ذوالنوری: نگذاشتیم قیمت مرغ 180 هزار تومان شود!
ذوالنوری نایب رییس مجلس با اشاره به اینکه طرح و لوایح مختلفی توسط مجلس یازدهم به تصویب رسیده که یا موجب بهتر شدن شرایط مردم شده یا از بدتر شدن شرایط جلوگیری کرده است گفت: با مکانیسم‌های کنترلی مجلس است که با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، قیمت مرغ به ۱۸۰ هزار تومان نرسیده است.

روایت ذوالنوری از اجاره نشینی و «30 بار اثاث کشی اش»


به گزارش شبکه افق صداوسیما، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: با مکانیسم‌های کنترلی مجلس است که با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، قیمت مرغ به ۱۸۰ هزار تومان نرسیده است.

برنامه تلویزیونی «جهان آرا»، شنبه شب ششم خردادماه و با موضوع «مجلس یازدهم، بررسی عملکرد و برنامه‌های پیش رو» روی آنتن زنده شبکه افق رفت.

مهمانان این برنامه،  مجتبی ذوالنوری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی و روح‌الله متفکر آزاد، دبیر هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی بودند.

اگر اقدامات کنترلی مجلس نبود قیمت مرغ ۱۸۰ هزار تومان میشد

در ابتدای بحث، مجتبی ذوالنوری با اشاره به اینکه طرح و لوایح مختلفی توسط مجلس یازدهم به تصویب رسیده که یا موجب بهتر شدن شرایط مردم شده یا از بدتر شدن شرایط جلوگیری کرده است گفت: با مکانیسم‌های کنترلی مجلس است که با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، قیمت مرغ به ۱۸۰ هزار تومان نرسیده است.

وی افزود: قانون اقدام راهبردی مجلس، کشور را از سرگردانی هسته‌ای نجات داد؛ البته از دیگر قوانین مفید مجلس در این دوره، باید به مصوبه تسهیل صدور کسب و کار‌ها اشاره کرد.

به حل مشکل خودرو تا کمتر از یک سال آینده خوشبین هستم

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در همین مجلس بود که بر خلاف دوره‌های گذشته، دولت را وادار به واردات خودرو کردیم، ولی دولت این قانون را به درستی و به سرعت اجرایی نکرد.

ذوالنوری خاطرنشان کرد: به وزیر سابق صمت گفتم باید در حجم بالا خودرو وارد کنید تا تعادل ایجاد شود؛ الان توپ در میدان دولت است و باید قانون را به درستی اجرایی کند البته کار راحتی نیست.

او با بیان اینکه به حل مشکل خودرو در همین مدت باقیمانده از مجلس و دولت فعلی خوشبین است گفت: معتقدم منابع آن قابل تامین است بدون اینکه به بازار داخلی ارز فشار وارد شود.

نایب رئیس مجلس یازدهم در ادامه بحث و با طرح موضوع مسکن و مشکل اجاره نشینان تصریح کرد: بیست و نهمین اثاث‌کشی خانه را انجام دادم و به خانواده‌ام گفتم بعد از این همه مدت اجاره‌نشینی، هر بار موقع عوض کردن خانه، لرزه به تنم می‌افتد؛ امسال صاحبخانه ۴۰ درصد روی اجاره‌ام گذاشت و من نماینده مجلس هم نمی‌توانم چیزی بگویم.

وی گفت: قانون مالیات بر خانه‌های خالی می‌توانست تا حدی روی قیمت مسکن و اجاره بها تاثیر بگذارد، ولی دولت آن را اجرا نکرده است؛ مجلس ابزار کافی برای نظارت دارد، ولی همه جا نمی‌تواند از آن‌ها استفاده کند؛ در دولت روحانی کار به جایی رسیده بود که اگر یک وزیر دیگر را استیضاح می‌کردیم، کل کابینه از رسمیت می‌افتاد، در این دولت هم همین وضعیت را داریم.

ذوالنوری افزود: گاهی دلم برای وزرا می‌سوزد، که اگر خودم جای او بودم و هر روز به کمیسیون‌های مجلس فراخوانده می‌شدم، کی وقت کار کردن داشتم؟ برداشتن فاطمی امین، وضع را بهتر نمی‌کند، وزیر جدید قوی‌تر از او نخواهد بود، زیرا هیچ کس از نیمه، کار دیگری را بر عهده نمی‌گیرد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در بخشی دیگری از این گفتگو و با بیان اینکه تبدیل طرح شفافیت آرای نمایندگان به شفافیت سه قوه، ایده خوبی نبود خاطرنشان کرد: آنچه مجلس قبلی را شل کرد تا طرح شفافیت رأی نیاورد، همین شگرد شفافیت سه قوه بود، در همین مجلس هم دوباره همین شگرد بکار گرفته شد و من گفتم که اگر چنین کاری انجام دهیم، طرح رأی نمی‌آورد البته از افراد اسم نمی‌برم.

وی ادامه داد: با تغییری که در طرح داده شد، ابعاد شفافیت کاهش یافته در حالیکه اگر منحصر به مجلس بود، دایره گسترده‌تری از شفافیت را در بر می‌گرفت.

ذوالنوری در پاسخ به سوال مجری برنامه در مورد نمایندگانی که خودروی شاسی بلند گرفته‌اند هم عنوان کرد: بدون اطلاع هیئت رئیسه، یک اطلاعیه کوچک در پارکینگ مجلس زدند و گفتند کسانی که خودروی شاسی بلند می‌خواهند مراجعه کنند؛ برخی برای دریافت خودرو مراجعه کردند، اما رئیس مجلس که در تعطیلات، چشمش به این اطلاعیه خورد، دستور داد سریعا ماجرا تعطیل شود و فردی که این کار را هم کرده بود عزل شود.

وی گفت: با آقای قالیباف صحبت کردیم، گفتیم اگر کار قانونی بوده از نمایندگان دفاع کنید اگر غیر قانونی است، به طریق اولی با آن‌ها برخورد شود، چون نباید یک قوه بی آبرو شود آن هم به خاطر منافع مادی یک عده.

دبیر هیئت رئیس مجلس: خروجی مجلس به صورت کلی قابل دفاع است

روح‌الله متفکر آزاد هم در این گفتگو با بیان اینکه آنچه از بیرون به عنوان نقد مجلس یازدهم گفته می‌شود، بیشتر حاشیه‌ها را شامل می‌شود، وگرنه نقد‌های اصلی گفته نمی‌شود گفت: خروجی مجلس بر خط سیری استوار است که وقتی به طور کلی به آن نگاه کنیم، قابل دفاع است.

وی افزود: در بودجه ۱۴۰۲، کمتر از ۵ درصد توسط مجلس دستکاری شده که نشان می‌دهد نمایندگان حاضرند فحش بخورند، ولی به خاطر سهم حوزه انتخابیه خود، به دولت فشار نیاورند.

دبیر هیئت رئیسه مجلس خاطرنشان کرد: برای حل مشکل بیکاری به خصوص فارغ التحصیلان دانشگاهی، قانون شرکت‌های دانش‌بنیان در مجلس یازدهم به تصویب رسید و حلقه مفقوده ارتباط دانشگاه و صنعت را حل کردیم.

وی ادامه داد: هیچ ادعایی نداریم که مشکلات کشور را حل کرده‌ایم، ولی مدعی هستیم که مشکلات را شناخته‌ایم و برای حل آن‌ها شروع به کار کرده‌ایم؛ برخی سیاست‌ها باید استمرار داشته باشند تا تاثیرگذار باشند، مثلا برای مهار تورم این چنین است.

متفکر آزاد همچنین با بیان اینکه شاسی بلند نگرفته‌ام و کسی هم که نگرفته، نمی‌داند چه کسانی گرفته‌اند خاطرنشان کرد: نماینده‌ای داریم که، چون در سفر خارجی، قرار نبود مترجم همراهش باشد نرفت و گفت نماینده‌ای برود که خودش زبان می‌داند، من برای تفریح نروم.

وی گفت: احتمالا یک عده از نمایندگان شاسی بلند را گرفته باشند و کار به قوه قضائیه واگذار شده تا اسامی و اصل قضیه را آشکار کند، زیرا داده‌های موجود کافی نیست و مجلس نمی‌تواند اصل ماجرا و اسامی را احصا کند.



گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: tasnimnews.com