سه شرط ایران برای بازگشت آمریکا به برجام
خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه سه اقدام را شرط ایران در بازگشت امریکا به برجام را ذکر کرد.

آمریکا باید تضمین دهد که حقوق بین‌الملل را به سخره نخواهد گرفت



آمریکا باید مقصر بودن خود را بپذیرد.

تحریم‌ها یکجا لغو شود.

تضمین دهد که هیچ دولت دیگری اقدام ترامپ در خروج از برجام را تکرار نکند.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه امروز در نشست خبری هفتگی خود در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سوالات آنان پاسخ داد.


اشغال و ترور مبنای نامشروع بودن رژیم اشغالگر است


وی درخصوص اظهارات نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر این‌که ایران تهدید موجودیتی برای اسرائیل است؛ گفت: تهدید وجودی اسرائیل وجود این رژیم نامشروع است. این رژیم، خودش، خود مخرب است. اشغال و ترور و سیاست‌هایی که در پیش گرفته مبنای نامشروع بودن این رژیم متجاوز و اشغالگر است. آنها حد و حدود خود را می‌دانند و پیشتر هم پاسخ خود را گرفته‌اند.


آمریکا باید بداند که عضو برجام نیست


خطیب‌زاده درخصوص اظهارات مشاور امنیت ملی آمریکا مبنی بر اینکه ایران هنوز تمایلی برای بازگشت به برجام نشان نداده است؛ گفت: ایالات متحده باید بداند عضو برجام نیست و به اعضای دیگر برجام نمی‌تواند اظهاراتی را منتسب کند و یا درخواست‌هایی را داشته باشد. بهتر است اول از همه برادری خود را ثابت کند. خوشحالیم این اراده خود را مدام تکرار می‌کنند. شاید برای این است که فراموش نکنند تحریم‌هایی که توسط دولت قبلی اعمال و توسط این دولت دنبال و برخی اضافه شد، می‌خواهند بردارند.

آنچه مهم است عمل است که متأسفانه عملی که از دولت فعلی دیدیم در خلاف جهت اعلامی آنها بوده است.

‌مسیر ایالات متحده برای بازگشت به برجام روشن است؛  باید بپذیرید به عنوان مقصر وضعیت فعلی از مسیری که رفته برمی‌گردد، برای بازگشت از مسیر غلط هم باید تحریم‌های ظالمانه که بعد از خروج آمریکا از برجام اعمال شده یک جا و به صورت مؤثر  بردارد و تضمین دهد هیچ دولتی در آمریکا مجدداً جهان و حقوق بین‌الملل را به سخره نخواهد گرفت و این شرایط را تکرار نخواهد کرد.

وی در خصوص گام به گام بودن رفع تحریم‎ها گفت: اصل حاکم بر توافقات و گفت‌وگوها در وین این است که تا همه چیز توافق نشود درباره هیچ چیز توافق نشده است و این اصل اساسی بوده که از روز اول گفته شده و الان هم با جدیت بیشتری پیگیری می شود. مطمئن باشید آنچه تا به امروز در وین گفته شده پیش نویس‌هایی از گفت و گوها بوده و چون همه چیز توافق نشده عملاً هیچ چیزی توافق نشده بوده است. لذا تنها مسیری که الان وجود دارد مسیری است که جمهوری اسلامی ایران و 4 بعلاوه یک اطمینان حاصل کنند که عضوی از برجام خارج شده و ناقض قطعنامه 2231 و توافقنامه هسته‌ای هست، در عمل به تعهدات خودش پایبند است. اگر همه اعضای توافق به شمول و اولویت رفع تحریم هایی که آمریکا بعد از خروج از برجام اعمال کرده اطمینان حاصل کنند آن وقت می‌توان گفت که در مسیر درست هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: آمریکا عضو برجام نیست و مسیر بازگشتش ابتدا از حصول اطمینان ایران و 1+4 از رفع تحریم‌ها می‌گذرد. مطمئنا آمریکا تا آن روز در کمیسیون مشترک برجام نمی‌تواند حاضر شود. مذاکرات در تاریخ اعلام شده آغاز و تیم مذاکراتی توسط وزارت امور خارجه و مذاکره کننده ارشد ایران هدایت خواهد شد و ترکیبی از ارگان‌های مسئول در رفع تحریم‌ها حضور خواهند داشت و هیچ تغییر خاصی از حیث شخصیت‌های حقوقی حاضر در این هیأت صورت نخواهد گرفت. اشخاص و نام ها موضوع ثانویه است.

وی درباره قانون مجلس درباره برنامه هسته‌ای اظهار داشت: برخی وقتی در مورد کشورهای خودشان صحبت می‌کنند فکر می‌کنند بعد از انجام تشریفات قانونی، قوانینی که در چهارچوب و تفکیک قوا لازم الاجرا شدند مسئولیت قطعی اجرای آن را دارند، اما وقتی به کشور جمهوری اسلامی ایران می‌رسند توقع دارند آنچه به عنوان قانون قطعی جمهوری اسلامی ایران وجود دارد و مراحل تشریفات قانونی را طی کرده و دولت موظف به انجام آنها است، با یک رفتار غیر قانونی و فراقانونی قابل دور زدن هست. دولت جمهوری اسلامی ایران مانند همه دولت‌هایی که در فضای مردم‌سالاری نفس می‌کشد، مقید به قوانینی است که تشریفات قانونی را طی کرده و لازم الاجراست و آنچه در مجلس شورای اسلامی مصوب شده توسط دولت کلمه به کلمه پیگیری خواهد شد.

خطیب‌زاده درخصوص اظهارات اخیر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: آقای گروسی بهتر از هرکس می‎دانند که این ابرهایی که ایشان از آن نام می‎برند به صورت مصنوعی و با زیاده خواهی برخی از اعضای آژانس بارور شده است. من ایشان را به آسمان صاف اساسنامه آژانس و قوانین پادمانی دعوت می‌کنم ایشان خودش را اسیر رفتارهای غیرفنی برخی کشورها نکند. پرواز در آسمان شفاف قوانین لازم الاجرایی که با آن آشنا هستند برای ایشان هم راحت‌تر است.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir