واکنش دبیر کل سازمان ملل به فوت ملکه انگلیس
آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل با ابراز تاسف از درگذشت الیزابت دوم ملکه انگلیس، او را دوست خوب سازمان ملل خواند.

ملکه انگلیس دوست خوب سازمان ملل بود


دبیر کل سازمان ملل عصر پنجشنبه به وقت محلی در پیامی با تسلیت به دولت و ملت انگلیس افزود که ملکه انگلیس دو بار به فاصله پنجاه سال از مقر سازمان ملل بازدید کرد و به شدت متعهد به موضوعات خیریه و محیط زیستی بود.

گوترش با اشاره به نقش ملکه انگلیس در اجلاس آب و هوایی گلاسکو اضافه کرد جهان فداکاری و رهبری ملکه الیزابت دوم را تا سالهای طولانی به یاد خواهد آورد.

دبیر کل سازمان ملل حضور ملکه انگلیس را در طی دهه هایی که جهان تغییرات فروانی به خود دید، اطمینان بخش خواند و گفت که به او خاطر فداکاری بی دریغ و مادام العمر در خدمت به مردمش ادای احترام می کند.

الیزابت دوم ملکه انگلیس پس از هفت دهه سلطنت در سن ۹۶ سالگی درگذشت.

 کاخ سلطنتی باکینگهام انگلیس با انتشار بیانیه‌ای بصورت رسمی خبر فوت ملکه این کشور را اعلام کرد و به این ترتیب پسرش چارلز ۷۳ ساله بر تخت پادشاهی نشست.

الیزابت گفته بود که در سن ۹۵ سالگی تاج‌وتخت را به پسرش واگذار خواهد کرد. او در سال‌های آخر عمرش بخش قابل توجهی از اختیارات سلطنتی را بین اعضای جوانان‌تر خاندان سلطنتی واگذار کرده بود اما از مقام خود کناره‌گیری نکرد.

او در یک سال اخیر به ویژه پس از مرگ همسرش فیلیپ از شرکت در مراسم‌های عمومی باز ماند و  اردیبهشت گذشته در آیین گشایش پارلمان حاضر نشد و چارلز به همراه پسرش ویلیام، دومین نفر در صف تصاحب تاج و تخت از جانب ملکه در این آیین تشریفاتی شرکت کردند.

الیزابت متولد ۲۱ آوریل ۱۹۲۶ میلادی بود و پس از مرگ پدرش شاه جورج ششم در ۶ فوریه ۱۹۵۲ میلادی به سلطنت رسیده است. در طول جنگ جهانی دوم، بیشتر زندگی او دور از والدین و در کاخ بالمورال اسکاتلند و وینزر گذشت تا از بمباران‌های لندن در امان بمانند.

دوره طولانی سلطنت الیزابت شاهد فراز و فرودها و تحولات متعددی در عرصه بین‌المللی بود. او در دوران ۱۵ نخست وزیر انگلیس سکان سلطنت را در دست داشت و از هری ترومن تا جو بایدن با ۱۳ رئیس جمهوری آمریکا دیدار کرد.او شاهد پایان امپراطوری انگلیس در خارج، پایان جنگ سرد و ورود و خروج این کشور از اتحادیه اروپا بود.

اینک تاج و تخت پسرش چارلز رسیده است. او در قصر باکینگهام متولد شد و اولین نوه جورج ششم است که بعد از گرفتن لیسانس هنر از کالج ترینیتی در کمبریج از سال های ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۶ در نیروی دریایی و نیروی هوایی سلطنتی انگلستان خدمت کرد.




گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: irna.ir