ماموریت الابراهیمی
به رغم تلاش‌های فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه برای حل و فصل بحران این کشور، سازمان ملل نسبت به موفقیت ماموریت الابراهیمی برای خروج سوریه از بحران کنونی ابراز تردید کرد.


به گزارش سایت شبکه الجزیره، منابع دیپلماتیک سازمان ملل از ناامیدی این سازمان نسبت به موفقیت تلاش‌های اخضر الابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه در ماموریتش برای حل و فصل بحران این کشور خبر دادند.

بنا به گفته منابع دیپلماتیک، سازمان ملل با ابراز ناامیدی نسبت به موفقیت الابراهیمی تاکید کرده است که بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه به هیچ وجه با الابراهیمی مذاکره نخواهد کرد.

منابع دیپلماتیک سازمان ملل در ادامه اعلام کردند که این سازمان نسبت به اینکه با شدت گرفتن درگیری‌ها در کشورشان مردم سوریه امید خود را در خصوص حل و فصل بحران این کشور از دست داده‌اند، هشدار داد و اعلام کرد که افق‌های امید برای رسیدن به راهکاری دیپلماتیک و کاهش کمک‌های بین‌المللی کور شده است.

این منابع همچنین تاکید کردند: مذاکرات فرستاده بین‌المللی در سوریه با بشار اسد هیچ نتیجه چشمگیری را به دنبال نداشته و نتایج این دیدار نشان می‌دهد که اسد تمایلی به مذاکره ندارد.

این منابع در ادامه نسبت به اینکه بحران سوریه به جنگ طایفه‌ای کشیده شود، هشدار دادند.

یکی از اعضای دیپلماتیک سازمان ملل نیز اعلام کرد: بشار اسد در دیدار اخیر خود با الابراهیمی در دمشق تاکید کرده بود که مجددا با الابراهیمی مذاکره نخواهد کرد.

بنا به گفته این منبع، شورای امنیت نیز بعید دانسته است که اسد حمایت‌های لازم را از الابراهیمی ارائه دهد.

پیشتر نیز بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل نسبت به موفق شدن الابراهیمی در سوریه ابراز تردید کرده و گفته بود: ما هیچ افقی برای پایان خشونت در سوریه و آغاز گفتگوی سیاسی در این کشور نمی‌بینیم.

الابراهیمی بعد از ظهر روز یکشنبه از راه زمینی وارد لبنان شده و در دیداری از پیش تعیین نشده با بشار اسد در خصوص وضعیت سوریه گفتگو کرد.

همچنین اخضر الابراهیمی روز سه‌شنبه با هیاتی از مخالفان سوریه در داخل این کشور دیدار کرد.

بنا به گزارش خبرگزاری فرانسه، هیات مخالفان سوریه که متشکل از شش تن به رهبری حسن عبدالعظیم، رئیس هیات هماهنگی ملی "گروه‌هایی تغییر دموکراتیک سوریه" است در دیدار با الابراهیمی در خصوص وضعیت سوریه و آخرین تحولات این کشور گفتگو کرد.

حسن عبدالعظیم در پی این دیدار اعلام کرد که با الابراهیمی در خصوص لزوم توافق بین‌المللی با حل و فصل بحران سوریه از طریق راهکارهای سیاسی و کنار گذاشتن خشونت‌ها از سوی دو طرف درگیر توافق کرده است.

شبکه خبری روسیه الیوم به نقل از عبدالعظیم گزارش داد: هیات مخالفان سوری با الابراهیمی درباره موافقت کشورهای جهان از جمله روسیه و آمریکا با راهکاری مسالمت آمیز و سیاسی درباره حل و فصل بحران سوریه توافق کرده است.

عبدالعظیم افزود: الابراهیمی تا روز یکشنبه آینده به منظور مذاکراه با نمایندگان دولت سوریه و مخالفان در سوریه باقی خواهد ماند.

رجاء الناصر، دبیرکل هیات هماهنگی بین‌المللی مخالفان سوریه نیز اعلام کرد: مذاکرات هیات مخالفان با الابراهیمی درباره مراحل پایانی حل و فصل بحران سوریه بود.

وی تاکید کرد: با گزینه نظامی نمی‌توان نظام دموکراتیک در سوریه پایه ریزی کرد لذا باید بحران سوریه از طریق راهکار سیاسی حل و فصل شود.

وی تنها راه خروج از بحران سوریه را توافق بین‌المللی درباره راهکاری سیاسی درباره سوریه دانست.

الابراهیمی چندین بار به دمشق سفر کرده و با مقام‌های سوریه و مخالفان این کشور دیدارهایی را انجام داده است.

در همین حال ریاض حداد، سفیر سوریه در روسیه اخبار منتشر شده درباره استفاده نظام کشورش از سلاح‌های شیمیایی را بر ضد مخالفان در استان حمص سوریه به شدت تکذیب کرد و گفت: اینها اخباری ساختگی است که هدف آن بهانه تراشی برای دخالت نظامی کشورهای خارجی در سوریه است.

خبرگزاری اینترفاکس روسیه به نقل از حداد گزارش داد: صحبت درباره استفاده سوریه از سلاح‌های شیمیایی بر ضد مخالفان در حمص مساله‌ای نادرست بوده و یکی از طرح‌های کشورهای خارجی برای اعمال فشارهای روانی بر دولت سوریه است.

همچنین وزارت خارجه روسیه نسبت به صحت گزارش دیده بان حقوق بشر سوریه در خصوص اینکه نظام این کشور از گاز‌های سمی بر ضد مخالفان مسلح در نزدیکی حمص استفاده کرده است، ابراز تردید و اعلام کرد: مقام‌های سوریه هیچ انگیزه و دلیلی برای استفاده از این نوع سلاح‌ها ندارند.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه خود اعلام کرد: ما مطمئن نیستیم که گزارش دیده بان حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن است درباره استفاده سوریه از سلاح‌های شیمیایی درست باشد چرا که مسکو هیچ دلیل و سندی برای استفاده دمشق از سلاح‌های شیمیایی در اختیار ندارد.

این در حالی است که برخی مخالفان روز دوشنبه اعلام کردند: نیروهای نظام سوریه بمب‌های حاوی گاز‌های سمی را به منطقه الخالدیه در حمص پرتاب کرده‌اند که این مساله منجر به زخمی شدن شدید ساکنان و مشکلات تنفسی و آسیب‌های چشمی ساکنان حمص شده است.

موشه یعالون، معاون نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز در گفتگو با رادیوی این رژیم در خصوص دقیق بودن گزارش‌هایی در خصوص استفاده سوریه از سلاح‌های شیمیایی بر ضد مخالفان این کشور ابراز تردید کرد.

وی گفت: ما گزارش‌هایی را از مخالفان سوریه دریافت کرده‌ایم و این بار اولی نیست که مخالفان این گزارش‌های را ارائه می‌دهند ولی باید گفت که مخالفان خواهان دخالت نظامی کشورهای جهان هستند.

یعالون خاطرنشان کرد: تاکنون ما دلیل یا مدرکی که این مساله را برای ثابت کند و نشان دهد سوریه از سلاح شیمیایی عملا استفاده کرده در اختیار نداریم اما نسبت به این مساله نگران بوده و آن را از نزدیک دنبال می‌کنیم.

شبکه سوری ناظر بر حقوق بشر نیز از سازمان‌های بین‌المللی و نهادهای جامعه جهانی خواست تا جنایت‌های گروه‌های تروریستی را در سوریه که با حمایت‌های برخی از کشورهای منطقه و جهان صورت می‌گیرد، محکوم کند.

این نهاد حقوق بشر در بیانیه خود تاکید کرد: ما از سازمان‌های حقوق بشر در سراسر جهان می‌خواهیم همه اشکال خشونت و تروریسم را که گروه‌های تروریستی مسلح در سوریه انجام می‌دهند محکوم کرده و عاملان آن را به دادگاه کیفری بین‌الملل معرفی کنند.

شبکه سوریه ناظر بر حقوق بشر همچنین ادامه خشونت‌ها و جنایت‌های گروه‌های تروریستی با حمایت برخی کشورهای جهان و مخالفان خارجی به نمایندگی ائتلاف مخالفان را محکوم کرد.

در همین راستا، رامین مهمان پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران تنها راهکار حل و فصل بحران سوریه را برگزاری انتخابات دموکراتیک در این کشور دانست.

وی در این اظهارات خود خاطرنشان کرد: ما از همه گروه‌های ذیربط در خصوص سوریه می‌خواهیم که به طور مشترک و با همکاری یکدیگر برای ممانعت از ادامه درگیری‌ها در سوریه وارد عمل شوند.

خبرگزاری آناتولی ترکیه به نقل از مهمان پرست که اخیرا به آنکارا سفر کرده است، گزارش داد: همه گروه‌ها از نظام سوریه تا گروه‌های مخالف باید برای برگزاری انتخاباتی دموکراتیک در سوریه به عنوان تنها راهکار حل و فصل بحران سوریه همکاری کنند.

مدیر عملیات بشردوستانه دفتر سازمان ملل نیز گفت: سازمان ملل ناچار است به خاطر کمبود بودجه سهمیه‌های غذایی را که برای 5 / 1 میلیون سوری اختصاص داده است، کاهش دهد.

این مسوول بین‌المللی همچنین اعلام کرد که در حال حاضر چهار میلیون تن در داخل سوریه نیازمند کمک هستند و بیش از 500 هزار تن دیگر در خارج از سوریه به عنوان آوارگان سوری نام‌نویسی کرده‌اند.

در همین حال دفتر ریاست منطقه کردستان عراق با صدور بیانیه‌ای اخبار منتشر شده در خصوص بستن مرزهای کردستان به روی کردهای سوریه را به شدت تکذیب و اعلام کرد: در حال حاضر هیچ گذرگاه مرزی رسمی میان منطقه کردستان و سوریه وجود ندارد که ما بخواهیم آن را ببندیم.

در بیانیه دفتر ریاست منطقه کردستان عراق تاکید شده است: اخبار برخی روزنامه‌های محلی کرد در این باره صحت ندارد.

وزارت امور مهاجرت و مهاجران عراق نیز در 15 ماه جاری میلادی اعلام کرده بود، عراق به آوارگان سوری بدون موافقت سازمان ملل حق اقامت، کار و جابجایی در خاک این کشور را نمی‌دهد.

میشل سلیمان، رئیس‌جمهوری لبنان نیز تاکید کرد که کشورش مرزهای خود را به روی آوارگان سوری نبسته است.

وی خاطرنشان کرد: اخباری که در این خصوص منتشر شده صحت ندارد و کابینه نیز اخیرا نشستی را در این خصوص برگزار کرد.

سوریه از 22 ماه قبل شاهد درگیری میان ارتش و گروه‌های مخالف مسلح در شماری از استان‌های سوریه به ویژه دمشق، حلب و منطقه شمال شرقی این کشور است که در پی آن هزاران تن کشته و صدها هزار تن دیگر آواره شده‌اند.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: shafaf.ir


مطالب داغ سایر بخشها
متن بدون سانسور نامه خانواده هاشمی به مجلس
باردیگر نطق تند رسایی در جلسه امروز مجلس
انتشار دهنده فیلم زورگیری شناخته و دستگیر شد!!
فوری: پاسخ خانواده هاشمی رفسنجانی در صحن علنی خوانده شد
تعیین‌ زمان‌ حمله‌ به‌ ایران‌ از سوی‌ اسرائیل!