واکنش امریکا به توصیف جو «وین» توسط ایران
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در کنفرانس خبری هفتگی‌اش به سوالاتی درباره اظهارات اخیر رئیس جمهور ایران درباره اقتدار نیروهای مسلح ایران در قبال تحرکات رژیم صهیونیستی و اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه ایران درباره وقفه ایجاد شده در مذاکرات وین پاسخ داد.

چند هفته‌ای می‌شود موضع متفاوتی داریم


وبگاه وزارت امور خارجه آمریکا نوشت: ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در کنفرانس خبری هفتگش‌اش در پاسخ به سوالی درباره اظهارات سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران در روز ارتش درباره رژیم صهیونیستی مبنی بر این که ایران هر گونه اقدام این رژیم علیه ایران را تلافی خواهد کرد، با بیان اداعاهایی علیه ایران، ایران را کشور اول حامی تروریسم خواند و ادعا کرد که حمایت ایران از تروریسم، امنیت بین‌المللی و شرکای ما را در منطقه و جاهای دیگر تهدید می‌کند. مسلما این شامل اسراییل هم می‌شود. تعهد این دولت[دولت جو بایدن] نسبت به امنیت اسراییل راسخ است.

وی افزود که آنها به طرقی و با همکاری متحدان و شرکای منطقه‌ای‌شان از جمله اسراییل، این را نشان داده‌اند. از هر ابزار مناسبی از جمله از طریق همکاری نزدیک با شرکایشان در اسراییل ، برای مقابله با آن‌چه نقش ثبات‌زدای سپاه پاسداران در منطقه می‌خواند، استفاده خواهیم کرد.

واکنش پرایس به اظهارات رئیس جمهور ایران در روز ارتش در پی این مطرح می‌شود که سید ابراهیم رئیسی در سخنرانی‌اش در رژه ارتش به مناسبت این روز، گفته بود: ارتش امیدآفرین است. آمادگی ارتش برای دشمن این است که بداند قدرت نیروهای مسلح ما قدرت بازدارندگی است. کوچکترین تحرکی از سوی دشمن از چشمان تیزبین نیروهای مسلح ما مخفی نیست. رژیم صهیونیستی بداند کوچکترین تحرک شما از نیروهای مسلح ما مخفی نیست و اگر کوچک ترین حرکتی از سوی شما رخ دهد، مقصد نیروهای مسلح ما مرکز رژیم صهیونسیتی خواهد بود و قدرت نیروهای مسلح ما شما را آرام نمی گذارد.

وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه به نقل از پرایس درباره سوالی که از او درباره مذاکرات غیرمستقیم با ایران در زمینه آزادسازی شهروندان آمریکایی زندانی در ایران شده بود،‌ نوشت: ما چند نگرانی درباره حکومت ایران داریم. در صدر آن‌ها برنامه هسته‌ای آن و چالشی است که برنامه هسته‌ای آن با جلو تاختن آن از سال 2018 [زمان خروج یک‌جانبه دولت آمریکا از توافق هسته‌ای و اعمال تحریم‌های متعدد علیه ایران] برای منطقه و صلح و امنیت بین‌المللی ایجاد می‌کند. اما فراتر از آن، ما روی موضوع آزادسازی شهروندان آمریکایی متمرکزیم.

وی در ادامه با ادعای این که چهار شهروند آمریکایی به ناحق در ایران زندانی هستند، افزود: ما همچنان هر کاری بتوانیم برای اطمینان یافتن از این که این افراد در اسرع وقت نزد خانواده‌هایشان بازگردند، انجام می‌دهیم. ممکن است موارد دیگری هم باشد که در اولویت قرار دهیم. اما در درجه اول، ما همیشه امنیت و رفاه شهروندان آمریکایی را در اولویت قرار خواهیم داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر این که با توجه به این که سعید خطیب‌زاده همتای ایرانی او اخیرا گفته بود جو مذاکرات وین در راستای احیای توافق هسته‌ای که مدتی است با وقفه مواجه شده، «منفی نیست»، آیا از نظر او این ارزیابی مثبتی است و آیا او هم همین ارزیابی را از وضعیت مذاکرات دارد یا نه، گفت: من فکر نمی‌کنم توصیف جو مذاکرات کمک‌حالمان باشد. تنها یک چیز است که اهمیت دارد و این است که آیا می‌توانیم به بازگشتی دوجانبه به پایبندی برسیم و آیا می‌توانیم به خط پایان برسیم یا نه. در این مقطع، برای ما معلوم نیست که می‌توانیم به آن‌جا برسیم یا نه. ما از پیش‌رفت چشم‌گیری حرف زده‌ایم که در هفته‌های اخیر در مذاکرات حاصل شده است. واضح است که حالا چند هفته‌ای می‌شود موضع متفاوتی داریم.

او افزود: به همین دلیل است که به طور برابر در حال آماده ساختن خودمان هم برای سناریویی هستیم که در آن بازگشت به پایبندی دوجانبه به برجام در کار است و هم برای سناریویی که بازگشتی دوجانبه به برجام در آن وجود ندارد. ما واقعا اولی را ترجیح می‌دهیم، یعنی داشتن برجام و محدودیت‌های قابل راستی‌آزمایی و دائمی که باز هم بر برنامه هسته‌ای ایران اعمال شود. این که آیا می‌توانیم به این جا برسیم یا نه، سوالی است که باید از ایران پرسید.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا علاوه بر این، در پاسخ به این سوال که با توجه به  اظهارات خطیب‌زاده که گفته بود، آمریکا مقصر وقفه ایجاد شده در مسیر احیای برجام است، آیا واکنشی در این زمینه دارد و آیا با این ارزیابی که آمریکا این وقفه را ایجاد کرده، موافق است یا نه، گفت: اگر ایرانی‌ها می‌خواهند که تحریم‌های ورای برجام برداشته شوند، باید به نگرانی‌های ما ورای برجام رسیدگی کنند. اگر آن‌ها نمی‌خواهند از این مذاکرات برای حل دیگر مشکلات دوجانبه استفاده کنند، مطمئنیم که می‌توانیم به سرعت بر سر برجام به تفاهم برسیم و توافق را اجرا کنیم. این ایران است که باید تصمیم بگیرد!

او در ادامه ادعا کرد: تمام کسانی که به طور مستقیم در این مذاکرات دخیل بوده‌اند می‌دانند که کدام یک از طرفین پیشنهادات سازنده بر روی میز گذاشته، می‌دانند که کدام یک از طرفین با حُسن نیت به مذاکره و تعامل پرداخته و می‌دانند که کدام یک از طرفین این کارها را نکرده است.

اظهارات پرایس در پی این مطرح می‌شود که مذاکرات وین در پی برخی تحولات اخیر در مناسبات سیاسی بین‌المللی در پی حمله روسیه به اوکراین، اعمال تحریم‌های متعدد واشنگتن علیه روسیه و کشمکش‌های تهران- واشنگتن بر سر برخی مسائل باقی مانده در مذاکرات، اخیرا تا اطلاع ثانوی متوقف شد.

خطیب‌زاده در نشست خبری این هفته‌اش درباره مذاکرات وین گفت: جو وین منفی نیست چون ایران و گروه ۱+۴ همه کارهای خود را انجام داده‌اند و منتظر پاسخ مناسب از سوی آمریکا هستیم. پاسخی که بتواند نگرانی‌هایمان را در دو حوزه‌ای که اشاره کردم مرتفع کند. هماهنگ‌کننده برجام و اتحادیه اروپا وظیفه خود را به خوبی انجام می‌دهد. ایران در جریان مذاکرات وین بیشترین ابتکارات را داشته و اکنون نیز با ابتکارات مناسب تلاش کرده‌ایم که اطمینان لازم را برای بازگشت صادقانه آمریکا (به معنای حقوقی آن) به همراه اجرای تعهدات از سوی این کشور صورت بگیرد. به نظر می‌آید واشنگتن سیاست تأخیر را در پیش گرفته است و هر زمان که آمریکا به چند موضوع باقی مانده پاسخ بدهد به وین برمی‌گردیم و جو وین همچنان برای امضا و حصول توافق آماده است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در ادامه در پاسخ به سوال دیگری درباره علت توقف مذاکرات و اینکه آیا بحث ماندن سپاه در  «لیست سازمان‌های تروریستی خارجی» آمریکا عامل این توقف است، اظهار کرد: همان طور که هفته قبل نیز گفتم موضوعات باقی مانده بین ایران و آمریکا بیش از یک موضوع است و ما تأکید می‌کنیم که پیام‌هایی که از طریق آقای مورا طی چند هفته گذشته قبل و بعد از سفر ایشان به تهران انجام شده با راه‌حل‌های حداقلی که باید اتفاق افتد که توافقی را اعلام کرد، فاصله دارد. مسئول عقب انداختن، پاسخ مناسب واشنگتن است.

خطیب‌زاده گفت:‌ همان طور که پیش از این تأکید کرده ایم باید تمامی عناصر و اجزای فشار حداکثری از بین برود. آمریکا نمی‌تواند تمام انرژی و وقت ما را صرف این موضوع بکند که بخشی از اجزای فشار حداکثری و میراث ترامپ را حفظ کند. اجزای این فشار حداکثری باید کلا از بین برود و نکته دوم مورد توجه ما این است که زنجیره انتفاع اقتصادی ملت ایران از برجام باید به صورت کامل دیده شود.

او ادامه داد: ‌آنچه که بین ما و آمریکا باقی مانده است در هر دو این قسمت‌ها دچار نقص است.




گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.r