افزایش قیمت‌ بنزین
مصری گفت: نباید حرف هایی بزنیم که ایجاد اختلاف کند اول باید بین نخبگان و قوای سه گانه در خصوص موضوعات و تصمیمات کلان تعامل ایجاد شود و وقتی به نقطه نظری رسیدند تصمیمات برای اجرا به مردم منتقل شود


 سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه غیر علنی امروز مجلس از تاکید مجلسی ها بر مخالفت با افزایش قیمت حامل های انرژی و اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها خبر داد.
 
عبدالرضا مصری پس از پایان جلسه غیرعلنی امروز سه شنبه مجلس در جمع خبرنگاران گزارشی از برگزاری این جلسه ارائه کرد.
 
وی در توضیحات خود برگزاری این جلسه را به خواست نمایندگان و تصویب هیات رئیسه اعلام کرد و گفت: اصلی ترین موضوع مورد بحث در این جلسه لایحه بودجه 92 بوده است.
 
مصری گفت: آنچه در جلسه مطرح شد این بود که لایحه بودجه 92 بر اساس شرایط اقتصاد مقاومتی تنظیم و تصویب شود.
 
وی گفت: آقایان ممبینی و کردبچه و باهنر نایب رئیس مجلس مباحثی درباره بودجه 92 مطرح کردند. همچنین آقای قاسمی از مرکز پژوهش های مجلس در خصوص جداول بودجه صحبت و تاکید کرد هر موردی که در بودجه آورده می شود باید ردیف داشته باشد و به صورت گلوبال نباشد. همچنین مطرح شد که بودجه محلی برای قانون گذاری جدید نیست و نباید تغییراتی نسبت به قوانین دائمی ایجاد شود.
 
نماینده کرمانشاه خاطر نشان کرد: آقای کردبچه تاکید داشت که نگاه دولت افزایش درآمدها و کاهش هزینه هاست.
 
وی گفت: همچنین آقای ممبینی گزارش 9 ماهه بودجه 91 را مطرح کرد، تاکید آقای ممبینی این بود که بودجه هزینه های جاری به صورت صد در صد تا پایان سال محقق می شود و این به دلیل آن است که دولت در بودجه بازنگری داشته است.
 
مصری ادامه داد: آقای باهنر در این جلسه از اثرات هدفمندی یارانه ها و مباحثی که اخیرا مطرح شده صحبت کرد. بخشی از جلسه امروز به موضوع یارانه ها اختصاص یافت و نظر آقای باهنر این بود که اگر قرار است مطلبی تحت عنوان هدفمندی به مردم گفته شود بهتر است دو طرف سکه بیان شود نه اینکه بگوییم مبلغی به مردم داده می شود اما از تبعات آن و هزینه ها حرفی نزنیم و به مردم توضیحی ندهیم. با این روش شاید مردم دچار سرگردانی شوند و مشکلات بوجود آمده قابل مهار نباشد.
 
به گفته مصری، مصباحی مقدم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز صحبت هایی در خصوص هدفمندی داشته است.
 
عضو هیات رئیسه مجلس ادامه داد: آقای توکلی نماینده تهران در این جلسه در خصوص معوقات بانکی توضیحاتی ارائه کرد، وی گفت که از سال 84 تا 90 طبق آمار بانک مرکزی معوقات بانکی سیر صعودی داشته است و مجلس بنا به پیشنهاد دولت مصوب کرده که هیات مدیره بانک ها اختیار دارند درباره معوقات بانکی از محل وثیقه های وام گیرندگان و سایر منابع، معوقات را نقد کنند، بنابراین این اختیار را مجلس به دولت داده است که اگر جایی به دلیل وضعیت اقتصادی و شرایط بحران زده بود، زمان بندی جدیدی برای اقساط در نظر گرفته شود.
 
این گزارش احمد توکلی در پاسخ به اظهارات رئیس جمهور در نطق تلویزیونی اش است که تلویحا مجلس را در استمهال معوقات بانکی مقصر اعلام کرد.
 
مصری گفت: نباید حرف هایی بزنیم که ایجاد اختلاف کند اول باید بین نخبگان و قوای سه گانه در خصوص موضوعات و تصمیمات کلان تعامل ایجاد شود و وقتی به نقطه نظری رسیدند تصمیمات برای اجرا به مردم منتقل شود. اینکه قوا به صورت فردی و بدون در نظر گرفتن ملاحظات کشور تصمیم گیری کنند مورد پسند مردم هم نخواهد بود.
 
سخنگوی هیات رئیسه مجلس گفت: اگر بگوییم گازوئیل 3 هزار تومان می‌شود کشاورز چه محصولی با این قیمت تولید می کند؟ بنابراین دو طرف واقعیت باید بین خودمان مطرح شود سپس جامعه را در جریان قرار دهیم.
 
وی گفت: مجلس معتقد است اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها شوکی است که تبعات آن قابل پیش بینی نیست و آنچه هم که هم اکنون پیش بینی می شود این است که اجرای مرحله دوم به مصلحت کشور نیست و برنامه ریزی ما باید بر اقتصاد مقاومتی باشد و متغیرهایی را ایجاد نکنیم که به اقتصاد لطمه بزند.
 
مصری گفت: به نظر می رسد که باید نشست های تخصصی بین دو قوه مقننه و مجریه برگزار شود و تصمیم گیری ها بر اساس آن باشد. درباره هدفمندی نیز آنچه قانون است این است که اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها فعلا متوقف و برای اجرا نیازمند قانون است و در زمان کنونی اجرای آن امکانپذیر نیست دولت اگر برنامه ای برای اجرای مرحله دوم دارد باید به مجلس لایحه دهد تا اجرای زمان مرحله دوم مشخص شود.
 
وی در پاسخ به این سئوال که چرا مجلس مبحث بودجه که جزو نگرانی های مردم برای سال آینده است را در جلسه غیر علنی مورد بررسی قرار داد، گفت: در این جلسه نقاط ضعف و قوت بودجه مورد رسیدگی قرار گرفت و این موارد جزو نکاتی است که برای مردم خسته کننده است. مردم نگران قیمت بنزین نباشند در حال حاضر افزایش قیمت ها طبق قانون ممنوع است و اجرای مرحله دوم هدفمندی را نخواهیم داشت. هرگونه کاهش یا افزایش قیمت حامل های انرژی نیازمند مصوبه ملجس است که چنین موضوعی مطمئنا در جلسات علنی مطرح می شود.
 
سخنگوی هیات رئیسه مجلس در پاسخ به این سئوال که لایحه بودجه 92 کی به مجلس می رسد گفت: ما اطلاع نداریم. این سئوال را باید ازدولت بپرسید. قانون می گوید زمان ارائه لایحه بودجه 15 آذرماه هر سال است.
 
وی در پاسخ به این سئوال که آیا ممکن است که بودجه دو دوازدهم به تصویب برسد، گفت: چنین روشی باعث بی انضباطی مالی می شود، ما امیدواریم دولت هر چه زودتر لایحه را به مجلس ارائه دهد و با دید واقع گرایانه از طرف دولت و مجلس مورد توجه قرار گیرد و تسهیلی در روند اجرایی کشور باشد.
 
خبرنگاری به جوابیه دفتر آیت الله هاشمی به نطق حمید رسایی نماینده تهران اشاره کرد و پرسید آیا این جوابیه به مجلس رسیده است که مصری گفت: دفتر آیت الله هاشمی به نطق آقای رسایی ایراد گرفت و تاکید کرد که در این نطق اهانت شده مجلس هم موضوع را بررسی کرد و به دفتر آقای هاشمی نامه نوشتیم که این حق برابر ماده 78 آیین نامه داخلی مجلس برای شما محفوظ است همانطور که این حق برای هر ایرانی محفوظ است که اگر از تریبون مجلس نسبت ناروایی یا اتهامی به فردی وارد شد می تواند دو برابر زمان ناطق متنی را تنظیم کرده و در مجلس قرائت کند این متن باید مطابق ماده 87 آیین نامه باشد و در صحن مجلس و اولین فرصت قرائت شود.
 
مصری گفت: اما تا امروز درخواست و متنی از سوی دفتر آقای هاشمی به هیات رئیسه ارسال نشده است.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: fardanews.com


مطالب داغ سایر بخشها:
دانشمند ایرانی، برنده عالی‌ترین مدال علوم و فناوری آمریکا شد
کودکی معصوم که به قاتلی بزرگ تبدیل شد
روسیه و هند قرار داد تسلیحاتی 2.9 میلیارد دلاری امضا کردند
آب دعا شگرد رمال پیر برای سرکیسه کردن طعمه هایش
حضور ائتلاف صدام در انتخابات پارلمانی اردن!