حاصل از تریاک کشف شده توسط ایران در سال‌های گذشته، ۵۰ درصد بیشتر از رقم کلی جهانی بوده است.

به گزارش فارس، پیش‌تر «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ادعاهای عجیب علی‌اف را قویا تکذیب کرده و آن را ساختگی خوانده بود.

وی در واکنش تصریح کرد: طرح چنین اتهامات رسانه‌ای صرفا در راستای منافع رژیم صهیونیستی مبنی بر تحت تاثیر قرار دادن روابط برادرانه دو ملت ایران و جمهوری آذربایجان است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به نقش پیشروی جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با قاچاق مواد مخدر، تأکید کرد: تقدیم هزاران شهید و مجروح طی ۴ دهه گذشته در مبارزه با این پدیده شوم تنها یک برگ از تلاش‌های متعهدانه و مستمر جمهوری اسلامی ایران در این مسیر می‌باشد که بارها و بارها توسط نهادهای بین‌المللی ذیربط مورد تأیید قرار گرفته است.

خطیب‌زاده ضمن تاکید بر روابط مستحکم برادارنه بین دو ملت تصریح کرد: متاسفانه به نظر می‌رسد به رغم پیام‌های خصوصی و مثبتی که از باکو در تماس‌های مختلف دریافت می‌شود، تعمدی برای طرح اظهارات رسانه‌ای بی‌مبنا از سوی باکو وجود دارد که البته در جای خود پاسخ مقتضی داده خواهد شد.





گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: farsnews.ir