وزیر بهداشت گفت: متاسفانه ما پایگاه‌های فرهنگی مان را در دانشگاه‌ها از دست داده ایم و بیمارستان‌های ما از مساجد شایسته و درخور شان برخوردار نیستند. ما باید نهضت مسجد سازی را در سطح دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها راه بیندازیم و از جوانمرد سرپرست مرکز توسعه مدیریت و تحول اداری وزارت بهداشت می‌خواهم بودجه‌ای جداگانه برای این کار لحاظ کنند.

وزیر بهداشت: بیمارستان‌ها مساجد شایسته ندارند


 وزیر بهداشت گفت: متاسفانه ما پایگاه‌های فرهنگی مان را در دانشگاه‌ها از دست داده ایم و بیمارستان‌های ما از مساجد شایسته و درخور شان برخوردار نیستند.

بهرام عین الهی وزیر بهداشت روز یکشنبه ۱۴ فروردین ماه در دیدار نوروزی با معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت و مدیران این معاونت ضمن تبریک به مناسبت سال نو و حلول ماه مبارک رمضان گفت: خیلی از ابتکارات و اختراعات را دانشجویان انجام می‌دهند و باید به دانشجویان ارزش و اهمیت خاصی قائل شد و سرمایه گذاری‌های زیادی نسبت به این قشر انجام داد.

وی با اشاره به نامگذاری سال جدید به نام سال "تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین" از سوی مقام معظم رهبری گفت: با تکیه بر این شعار باید به سمت و سوی فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و فعالیت‌های دانش بنیان حرکت کرد و دانشجویان را به این سمت و سو ترغیب کرد. دانشجویان پتانسیل و ظرفیت‌های بالا و پشتکار فراوانی در این زمینه دارند و هرچه قدر بتوانیم در زمینه فعالت‌های پژوهشی و دانش بنیان، از توانمندی‌های دانشجویان استفاده کنیم، موفق‌تر خواهیم بود.

وزیر بهداشت با اشاره به وجود بیش از ۸۰۰ مرکز تحقیقاتی در دانشگاه‌های سراسر کشور اظهار کرد: می‌توان در این مراکز در مسیر فعالیت‌های پژوهشی وعلمی از دانش، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های دانشجویان استفاده کرد، این کار هم هزینه کمتری نسبت به نیرو‌های غیردانشجو دارد و هم مخارج زندگی دانشجویان راتامین می‌کند. به هرحال در مسیر فعالیت‌های علمی و دانش بنیان نباید از ظرفیت‌های دانشجویان غافل بود. حتی در بحث به کارگیری مشاوران جوان، نیرو‌های ستادی و روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌توانند از افراد متدین، آینده دار و با انرژی استفاده کنند.

عین الهی به موضوع نظارت مستمر بر عملکرد دانشگاه‌های علوم پزشکی تاکید کرد وگفت: موضوع نظارت از اهمیت و ابعاد بالایی برخوردار است و شما مدیران نباید دانشگاه‌ها را به حال خود رها کنید بلکه باید به صورت مستمر بر عملکرد دانشگاه‌ها نظارت داشته باشید و احیانا اگر خطایی از سوی دانشگاهی حادث شد، عکس العمل و تذکرات لازم صورت گیرد. در هر صورت این نظارت‌ها باید به صورت خوداظهاری، حضوری، مجازی و حتی با تشکیل تیم‌های نظارتی انجام گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به لزوم احداث مسجد در مراکز درمانی، دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها گفت: متاسفانه ما پایگاه‌های فرهنگی مان را در دانشگاه‌ها از دست داده ایم و بیمارستان‌های ما از مساجد شایسته و درخور شان برخوردار نیستند و حتی برخی از بیمارستان‌های بزرگ ما فاقد یک مسجد استاندارد و درخور شان هستند. ما باید نهضت مسجد سازی را در سطح دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها راه بیندازیم و از جوانمرد سرپرست مرکز توسعه مدیریت و تحول اداری وزارت بهداشت می‌خواهم بودجه‌ای جداگانه برای این کار لحاظ کنند.

وزیر بهداشت با اشاره به حضور مدیران انقلابی، باانگیزه و فعال در حوزه معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت اظهار کرد: انتظار ما از مدیران این است که همواره نظم و انضباط را در مسیرفعالیت‌های خودسرلوحه کار خود قرار دهند، چون اگر مدیران منظم نباشند به بقیه مجموعه نیز این بی نظمی سرایت خواهد کرد. همچنین ارزیابی پرسنل نیز همواره باید مد نظر مدیران قرار گیرد و مدیران از اشتغال و به کارگیری نیرو‌های ناکارآمد خودداری کنند.

عین الهی، حضور در میدان کار و عدم پشت میز نشینی را یکی از خصوصیات مدیر موفق عنوان کرد و گفت: شما مدیران باید به دانشگاه‌ها سرکشی کنید و از نزدیک با مشکلات و مسائل پیش رو دانشجویان، اساتید و کارکنان آشنا شوید. بنده از زمان تصدی مسوولیت تا الان به حدود ۳۷ دانشگاه علوم پزشکی بازدید و سرکشی داشته ام. از مدیران می‌خواهم از پشت میز نشستن صرف خودداری و به میدان بیایند. باید از نزدیک از خوابگاه‌های دانشجویی و دیگر اماکن دانشجویی دیدن کنید و به مشکلات و مطالبات قشر دانشجو رسیدگی کنید.

وی همچنین مردمی بودن را یکی دیگر از خصوصیات یک مدیر موفق عنوان کرد و گفت: شما مدیران بخصوص در حوزه فرهنگی و دانشجویی باید مردمی باشید و با دانشجویان تعامل و رابطه صمیمانه داشته باشید. حتی معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌ها نیز باید مردمی باشند و رفتار صمیمانه و تعاملی سازنده با قشر دانشجو داشته باشند. معاون فرهنگی ودانشجویی در هر دانشگاه کلید کار و فعالیت است از این رو باید همواره با رفتاری تعامل آمیز با دانشجو برخورد کند و همواره در صحنه باشد.

عین الهی در خصوص وام‌های دانشجویی خاطرنشان کرد: گردش مالی وزارت بهداشت زیاد است و صندوق رفاه اصلا نباید در زمینه اعطای وام مشکل داشته باشد. اگر می‌بینید بانکی در این زمینه همکاری نمی‌کند با یک بانک دیگر قرارداد ببندید.

وزیر بهداشت گفت: در موضوع واکسیناسیون، دانشجویان علوم پزشکی تعامل خوبی با مجموعه بسیج و سپاه داشتند و در قالب فعالیت‌های جهادی و خودجوش، خدمات خوبی به مردم در زمینه واکسن ارائه دادند که این کار را باید به فال نیک گرفت.

عین الهی به اهمیت سفر معنوی راهیان نور اشاره کرد و گفت: برگزاری اردو‌های راهیان نور همواره باید در دستور کار معاونت فرهنگی و دانشجویی باشد و در سطح کشور، دانشگاه‌ها باید در این زمینه فعالیت‌های ارزشمندی داشته باشند. اردو‌های راهیان نور طی مدت‌های گذشته به خوبی توانست خیلی از دانشجویان را به خود جذب کند. یکی از موفق‌ترین کار‌های فرهنگی، بعد از انقلاب اسلامی، موضوع راهیان نور بود و امیدوارم این موضوع در معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت بیش از پیش مورد تاکید قرار گیرد و سرمایه گذاری خوبی نسبت به این موضوع صورت گیرد.

وی با اشاره به تبریک به مناسب حلول ماه مبارک رمضان گفت: در ماه رمضان با دعوت از نخبگان قرآنی جامعه پزشکی، قاریان معروف و حافظان قرآن و حضور آن‌ها در رسانه ملی، تلاش کنیم مخاطبان را با اندیشه‌های این افراد آشنا کنیم. در این راستا می‌توان با شبکه‌های مختلف قرآنی صحبت کرد و چندین برنامه تولیدی در فضای قرآنی تولید کرد. ضمن اینکه برگزاری جلسات انس با قرآن و مسابقات قرآنی واهدای جوایز به نخبگان قرآنی باید در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی به صورت جدی انجام شود و در این مسیر روسای دانشگاه‌ها را به انجام این فعالیت‌ها در حوزه قرآنی در ماه مبارک ترغیب کنید.

وزیر بهداشت گفت: خوشبختانه ما حافظان و قاریان خوبی در سطح وزارت بهداشت، جامعه پزشکی و دانشگاه‌های علوم پزشکی داریم و می‌توانیم ظرفیت قرآنی خود را با برگزاری برنامه‌های متنوع، مضاعف کنیم.

همچنین در ادامه عباس شیراوژن معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت اظهار کرد: خوشحال هستم که در سال وقرن جدید که مقارن با ماه مبارک رمضان شده، در نخستین روز کاری دیداری با وزیر بهداشت انجام شد این دیدار را به فال نیک می‌گیرم وامیدوارم حرکت ما در معاونت، پرتلاش و پرسرعت‌تر نسبت به سال گذشته باشد.

وی اظهار کرد: فعالتی‌های رفاهی، تغذیه‌ای و صنفی دانشجویان علوم پزشکی از اهمیت خاصی برخوردار است و باید در سال جدید نسبت به این موضوعات تاکید زیادی صورت گیرد. بخش دیگری از فعالیت‌های ما در معاونت، رشد فعالیت‌های فرهنگی، اخلاقی، قرآنی و معنوی است و این دو بخش که دو رویکرد جداگانه هستند، از اهمیت خاصی برخوردار می‌باشد. ما باید شرایط رفاهی و تغذیه‌ای مناسبی برای دانشجویان رقم بزنیم و از سوی دیگر باید برای فعالیت‌های فرهنگی، معنوی واخلاقی دانشجویان برنامه ریزی کنیم و تنظیم این دو بخش برای ما مهم است.

شیراوژن ادامه داد: متاسفانه اتفاقات خوبی طی سال‌های گذشته در حوزه رفاهی وتغذیه رخ نداد و خلاء‌هایی در این بخش وجود دارد که نیاز به حمایت وزیر بهداشت داریم. در زمینه ساخت خوابگاه، سالن‌های ورزشی، موضوع تغذیه مشکلات و خلاء‌هایی وجود دارد که با کمک شما عزیزان و مقام عالی وزارت می‌توان این مشکلات را برطرف کرد.

همچنین در ادامه این جلسه هر یک از مدیران معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت از جمله اشراقی مدیرکل دانشجویی، احمدی مدیرکل فرهنگی، حجت الاسلام رکوفیان، باقری رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت، مهندس مهردادعجم مشاور و مدیر روابط عمومی معاونت فرهنگی ودانشجویی، حسین همتی دبیر شورای مرکزی انضباطی وزارت بهداشت، رضا رخسایی معاون اداره کل فرهنگی، علی اکبر محمدی رئیس صندوق رفاه دانشجویان، احمد جوانمرد سرپرست مرکز توسعه مدیریت و تحول اداری وزارت بهداشت دقایقی در حضور وزیر بهداشت به ارائه سخن پرداختند.




گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: entekhab.ir