سخنگوی طرح صیانت: همه موافق این طرح هستند
سخنگوی کمیسیون مشترک طرح صیانت از فضای مجازی عنوان کرد: «همه موافق هستند و مخالفی نداریم. مخالفان از بعضی از قوانینی که ممکن است دست و پا گیر باشد، ایجاد زحمت کند یا خسارت بزند ناراضی هستند.»

سخنگوی طرح صیانت: همه موافق هستند و مخالفی نداریم

لطف‎الله سیاه‌کلی درباره جزئیات تغییرات پیشنهادی دولت برای طرح «صیانت از فضای مجازی» اظهار کرد: «دولت پیشنهادتی داده است، همانطور که از سایر نهاد‌ها و سازمان‌های خصوصی و دولتی و افراد متخصص خواستیم که در تکمیل این طرح کمک کنند. وزارت ارتباطات هم پیشنهادتی را در نامه‌ای مطرح کرده که امروز در کمیسیون درباره چگونگی استفاده از این پیشنهادات بحث شد.»

این نماینده مجلس ادامه داد: «این پیشنهادات چهار بعد را مدنظر قرار داده است. یک بعدش به جایگاه و موقعیت شورای عالی فضای مجازی مربوط می‌شود. دومین بعد آن ایجاد یک کمیسیون عالی تنظیم مقررات است مبنی بر اینکه چگونه این کمیسیون تشکیل شود و چه وظایفی دارد که به طور کل مفهومش این است که باید یک تنظیم‌گر تنظیم‌گرانی باشد و برای تنظیم‌گران موضوعی و تخصصی مقررات بنویسد. بعد دیگر درباره تعریف جایگاه پلتفرم‌ها است و آخرین بعد هم، خود همان تنظیم‌گران موضوعی و تخصصی است.»

وی درباره اینکه منظور از تنظیم‌گر چیست، گفت: «الان ما صنوف مختلفی داریم و هر صنفی متناسب با یک خدمتی ایجاد شده است. صنوف برای کسانی که در این حوزه‌ها کار می‌کنند، مقرراتی را می‌نویسد و بر کیفیت کار‌شان نظارت و کنترل می‌کند. حال تنظیم‌گران موضوعی هم به همین شکل است مثلا ما تنظیم‌گر حوزه‌ی IT داریم یا حوزه صنعت، سلامت، کشاورزی و ... برای موضوعات تخصصی باید تنظیم‌گران تخصصی هم داشته باشیم که متخصصان هر حوزه برای فعالان آن حوزه مقررات تنظیم می‌کنند.»

سیاه‌کلی با تاکید بر اینکه این امر بسیار مهم و منطقی است و باید راه بیافتد، بیان کرد: «بسیاری از نگرانی‌هایی که مردم اعلام می‌کنند، ناشی از این است که افراد غیر‌مرتبط و غیر‌متخصص تصمیم می‌گیرند یا نظارت می‌کنند اما اگر ما ناظران و تنظیم‌گران آن حوزه را با انتخاب خودشان بیاوریم، یقینا بهتر می‌توانند برای آن صنف تصمیم گیرند.»

سخنگوی کمیسیون مشترک طرح صیانت در پاسخ به این پرسش که اساسا دولت با این طرح موافق است یا خیر، اظهار کرد: «بله همه موافق هستند و مخالفی نداریم. مخالفان از بعضی از قوانینی که ممکن است دست و پا گیر باشد، ایجاد زحمت کند یا خسارت بزند ناراضی هستند.»

سیاه‌کلی افزود: «درباره تنظیم‌گری کسی مخالفتی ندارد. مخصوصا که ما در نظر داریم ترکیبی از افراد متخصص بخش حاکمیت و خصوصی باشند. بنابراین این تنظیم‌گری که ترکیبی از دولت و مردم است، در کشور‌ها دنیا هم بیشترین جایگاه را دارد و ماهم از همین قائده می‌خواهیم استفاد کنیم و از تنظیم گران تخصصی بهره می‌گیریم.»

نماینده مردم قزوین درباره اینکه مخالفان بیشتر از افکار عمومی هستند، گفت: «افراد نگرانی‌هایی دارند و کسی مخالف قانون‌گذاری نیست. ما درباره نگرانی مخالفین باید دقت کنیم تا آنهایی که در قالب قانون می‌توان گنجاند را رفع کنیم؛ از آن طرف هم قانون باید جامع و مانع باشد.»

او اضافه کرد: «بسیاری از کسانی که نگران هستند، به دلیل کسب و کارشان است که حتما باید این را در نظر بگیریم که نه تنها ضرری نرسانیم بلکه باعث رونق کسب و کار این افراد شویم. بنابراین ما هم باید دقت کنیم تا هم به نظر مخالفان توجه کنیم و هم قوانین و مقرراتی بنویسیم که سرمایه‌گذاران و صاحبان کسب و کار در این حوزه نگران نباشند.»

سیاه‌کلی در ادامه تاکید کرد: «موافقین هم نقطه نظراتی دارند و این طور نیست که موافق صد‌ در صدی باشند بلکه موافق از این جهت است که اقدام را می‌پسندد. البته ما هنوز وارد مباحث اصلی کلیات طرح، جزئیات، مفاد و تبصره‌ها نشدیم تا آنهایی که نگران هستند، آرامش خاطر پیدا کنند که مجلس با نگاه موثق و از دید نقطه نظر مخالفان کار را پیش می‌برد؛ کما اینکه به همین دلیل است که رسانه‌ها در جلسات حضور دارند. امروز هم تعداد افرادی که از نهاد‌های مختلف به جلسه کمیسیون مشترک آمده بودند، تقریبا معادل اعضای کمیسیون بود. بحث می‌کینم و امیدواریم یک قانون کامل و جامع تصویب شود.»


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: entekhab.ir