اظهارات ضد ایرانی مقام عربستانی
رئیس مجلس مشورتی - انتصابی عربستان سعودی که کشورش بزرگ ترین ناقض اصل حسن همجواری و عدم دخالت در امور داخلی کشورهاست در سخنانی جمهوری اسلامی ایران را به دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه متهم کرد.

عربستان: ایران در امور داخلی کشورهای منطقه دخالت نکند


به نقل از خبرگزاری آناتولی، عبدالله بن محمد آل الشیخ روز چهارشنبه در شانزدهمین نشست دوره ای روسای مجالس کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در مسقط پایتخت عمان افزود: عربستان سعودی از ایران به عنوان کشوری همسایه که روابط دینی و فرهنگی با ملت آن داریم، می خواهد با کشورهای منطقه همکاری کند ، در امور داخلی آنها دخالت نکند و به اصول و قوانین بین المللی پایبند باشد.

اظهارات این مقام سعودی در حالی است که ریاض با لشکر کشی به یمن ، حمایت از گروههای تروریستی در عراق و سوریه و همچنین مانع تراشی در راستای برقراری ثبات سیاسی در کشورهایی مانند لبنان و بحرین ، عملا بزرگ ترین ناقض قوانین و روابط بین المللی و اصل حسن همجواری است .

مقام سعودی اضافه کرد: از ایران می خواهیم که با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند و به تعهدات خود در این زمینه عمل کند.

اظهارات این مقام سعودی در حالی است که ۳۵ درصد کل بازرسی های به عمل آمده از سوی نهادهای بین المللی در خصوص برنامه هسته ای ایران است و این در حالی است که فعالیت های هسته ای صلح آمیز ایران تنها ۲ درصد کل فعالیت ها در جهان را شامل می شود و آژانس بین المللی انرژی اتمی دستکم در ۱۵ گزارش خود ، انحرافی در این برنامه گزارش نکرده است .

از سویی اقدامات مخفیانه و غیرشفاف عربستان برای دست‌یابی به سلاح هسته‌ای و تولید اورانیوم غنی ‌نشده که بعدها می‌تواند آن را برای تهیه سوخت تسلیحاتی هسته‌ای غنی‌سازی کند، نگرانی‌هایی را در سطح منطقه و جهان ایجاد کرده؛ به ویژه اینکه سعودی ها هنوز حاضر نشده‌اند بازرسی‌های پادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را بپذیرد.

‌ گزارش‌های منتشر شده اخیر حاکی از اقدام مخفیانه عربستان برای ساخت تاسیسات تهیه «کیک زرد» است. سعودی‌ها می‌توانند بعدها از کیک زرد برای غنی‌سازی اورانیوم و سپس تهیه سوخت تاسیسات هسته‌ای استفاده کنند.

آل الشیخ در سخنان خود در نشست دوره ای روسای مجالس کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس همچنین گفت که عربستان خواستار موفقیت آتش بس در یمن زیرنظر سازمان ملل متحد است.

وی بیان کرد: نمی پذیریم که حوثی ها از اصرار جامعه جهانی برای موفقیت آمیز بودن این آتش بس سوء استفاده کنند.

آل الشیخ افزود: آینده منطقه نیازمند درپیش گرفتن دیدگاه و اندیشه ای است که تحقق امنیت و ثبات و شکوفایی را در اولویت قراردهد و بر احترام متقابل میان کشورهای منطقه تاکید کند.

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن- فقیرترین کشور عربی- آغاز کرد تا به بهانه بازگرداندن عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیادی خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشاند ولی در سایه مقاومت دلاورانه مردم و نیروهای مسلح یمن و عملیات موشکی و پهپادی ویژه آنها در رسیدن به این اهداف شکست خورد و مجبور به قبول آتش بس شد.




گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: irna.ir