آزادی 1200 نفر از بازداشت شدگان اعتراضات
سخنگوی قوه قضائیه از آزادی هزار و ۲۰۰ نفر از بازداشت‌شدگان پس از دستور حجت‌الاسلام اژه‌ای خبر داد.

سخنگوی قوه قضائیه: معترض را بازداشت نکردیم/ فقط و فقط اغتشاش‌گران در بازداشت هستند


مسعود ستایشی در چهاردهمین نشست خبری خود با اشاره به ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) گفت: باید از این بانوی بزرگوار درس زندگی گرفت.

سخنگوی قوه قضائیه با بیان این‌که در ایام‌روز دانشجو هستیم، عنوان کرد: روز دانشجو روزی برای استکبارستیزی است. آمریکا امروز مظهر سلطه‌طلبی و خدعه و نیرنگ علیه ملت‌ها خصوصا ملت ایران است. آمریکا در پی حذف مردم‌سالاری است.

وی تاکید کرد: دانشجویان ما به عنوان رزمندگان صف اول جبهه مقاومت در مقابله با طمع‌ورزی‌های آمریکا هستند. تبیین اقدام اخیر رئیس محترم قوه قضائیه و دستور برای آزادی زندانیان نکته دیگری است و اقتضای تبیین دارد.

ستایشی بیان کرد: با پیروزی تیم ورزشی ما در مسابقات جهانی و برای استمرار بخشیدن برای این شادی و سرور دستوراتی را ریاست محترم قوه قضائیه ابلاغ فرمودند و این در راستای سیاست‌های ابلاغ شده است. نگاه قوه قضائیه ایجاد آرامش، وفاق، دوستی و صمیمت بین افراد جامعه است. یعنی با رأفت اسلامی که صورت می‌گیرد آن‌هایی که متنبه شده‌اند و آن‌هایی که پشیمان بودند به دامان خانواده و اجتماع بازگردند.

وی ادامه داد: پس از پیروزی شیرینی که مردم را خوشحال کرد رئیس محترم قوه قضائیه دستور آزادی برخی از بازداشت‌شدگان از جمله بازداشت‌شدگان که نقش لیدری، محرک کننده و رهبری نداشتند و صدمه‌ای به جان و مال مردم نزدند را دادند تا با تمسک به رأفت اسلامی موجبات آزادی آن‌ها فراهم شود. پس از اقدامات قضایی نزدیک هزار و ۲۰۰ نفر از بازداشت‌شدگان آزاد شدند که مورد استقبال مردم، نخبگان و جامعه قرار گرفت و موجب شد آرامش، صفا، صمیمیت و همدلی استقرار پیدا کند. این اقدام نشانه همبستگی عمومی در برابر دشمنان بود.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: دادگاه‌های مسبین و متهمان حوادث اخیر که شناسایی و دستگیر شده‌اند با رعایت مولفه‌های سرعت و دقت رسیدگی می‌شود و دادگاه‌ها در حال رسیدگی است و به مرور اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی درباره این‌که افرادی که در زندان هستند معترض هستند یا اغتشاش‌گر گفت: بار‌ها گفته‌ایم معترض با اغتشاشگر فرق می‌کند، در طبقه‌بندی‌ها هم اعلام کردیم. قانون اساسی شرایطی را در اصل ۲۷ مشخص کرده است. کسانی که معترض هستند را بازداشت نکرده‌ایم و هیچ گونه بازداشتی صورت نگرفته است. برای برخی از این افراد قرار تامین صادر و آزاد شدند. در حال حاضر فقط و فقط اغتشاش‌گرانی که به جان و مال مردم ایران آسیب زده‌اند، در بازداشت هستند.

وی ادامه داد: رسانه‌های بیگانه همواره دنبال آشوب میدانی و انحراف افکار عمومی در کشور هستند و به دنبال آشوب‌اند که شرایط را به هم بریزند و کسانی که این کار را انجام می‌دهند حق اظهارنظر ندارند و حق ندارند نسبت به روند‌های قانونی ما اظهارنظر کنند. کار رسانه‌های تروریستی و تروریست‌پرور که میدان‌داری می‌کنند و افرادی که فریب خورده تروریست‌ها هستند را معترض معرفی کنند، جای تعجب ندارد.

ستایشی تاکید کرد: کسانی که در ادامه شرارت علیه ملت بزرگ می‌کنند توسط نیرو‌های حافظ امنیت شناسایی شده و می‌شوند و دستگیر می‌شوند، کسانی که با سلاح گرم زائران حرم شاهچراغ و یا کودک ایذه‌ای را به شهادت می‌رسانند آیا معترض هستند؟ اگر این‌ها معترض هستند، پس تروریست کیست؟

وی درباره این‌که تاکنون چه تعداد افراد خارجی در وقایع اخیر دستگیر شدند، بیان کرد: در حوزه حقوق بشر و معاونت بین‌الملل قوه قضائیه کار‌های خاصی انجام شده است و ماموریت پیدا کرده‌اند، تعدادی از اتباع در جلسات قبل دستگیر شدند و اتهام این‌ها اجتماع و تبانی ضد امنیت داخلی و خارجی بوده است و بعد از موشکافی بعضی از این‌ها آزاد شدند و برخی دیگر پرونده‌شان در جریان است و تحقیقات ادامه دارد.

ستایشی درباره اینکه آیا از افرادی که در پی پیروزی تیم ملی آزاد شدند تعهد گرفته شده و یا نظارتی روی آن‌ها است، عنوان کرد: برخی از این‌ها حتی شب قبل و یا روز بازی سوم ایران با تدابیری که صورت گرفت آزاد شدند. اتهام‌شان هم اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی بود، اما با مطالبی که گفتند و اظهارات‌شان قرار شد با تودیع وثیقه آزاد شوند و اگر این افراد اعمال گذشته خودشان را تکرار کنند، مجددا احضار و باید پاسخگو باشند.




گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: ilna.ir