آقاتهرانی: طرح جدید حجاب رونمایی می شود
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: طرح جدیدی برای اجرا در حوزه عفاف و حجاب داریم که به‌ زودی رونمایی و اجرایی خواهد شد.

 اینستاگرام و واتساپ بیشتر از وضعیت موجود محدود نمی‌شود

 مرتضی آقاتهرانی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسشی در خصوص آخرین شرایط برای فعالیت دوباره گشت ارشاد یا وضعیت حجاب در کشور، گفت: رعایت عفاف و حجاب از قواعد و قانون اسلام است موضوعی نیست که بخواهند چیز جدیدی به آن اضافه کرد؛ یک وظیفه دینی و تکلیفی است که مرد و زن ملزم به رعایت آن هستند.

بخش‌هایی از گفت و گوی آقاتهرانی را در ادامه می‌خوانید:

شورای انقلاب فرهنگی حدود ۳۷ سال قبل قانون مربوط به عفاف و حجاب را بسته و طبق آن ضوابط، سیاستگذاری شده است.

اکنون در کمیسیون فرهنگی مجلس در خصوص نحوه اجرا و چگونگی آن و اینکه قانون جدیدی به آن باید اضافه شود، جلسات زیادی داشته است، طرح جدیدی برای اجرا در حوزه عفاف و حجاب داریم که به زودی رونمایی و اجرایی خواهد شد.

اینستاگرام و واتساپ بیشتر از وضعیت موجود محدود نمی‌شود، اما همچنان جمهوری اسلامی ایران بر قانونمند شدن این پلتفرم‌های خارجی تاکید جدی دارد.

به‌هرحال باید نماینده‌ای از این پلتفرم‌های خارجی به کشور ما معرفی شوند که تاکنون این امر محقق نشده است.

اکنون در کشور آمریکا برای واتساپ، اینستاگرام و توئیتر ۲۷۰ قانون بازدارنده برای شرایط استفاده حد و حدود وضع شده است، یا در اروپا که خیلی قوانین سختگیرانه‌تر هست.

به‌هرحال باید این شرایط در گذشته و قوانین مربوط به استفاده از پلتفرم‌های خارجی در کشور تصویب می‌شد، اما به هردلیلی نشد، اکنون این قوانین در قالب تنظیم مقررات و مدیریت فضای مجازی کشور به صورت کمیسیون مشترک درحال بررسی است.

همه جای دنیا برای کاربران فضای مجازی شرایط و محدودیت‌های خاصی را دارد، البته ما هم خواهان همان قوانین اروپا و آمریکا هستیم که ترجمه آن را به ما بدهند که در کشور خودمان هم استفاده کنیم.

ما به‌خاطر استقلال و امنیت کشور قطعا باید قوانین مربوط به فضای مجازی را داشته باشیم تا در آینده با اشتباه چند نفر، کل کشور با محدویت مواجه نشوند.

به همین خاطر در کمیسیون فرهنگی، کمیسیون مشترکی به شکل مبنایی درحال کار هستند و روند آن نیز به خوبی در حال انجام است.

فضای مجازی اکنون موضوعی درحال رشد است و باید به روز باشد، به خاطر همین نمی‌توان قانون دائمی بست که تا چه زمانی باشد.

به خاطر همین ما اینستاگرام، واتساپ و توئیتر را در ایران محدود نمی‌کنیم.

الان به جرات می‌توان گفت که زیرساخت‌ها برای پلتفرم‌های داخلی خیلی با گذشته فرق کرده و بهتر شده است، سروش و بله تا چند سال قبل با چند سرور کار را شروع کردند، اما در مقابل با نمونه‌های خارجی آن که ۵ تا ۶ هزار سرور داشتند، قابل رقابت و مقاومت نبودند.

البته با شرایطی که در این چند ماه به واسطه محدودیت‌های ایجاد شده، شرایط پیام رسان‌های داخلی خیلی بهتر شده و قطعا بهتر از این هم خواهد شد.

تا چند سال قبل مسیریاب‌های" ویز" روی گوشی‌ها که می‌گفتند اسرائیلی هست، حالا مخاطبان داخلی از مسیریابی‌های اشتباه آن شاکی شده بودند، خوشبختانه مسیریاب‌های داخلی "نشان و بله" کاملا ایرانی، عملکرد خوب و مسیریابی درست توانسته نظر کاربران خود را جلب کند و قطعا دیگر پیام رسان‌های داخلی بهتر از این هم خواهند شد.




گردآورِی: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir