اصلاح‌طلبان برای انتخابات
اواخر آبان ماه سال جاری، نجفقلی حبیبی رئیس و سخنگوی دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در گفت‌وگو با رسانه‌ها خبر از برگزاری مجمع بزرگ اصلاح‌طلبان با حضور تمامی شخصیت‌ها و احزاب این طیف سیاسی داد

 

  اواخر آبان ماه سال جاری، نجفقلی حبیبی رئیس و سخنگوی دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در گفت‌وگو با رسانه‌ها خبر از برگزاری مجمع بزرگ اصلاح‌طلبان با حضور تمامی شخصیت‌ها و احزاب این طیف سیاسی داد. خبری که از همان بدو امر با واکنش‌های پرشماری روبه‌رو شد و بسیاری از سیاسیون از نحله‌های مختلف به صراحت و تلویح در خصوص آن موضع گیری کردند. نحوه تعامل و چگونگی واکنش اصلاح‌طلبان در خصوص انتخابات پیش رو اذهان بسیاری را به خود معطوف کرده و اعلام این خبر جرقه‌ای بود تا بحث‌های پرشماری را در سپهر سیاسی برانگیزد. حواشی‌ای که با گذشت بیش از یک ماه و با توجه به نزدیک شدن به موعد انتخابات هنوز هم ادامه دارد. این واکنش‌ها را می‌توان در قالب سه طیف دسته‌بندی کرد. از یک‌سو اکثریت قریب به اتفاق اصلاح‌طلبان و چهره‌های تاثیرگذار این طیف اعلام داشتند تنها در ذیل این عنوان و با بهره‌گیری از خرد جمعی در خصوص انتخابات موضع گیری خواهند کرد و همه چیز را منوط به هم‌اندیشی و بررسی شرایط و بسترهای موجود کردند. از طرف دیگر جمعی که خود را ذیل عنوان اصلاح‌طلبی قرار می‌دهند معترض این نکته شده و طبق روال سنوات اخیر ساز مخالف کوک کردند و شورایی را که تنها تشکل مورد اجماع اصلاح‌طلبان شناخته شده به‌شمار می‌آید را دربرگیرنده تمامی اصلاح‌طلبان ندانسته و به علت عدم حضور خودشان در این مجموعه آن را نماینده این طیف ندانستند. از طرف دیگر برخی اصولگرایان نیز بر حجم انتقادات خود افزودند و به عناوین مختلف موضوع شرط‌گذاری برای اصلاح‌طلبان را پررنگ‌تر از قبل در رسانه‌های خود بازتاب دادند، تا نشان دهند چندان به قواعد رقابت منصفانه و متوازن اعتنا ندارند و مایل به نقش آفرینی اصلاح‌طلبان در عرصه سیاسی نیستند. حال با همه این اوصاف روز گذشته عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات از ارائه درخواست برای اعطای مجوز به وزارت کشور سخن گفت تا مراحل قانونی برگزاری مجمع هم طی شود و حرف و حدیثی باقی نماند.

درخواست به وزارت کشور ارسال شد

سال گذشته قرار بود اصلاح‌طلبان پیش از برگزاری انتخابات مجلس نشست هم‌اندیشی برگزار کنند اما در آخرین لحظات خبر رسید که وزارت کشور با این درخواست مخالفت کرده است. اکنون برای عدم تکرار این فرآیند اصلاح‌طلبان یک ماه مانده به موعد اعلام شده درخواست رسمی خود را به وزارت کشور ارسال کرده‌اند تا دیگر هیچ توجیه خارج از قاعده‌ای برای عدم‌ اعطای مجوز باقی نباشد. علی‌محمد حاضری عضو شورای هماهنگی با اشاره به جلسه روز گذشته این شورا در همین خصوص، خاطرنشان کرد: در این جلسه مقرر شد تا برای برگزاری این همایش، در اولین فرصت برای هماهنگی با مسئولان وزارت کشور رایزنی شود. به همین منظور نامه شورای هماهنگی دیروز به مسئولان ذیربط در وزارت کشور ارسال شد. وی همچنین از بحث و بررسی پیرامون مقدمات و نحوه برگزاری مجمع در این نشست نیز خبر داده و تصریح می‌دارد: در این جلسه کمیته سیاسی شورا گزارش تفصیلی جهت برگزاری هم‌اندیشی بزرگ اصلاح‌طلبان را که برای برگزاری در اواخر دی برنامه‌ریزی شده است ارائه کرد.

تقدیر و تشکر از مطهری، انتقاد از مواضع یکجانبه

سخنان آیت‌الله جنتی که در مصاحبه با یکی از رسانه‌ها از موضع شخصی بیان شده و ذیل آن برائت‌جویی اصلاح‌طلبان به عنوان شرط حضور در انتخابات عنوان شده بود از موضوعاتی است که در جلسه روز گذشته شورا مورد بحث و بررسی قرار گرفت و به گفته حاضری اعضا به انتقاد از بیان این سخنان پرداختند و با ابراز تاسف عنوان داشتند: نباید حرف‌های بدون مبنای منطقی از سوی برخی چهره‌های منتسب به نهادهایی که موظف به اتخاذ مواضع فراجناحی هستند، ابراز شود. این عضو شورای هماهنگی همچنین خاطرنشان کرد: در جلسه یکشنبه شب شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اعضای شورا از حریت و اصولگرایی خردمندانه آقای مطهری که طی نامه‌ای خطاب به آقای جنتی ابراز شده بود تشکر و تقدیر کردند.

نباید تن به شکاف و دسیسه‌چینی‌ها داد

حاضری در ادامه گفت‌وگوی خود به دیدار برخی نمایندگان گروه‌های ائتلافی با دبیر شورای هماهنگی اشاره و عنوان کرد: در این جلسات بر ضرورت اجماع نیروهای اصلاح‌طلب کشور تاکید و قرار شد تا همه نیرو‌ها مواظب دسیسه‌ها و فتنه‌هایی که برای ایجاد شکاف بین اصلاح‌طلبان صورت می‌گیرد، باشند. این سخنان نشان می‌دهد که علیرغم مضیقه‌ها و مشکلات پیرامونی اصلاح‌طلبان در این برهه به خوبی به لزوم هم‌افزایی، اتحاد و اتخاذ موضع یکسان واقف شده‌اند و با بهره‌گیری از تجربیات گذشته به این پارادایم کلیدی رسیده‌اند که اگر به انشقاق مجال جولان دهند و در چارچوب یک موضع واحد به هم‌افزایی نرسند پیشبرد گفتمانی نخواهند داشت و در موضع ضعف قرار می‌گیرند. حفظ وحدت به عنوان کلید واژه‌ای که می‌تواند دست بالا را به اصلاح‌طلبان دهد اکنون مهمترین گزاره غیر قابل اغماض و چشم‌پوشی است و اتفاقات اخیر به‌خوبی نشان می‌دهد اصلاح‌طلبان به سمت و سوی این مهم نیل یافته‌اند. حاضری در بخش پایانی سخنان خود نیز به نکته مهمی اشاره و خاطرنشان کرد: همه نیروهای اصلاح‌طلب بر ایفای نقش محوری رهبری نیروهای اصلاح‌طلب توسط آقای خاتمی اتفاق نظر دارند.



 گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: armandaily.ir



مطالب داغ سایر بخش ها:
کشف نیم کیلو شیشه از معده یک زن
مشایی رنگ‌ریاست‌جمهوری را نخواهددید
مهمترین مراکز مالی جهان کدامند؟
مجروح شدن 14 زائر عتبات عالیات در انفجار امروز عراق
سهم درآمدهای نفتی در بودجه سال آینده زیر 50 درصد خواهد بود