باکو، ایران را تهدید کرد
نمایندگان پارلمان جمهوری آذربایجان در نامه‌ای به نمایندگان کنست ادعایی را علیه روابط تهران-باکو و نقش ایران در منطقه مطرح کردند.

باکو ایران را تهدید کرد: می‌توانیم پاسخی درخور بدهیم


وبگاه خبری عاروتص شوع در گزارشی با اشاره به تحرکات اخیر در روابط جمهوری آذربایجان و رژیم صهیونیستی، مانند دیدار اخیر جیحون بایراموف و الی کوهن، وزرای امور خارجه طرفین، نوشت، نمایندگان پارلمان آذربایجان در نامه‌ای به ۳۰ نماینده کنست  که اخیرا نیز به دنبال افتتاح سفارت باکو در اسراییل، نامه‌ای به پارلمان آذربایجان نوشته بودند، با اشاره به جنگ ۴۴ روزه با ارمنستان گفتند متاسفانه، هر کسی از پیروزی آذربایجان در این جنگ که اثبات‌کننده ظرفیت سیاسی، نظامی و اقتصادی آن در منطقه و تحکیم‌کننده  جایگاه‌ بین‌المللی آن است، خشنود نیست.

نمایندگان پارلمان جمهوری آذربایجان در ادامه با اشاره به ایران مدعی شدند: لفاظی‌های تند فعلی جمهوری اسلامی ایران و تاکتیک‌های نظامی آن در مرز ایران-آذربایجان به وضوح نشانگر آن است و اهداف ایران را آشکار می‌سازد. ما  هیچ‌گاه از هیچ تهدیدی علیه جمهوری آذربایجان نهراسیده‌ایم و کشور ما قادر است پاسخی درخور بدهد.

این ادعا از سوی مقامات آذربایجان در حالی مطرح می‌شود که مقامات ایران در مناقشه ارمنستان و جمهوری آذربایجان و جنگ اخیر قره‌باغ بر اصل احترام به استقلال و تمامیت ارضی طرفین و حل‌وفصل دیپلماتیک این مسئله تاکید داشتند.

در همین راستا، ناصر کنعانی، سخنگوی‌ وزارت امور خارجه ایران در آبان ماه در واکنش به اظهارات مشابهی که از سوی رییس جمهور جمهوری آذربایجان مطرح شده بود، گفت: سیاست اصولی ما بر پایه حسن همجواری و گسترش روابط با همه همسایگان استوار بوده و تقویت روابط با هر یک از همسایگان به منزله روابط علیه همسایه دیگر نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال مناقشه طولانی دو همسایه شمالی در منطقه قره باغ خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره بر حفظ تمامیت ارضی و حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات بین جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان، با رعایت حق و در چارچوب حقوق بین الملل تاکید کرده و از اینرو اشغال سرزمین‌های آذربایجان را محکوم و از آزادسازی آن در بالاترین سطوح حمایت کرده است.

کنعانی با بیان اینکه نزدیک به دو سال است که مقامات جمهوری آذربایجان در سطوح مختلف سیاسی، نظامی و امنیتی دیدارهای دو جانبه و چند جانبه در سطح مقامات مختلف با ارمنستان داشته و بسوی صلح و آشتی پایدار با یکدیگر گام برمی دارند، که مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران هم بوده است، اما دلایل نگرانی آنها از دیدار های معمول در سطوح همسایگی با کشور مقابل قابل درک نمی‌باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه رزمایش اخیر در مرزهای ارمنستان و آذربایجان را اقدامی معمول و برنامه ریزی شده دانست که از مجاری رسمی نیز قبل از برگزاری به اطلاع همسایگان ذیربط رسیده است.

او در پایان بار دیگر تاکید کرد: مسیر حل مشکلات قفقاز نه مراجعه به نیروهای فرامنطقه ای، بلکه از پایتخت کشورهای منطقه می‌گذرد و جمهوری اسلامی ایران مجددا آمادگی خود را برای کمک به حل و فصل مسائل باقیمانده میان دو همسایه شمالی، در قالب های دو جانبه، سه جانبه و ابتکار منطقه ای شش جانبه در تهران اعلام می‌کند.




گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: tasnimnews.com