توضیح وزیر خارجه درباره تبادل زندانیان با آمریکا
حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد که توافق ریاض و تهران طبعا آثار مثبتی بر منطقه داشته است.

ایران در انتخاب رئیس‌جمهور لبنان دخالتی ندارد


حسین امیرعبداللهیان که به منظور دیدار و رایزنی با مقامات لبنان به این کشور سفر کرده، بعدازظهر امروز در نشست مطبوعاتی خود در سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت در سخنانی گفت: توافق ایران و عربستان طبعا آثار مثبتی بر منطقه از جمله بر کشور لبنان داشته است.

وی افزود ما باور داریم رهبران سیاسی لبنان از توانایی لازم برای تعیین رئیس جمهور برخوردار هستند. در دیدار‌های خودم با مقامات تاکید کردم که ایران از توافق لبنانی‌ها برای تعیین رئیس جمهور حمایت خواهد کرد.

امیرعبداللهیان ادامه داد: سلطان نشین عمان و عراق در رسیدن ایران و عربستان به توافق جدید نقش مثبتی ایفا کردند. با توجه به تحولات اخیر صفحات جدیدی در منطقه ما گشوده شده است. لبنان شرایط ویژه و جایگاه مهمی در منطه دارد. ما مقید هستیم در چارچوب مشورت همواره با مقامات لبنان مشورت کنیم و طبعا دیدار با سید حسن نصرالله در چارچوب این مشورت‌ها مورد توجه ما است.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران خاطر نشان کرد جایگاه لبنان در خط مقدم مقاومت مورد توجه جدی ما است.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: در آخرین تماسی که در روز عید فطر بین وزرای خارجه ایران و عربستان انجام شد، توافق کردیم که در روز‌های آینده سفارت خانه‌ها و سرکنسولگری‌ها را در دو کشور بازگشایی کنیم.

وی اظهار داشت: من پیش از عید فطر دعوت نامه رسمی را برای همکارم، فیصل بن فرحان ارسال کردم. ایشان در تماس تلفنی گفتند دعوت شما را پذیرفتم. البته همتای سعودی هم از اینجانب دعوتی را برای سفر به عربستان انجام داد. من هم به دعوت ایشان پاسخ خواهم داد. زمان دعوت را از طریق مجاری دیپلماتیک هماهنگ می‌کنیم.

وزیر خارجه درباره محور مقاومت گفت: رژیم جعلی اسرائیل در ماه‌های گذشته تجاوزات فراوانی را در منطقه به ویژه در خاک سوریه انجام داد. اخیرا نیز اتفاقاتی در جنوب لبنان رخ داد. من در دیدار اخیرم با آقای سید حسن نصرالله و زیاد نخاله مطلع شدم که مقاومت معادله را به ضرر صهیونیست‌ها تغییر داده است.

وی خاطر نشان کرد تصمیمات مقاومت برای تضمین ثبات و امنیت در منطقه و به عقب راندن صهیونیست‌ها از دیدگاه بلند پروازانه تصمیمی نافذ است.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: ما همواره دوست روز‌های سخت لبنان بوده ایم. درک می‌کنیم که امروز شرایط اقتصادی در منطقه پیچیده است. در لبنان کاملا قابل درک است که دشمنان لبنان، شرایط اقتصادی را چگونه برای مردم سخت کرده اند. لبنان امکانات فراوان و ظرفت‌هایی دارد. در حوزه تجارت، امکانات متنوعی در اختیار لبنانی‌ها است. از جمله در حوزه تولید برق لبنان سرمایه‌های زیادی را در اختیار دارد. ما نیز در ایران از امکانات و احداث نیروگاه‌های برق برخورداریم. در گفتگو‌های خود با مقامات لبنان از جمله نخست وزیر در خصوص راه‌های توسعه همکاری‌ها در همه زمینه‌ها از جمله برق گفتگو کردیم. من به مقامات لبنان تاکید کردم که در یک توافق می‌توانیم مشکل برق را در لبنان حل کنیم، اما این نیازمند همکاری مشترک است.

وی افزود: البته یکی از مشکلاتی که وجود دارد فشار طرف آمریکایی و ترساندن دیگران از موضوع تحریم است، اما شما بدانید که تحریم‌های آمریکا شکست خورده است. در همین شرایط ما به برخی از کشور‌ها از جمله عراق، گاز و برق صادر می‌کنیم. عراقی‌ها برای حل مشکلات در حوزه گاز و برق در گفتگو با آمریکایی‌ها کشورشان را از تحریم‌ها مستثنی کردند. همکاری در حوزه برق و گاز با توجه به توانمندی‌های ایران یک تجارت پرسود و دو طرفه است؛ و طبعا به رفاه مردم لبنان هم کمک می‌کند. گفتگو‌های ما در این موضوع با مقامات لبنان رو به جلو است و امیدوارم با تکمیل روند سیاسی و انتخاب رئیس جمهور بتوانیم گام عملی برداریم.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: ما به عنوان ایران همواره از انتخاب رئیس جمهور لبنانی حمایت کرده و خواهیم کرد. حتما از ظرفیت خود برای کمک به تکمیل روند سیاسی از طریق توصیه به دوستان استفاده خواهیم کرد. طبعا بر اساس قانون لبنان هر فردی که از میان مسیحیان به عنوان رئیس جمهور مورد حمایت لبنانی‌ها باشد، مورد حمایت ایران خواهد بود. ما اطمینان داریم که لبنانی‌ها شایستگی لازم برای انتخاب رئیس جمهور را دارند.

امیرعبداللهیان ادامه داد: دیدار‌های من با مقامات رسمی لبنان از جمله آقای نخست وزیر و رئیس محترم مجلس و همتایم بر مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین المللی تمرکز داشت. البته توصیه کردیم بر ضرورت اتفاق نظر گروه‌های سیاسی در لبنان و تسریع در انتخاب رئیس جمهور. ایران و لبنان، مواضع مشترکی در خصوص موضوعات منطقه‌ای و بین المللی دارند، بنابراین مقامات کشور دوست و برادر لبنان را در جریان آخرین تحولات منطقه‌ای از جمله یمن، اوکراین، افغانستان و سودان قرار دادم و از مشورت‌های آنان هم استفاده کردم.

وی افزود: در دیدار با آقای سید حسن نصرالله هم طبعا در درجه اول در خصوص مقاومت صحبت کردیم. آقای نصرالله وضعیت قوی مقاومت را مورد اشاره قرار داده و اینکه امروز مقاومت در لبنان از بهترین شرایط برخورد دار است. ما آقای نصرالله را در جریان آخرین تحولات مناسبات ایران و عربستان و بحرین و منطقه قرار دادیم. همچنین ایشان را در جریان آخرین تحولات مربوط به گفتگو‌های وین، همکاری‌های ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار دادیم و در عین حال در خصوص مسائل مقاومت و دیگر مسائل بین المللی با توجه به اشراف بالای آقای نصرالله، تحلیل‌های ایشان را مورد استفاده قرار دادیم.

وزیر خارجه تصریح کرد: مشورت با مقامات عالی لبنان همواره در دستور کار ایران قرار دارد.

امیرعبداللهیان در ادامه گفت: برخی شواهد تایید می‌کند که منطقه به سمت همکاری و گفتگوی هرچه بیشتر پیش می‌رود. طبعا در این شرایط لبنان هم به سمت همکاری پیش خواهد رفت. با وجود پیچیدگی‌ها و تفاوت دیدگاه‌های طرف‌های لبنانی درباره انتخاب رئیس جمهور، ارزیابی ما این است که لبنانی‌ها در انتخاب رئیس جمهور جدی هستند و آن را تسریع می‌کنند. ما خوشبین هستیم که در آینده نزدیک مردم لبنان شاهد انتخاب رئیس جمهور و تکمیل روند سیاسی باشند. توصیه ما به همه مقامات سیاسی و دوستان در لبنان این بوده که با تسریع در انتخاب رئیس جمهور در آینده اخبار خوشی را به مردم لبنان و منطقه برسانند. آنچه که ما دیدیم خوشبین هستیم.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: ایران هیچ دخالتی در انتخاب لبنانی‌ها نداشته و نخواهد داشت. لبنانی‌ها بر روی هر فردی که توافق کنند، تهران از آن توافق حمایت خواهد کرد. من بار‌ها در این جلسه گفتم که مقامات لبنان شایستگی و توانایی لازم برای انتخاب رئیس جمهور را دارند. من در ماه‌های گذشته و به ویژه آخرین سفر به لبنان از برخی مسئولین این کشور جمله‌ای را شنیدم. آن‌ها به من می‌گفتند که چه زمانی روابط ایران و عربستان به حالت طبیعی بازمی گردد تا مسائل در لبنان هم حل شود. دیروز به برخی از مقامات گفتم که این اتفاق افتاد، اما چرا توافق لبنانی حاصل نشد. این دلیلی است که لبنانی‌ها باید تصمیم بگیرند. انتخاب نخست وزیر یک شأن داخلی دارد. ما حامی توافق لبنانی خواهیم بود.

وی درباره تقویت همکاری‌ها در منطقه گفت: همانطور که اشاره کردم منطقه در مسیر همکاری دسته جمعی در حال پیشرفت است. ما توافق ایرانی سعودی را نه تنها در راستای منافع دو کشور که به نفع کل منطقه ارزیابی می‌کنیم و ارتباطات و تماس‌های ایرانی سعودی در چارچوب دیپلماتیک را مثبت ارزیابی می‌کنیم. معتقدیم که آینده منطقه به سمت تقویت همکاری‌های منطقه‌ای شکل خواهد گرفت.

امیرعبداللهیان درباره روابط با سوریه خاطر نشان کرد: روابط تهران و دمشق یک روابط ممتاز و راهبردی است. تلاش‌های زیادی از سال ۲۰۱۱ انجام شد که نظام سیاسی در دمشق دچار فروپاشی شود. رئیس جمهور بشار اسد، دولت و مردم سوریه با همبستگی در جنگ تروریستی مقاومت کردند و پیروز شدند. به دعوت سوریه مستشاران نظامی ایران به این کشور در این جنگ تروریستی کمک کردند. امروز همکاری‌های تهران و دمشق ابعاد بسیار متنوعی را شامل می‌شود. در این چارچوب در آینده نزدیک برنامه ریزی سفر آقای رئیسی، رییس جمهور کشورم به سوریه را خواهیم داشت.

امیرعبداللهیان درباره سوریه ادامه داد: همزمان با گفتگو‌های ایران و عربستان ما شاهد شروع گفتگو‌های امنیتی دمشق و ریاض بودیم. توافق مهمی بین ریاض و دمشق برای عادی سازی روابط و همچنین بازگرداندن سوریه به اتحادیه عرب حاصل شد. ما از تقویت روابط سوریه با جهان عرب و کشور‌های منطقه استقبال می‌کنیم. البته شرایط کنونی، گشایش‌ها در روابط عربی سوریه اثبات می‌کند که سیاست فروپاشی نظام در سوریه کاملا شکست خورده است و این سیاستی است که صهیونیست‌ها پشت آن حضور داشتند.

وی در پاسخ به سوالی مجدد درباره انتخابات لبنان اظهار داشت: من فکر می‌کنم بعضی از دوستان به این کنفرانس خبری آمدند که رئیس جمهور لبنان را انتخاب کنند. لطفا هر کس را که انتخاب کردید به ما هم بگویید که چه کسی است.

امیرعبداللهیان در خصوص تبادل زندانیان با آمریکا گفت: ما در خصوص تبادل زندانی با طرف آمریکایی حدود ۱۳ ماه پیش توافق کردیم. آن‌ها یک خانم دیپلمات انگلیسی را به عنوان نماینده معرفی کردند. در خصوص چگونگی تبادل زندانیان به عنوان یک موضوع کاملا انسانی یک صورت جلسه بین آن نماینده و طرف ایرانی امضا شد. ما هیچ محدودیت زمانی برای انجام تبادل نداشتیم، اما به دلیل برخی ملاحظات طرف آمریکایی ماه‌ها اجرای این صورت جلسه به تعویق افتاد تا اینکه در هفته‌های گذشته قرار شد آن صورت جلسه به روز رسانی شود.

وی افزود به روز رسانی این سند در دستور کار ما است. ولی ما موضوع زندانیان را یک مسئله انسانی می‌دانیم و بر انجام آن بر اساس توافقی که می‌شود تاکید داریم.

امیرعبداللهیان درباره رایزنی‌های خود در لبنان گفت: توسعه و تقویت همکاری‌های تجاری و اقتصادی از جمله موضوعات در دستور کارم در دیدار با مسئولین لبنان بود. در دیدارم با آقای نصرالله در جریان رویکرد مقاومت برای تغییر معادله و تقویت امنیت قرار گرفتم. با مقامات حکومتی لبنان در خصوص موضوعات مختلف گفتگو کردیم که متناسب با پیشرفت آ را بازگو خواهیم کرد.





گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir