توضیحات سازمان فضایی درباره مالکیت «خیام»
مدیرکل بهره‌برداری و عملیات فضایی سازمان فضایی ایران با بیان اینکه ارتباط با ماهواره خیام چهار بار در شبانه‌روز خواهد بود، گفت: در حال حاضر داده‌های ارسال شده از این ماهواره، تصویر نیست؛ چرا که ماهواره خیام هنوز عملیاتی نشده و نیاز به اعمال تنظیمات دارد که این پروسه در مدت چهار ماه انجام می‌شود

ماهواره خیام به سفارش ما و ساخت و پرتاب آن از کشور خارجی بوده است

علیرضا نعیمی با اشاره به پرتاب ماهواره "خیام" از پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان، افزود: در ساعت ۱۱ و ۵۲ دقیقه دیروز سه‌شنبه ۱۸ مرداد اولین سیگنال این ماهواره را در ایستگاه ماهدشت سازمان فضایی دریافت کردیم.

وی ادامه داد: این ماهواره یک ماهواره سنجش از دور و برای تصویربرداری از زمین با دقت یک متر است و دارای کاربردهای وسیعی از جمله پایش منابع طبیعی، پایش محصولات کشاورزی، ارتقای بهره‌وری در حوزه کشاورزی، پایش دقیق منابع آبی کشور، مدیریت مخاطرات طبیعی، پایش تغییرات کاربری، ساخت و سازهای غیر مجاز و مقابله با جنگل‌خواری، پایش مخاطرات زیست محیطی، پایش معادن و اکتشافات معدنی، پایش مرزهای کشور، به روز رسانی نقشه‌ها و تهیه نقشه‌های سه‌بعدی است.

نعیمی، با تاکید بر اینکه اولین جلسه ارتباطی با ماهواره "خیام" را امروز برگزار کردیم، یادآور شد: در این جلسه ارسال و دریافت داده انجام شد و هنوز زود است که به طور کامل اعلام کنیم که موفقیت آمیز بوده، ولی پرتاب این ماهواره با موفقیت همراه بوده و در مدار قرار گرفته است.

مدیرکل بهره‌برداری و عملیات فضایی سازمان فضایی ایران، خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه‌های پیش‌بینی شده، این ماهواره در حال انجام ماموریت‌های خود است.

وی با تاکید بر اینکه در هر شبانه‌روز چهار بار با این ماهواره ارتباط داریم، یادآور شد: ارتباط با ماهواره خیام دو بار در روز و در حوالی ۱۰ تا ۱۳ و دو بار هم در شبانگاه در ساعات ۲۲ تا یک بامداد خواهد بود و در این ارتباطات هم می‌توانیم ارسال داده داشته باشیم و هم دریافت داده.

نعیمی تاکید کرد: در روزهای اول پرتاب این ماهواره، ماهیت ارسال و دریافت داده، از نوع تصویر نیست؛ چرا که ماهواره عملیاتی نشده است و نیاز دارد چند ماه تنظیماتی بر روی این ماهواره صورت گیرد.

وی اظهار کرد: معمولا این پروسه در مدت ۴ ماه به طور می‌انجامد تا اینکه ماهواره به مرحله تهیه تصاویر کالیبره شده و قابل بهره‌برداری برسد و تصاویر را به دست ما برساند.

نعیمی در پاسخ به این سوال که آیا ماهواره "خیام" ساخت ایران است یا تنها مالکیت آن را بر عهده دارد، توضیح داد: ماهواره به سفارش ما و ساخت و پرتاب آن از کشور خارجی بوده، ولی بهره‌برداری از داده‌های این ماهواره از ایستگاه‌های داخل کشور است و در مرحله نصب و بهره‌برداری از ایستگاه‌ها، متخصصان ایرانی مشارکت داشتند، ضمن آنکه بخش عمده‌ای از آموزش‌های آن نیز در داخل کشور انجام شده است.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
Seemorgh.com/news
منبع: isna.ir