مهدی هاشمی حتماً باید محاکمه شود و اگر جرمش ثابت شود ، حتماً باید مجازات شود ولی همان گونه که پسر هاشمی بودن نباید او را از مجازات معاف کند ، این نسبت ، نباید سبب کینه ورزی فراقانونی هم بشود. ای کاش قانونگذاران ، روزی نیم ساعت قانون بخوانند و حرمت مجلس نگه دارند که گفته اند حفظ حرمت امامزاده با متولی اش است.

این که مهدی هاشمی ، فرزند آیت الله هاشمی ، چه اتهاماتی دارد و فرجام پرونده اش چه می شود ، موضوع این نوشتار نیست چه آن که او ، از بهترین وکلا بهره مند است و اعضای خانواده اش نیز آنقدر پول دارند که بتوانند 10 میلیارد تومان سند ملکی وثیقه بگذارند و او را تا موعد دادگاه ، بیرون بیاورند.
آنچه موضوع این نوشتار است ، رفتارهای عجیب و غریبی است که از برخی مجلس نشینان در این باره سر می زند و خانه ملت ، به جای آن که محلی برای بررسی و رفع مشکلات عدیده "مردم" باشد ، به جایی برای عقده گشایی های "سیاسی" بدل می شود.

به عنوان مثال وقتی مهدی هاشمی ، بعد از قریب به 3 ماه بازداشت ، با تودیع وثیقه تا زمان دادگاهش آزاد شد ، مهدی کوچک زاده در مجلس فریاد کشید که می خواهد بمیرد که ستار بهشتی در بازداشتگاه فوت کرد و مهدی هاشمی با 10 میلیارد تومان آزاد شد!

این سخن را اگر کسی می گفت که از همان ابتدا پیگیر مرگ ستار بهشتی بود ، حرجی نبود ولی جالب این است که به یاد آوریم مهدی کوچک زاده همان کسی است که وقتی قرار شد مجلس پرونده مرگ ستار بهشتی را بررسی کند ، با آن مخالفت کرد! ولی حالا همین فرد ، که تا دیروز می گفت مجلس خودش را وارد پرونده نکند ، امروز چون می بیند که می تواند پشت جنازه ستار بهشتی سنگر بگیرد و علیه رقبای سیاسی تیراندازی کند ، به یاد مظلومیت ستار بهشتی افتاده است و حتی می خواهد بمیرد!رسایی و کوچک زاده

یا حمید رسایی ، نماینده دیگر جبهه پایداری در مجلس بعد از آزادی مهدی هاشمی ، چشمانش را بست و دهانش را گشود و هر چه می توانست گفت! از جمله این که : « آقازاده‌ فراری به محض ورود (به کشور) به جای زندان به منزل پدر می‌رود و در همان شب تمام آموزش‌های لازم را از وکلای اجیر شده می‌بیند » ؛ واقعاً باید به ضریب هوشی چنین نماینده ای غبطه خورد که فکر می کند مهدی هاشمی که سال ها می توانست از مشاوره های وکلا برخوردار باشد ، نیازمند آن بود که در شب ورودش به کشور با وکلا حرف بزند و آموزش ببیند!

جالب اینجاست رسایی - که در جایگاه قانونگذاری نشسته - حتی پا را فراتر گذاشته و از این که مهدی هاشمی برای مداوا ، یکی دو روز را در بیمارستان بستری شده است ، انتقاد کرده است و این در حالی است که قانون می گوید اگر پزشک زندان تشخیص دهد که بیماری در بیمارستان بستری شود ، این کار انجام می شود کما این که درباره سایر زندانیان نیز این موضوع مصداق دارد و امر تازه ای نیست.
آیا حمید رسایی معتقد است که هر کس به زندان رفت ، ولو این که بیمار باشد ، باید همانجا بماند تا بمیرد؟ اگر فردا روزی ، خود حمید رسایی - خدای ناکرده - زندانی شود و در زندان ناراحتی قلبی پیدا کند ، آیا انتظار دارد به بیمارستان برده شود یا همانجا نگهش دارند تا جان بدهد؟ آیا حمید رسایی که کسوت روحانیت نیز به تن دارد ، این آموزه دینی را فراموش کرده است که هر آنچه برای خود می پسندی برای دیگران هم بپسند؟!

از منظر قانونی هم ، باید گفت که در آزادی موقت مهدی هاشمی ، هیچ اتفاق غیرقانونی رخ نداده است. طبق قانون ، فقط در برخی اتهامات ، متهم باید تا صدور حکم دادگاه در بازداشت بماند و در بقیه موارد ، بعد از انجام تحقیقات ، متهم با صدور قرارهایی مانند وثیقه ، آزاد می شود تا زمان دادگاهش فرا برسد و اگر دادگاه او را محکوم به حبس کند ، به زندان بازمی گردد.

طبق آیین دادرسی کیفری ، در چند مورد باید متهم تا صدور رأی دادگاه در بازداشت بماند:

‌الف - قتل عمد، آدم ربايي ، اسيد پاشي و محاربه و افساد في‌الارض.
ب - در جرائمي كه مجازات قانوني آن اعدام يا حبس دائم باشد.
ج - جرائم سرقت، كلاهبرداري، اختلاس ، ارتشاء، خيانت در امانت، جعل و استفاده از سند مجعول در صورتي كه متهم حداقل يك فقره سابقه‌محكوميت قطعي يا دو فقره يا بيشتر سابقه محكوميت غير قطعي به علت ارتكاب هر يك از جرائم مذكور را داشته باشد.
‌د - در مواردي كه آزادي متهم موجب فساد باشد.

حال جناب رسایی و جناب کوچک زاده که قاعدتاً باید مردان قانون باشند و بر اساس قانون سخن بگویند ، در برابر نص صریح قانون چه می گویند؟ متهم مورد نظر آنها ، آیا قتل کرده؟ اسید پاشیده؟ اعدامی است؟ سابقه محکومیت دارد؟ بیاید بیرون فساد می کند؟ و مهم تر از همه ، طبق "قانون" ، تشخیص این ها با قاضی است یا جنابان آقایان رسایی و کوچک زاده؟!

نمایندگان مجلس وکیل مردم هستند و لذا باید حامی حقوق شهروندان در قبال قوای مجریه و قضاییه باشند. از این رو ، انتظار می رود که به دقت مراقب باشند تا مبادا حقی از هیچ شهروندی - ولو آن که در جناح آنها نباشد - ضایع نشود نه این که یک وقتی یک شهروند ، بعد از سه ماه بازداشت ، با سپردن وثیقه و به طور کاملاً قانونی ، تا موعد دادگاه آزاد می شود ، داد بزنند که چرا او را در حبس نگه نمی دارید؟! آیا آقایان از حبس و رنج مردم لذت می برند؟!
 
مهدی هاشمی حتماً باید محاکمه شود و اگر جرمش ثابت شود ، حتماً باید مجازات شود ولی همان گونه که پسر هاشمی بودن نباید او را از مجازات معاف کند ، این نسبت ، نباید سبب کینه ورزی فراقانونی هم بشود.
ای کاش قانونگذاران ، روزی نیم ساعت قانون بخوانند و حرمت مجلس نگه دارند که گفته اند حفظ حرمت امامزاده با متولی اش است.





گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:asriran.com


مطالب داغ سایر بخشها:
زورگیری در پمپ بنزین پاسداران
وزیر انرژی ترکیه: تحریم‌های نفتی علیه ایران،‌ تنها ترکیه را مجازات می‌کند
واکنش رسایی به شکایت دادستان از وی
با این بنزین دوباره نفس پایتخت می گیرد!
اسناد ویکی‌لیکس درباره موضع جان کری درقبال ایران