جنگ داخلی در سوریه در حالی تا چندی دیگر دو ساله می‌شود که تلاش‌های دیپلماتیک بین‌المللی همچنان برای واقعیت بخشیدن به صلح و آتش‌بس در این کشور بی‌فایده بوده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پایگاه اینترنتی آنسامد درگزارشی در خصوص تحولات سال 2012 در خاورمیانه نوشته است: اسرائیل در خاورمیانه تنش‌زده، در پاسخ به ارتقای جایگاه فلسطین به عنوان یک کشور ناظر غیرعضو در سازمان ملل ازطریق افزایش شهرک‌سازی در بیت‌المقدس شرقی واکنش نشان داد در حالی که ائتلاف راست‌گرای نخست‌وزیر آن یعنی بنیامین نتانیاهو و جنبش حامی شهرک‌سازی‌ها بر اساس نظرسنجی‌ها در انتخابات پارلمانی 22 ژانویه پیروزی آشکاری خواهند داشت.


مقامات مصر نیز هم‌زمان با مخالفت‌های شدید به دنبال تصویب قانون اساسی این کشور که از دید مخالفان بیش از حد نزدیک به دین اسلام است اکنون باید با بحران اقتصادی و ارزی شدید و مسئله دریافت وام 4.8 میلیون دلاری از صندوق بین‌المللی پول که دیگر قابل تمدید نخواهد بود مقابله کند.


در این میان یونان، اسپانیا‌ و ایتالیا نیز همچنان با بحران اقتصادی روبرو هستند که ساختارها و ماهیت خود اتحادیه اروپا را نیز به خطر انداخته است. اوضاع در سوریه تاکنون دردناک‌ترین استخوان در گلوی کل خاورمیانه بوده است. منطقه‌ای که تعادل آن حتی پیش از آن که حکومت بشار اسد به مشکل بر بخورد متزلزل شده است.


سقوط حکومت بشار اسد یکی از امیدهای غرب است اما به هیچ وجه از سوی روسیه، هم‌پیمان قدرتمند دولت سوریه قابل پذیرش نیست. اخضر ابراهیمی، فرستاده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه پس از سفرهای اخیر خود به دمشق و مسکو اعلام کرد طرحی پیشنهادی را برای مذاکرات ترسیم کرده اما به جزئیات آن اشاره‌ای نکرد. با وجود این او مدعی شد که این طرح جامعه بین‌المللی را راضی خواهد کرد.


ابراهیمی در پایتخت روسیه هشدار داد که بدون توافق سیاسی سوریه یک جهنم خواهد بود. این واقعیتی است که سوری‌ها حدود دو سال است از آن اطلاع پیدا کرده‌اند.


ابراهیمی تاکید کرد: سوریه ممکن است به یک سومالی دیگر تبدیل شود. با وجود این ائتلاف ملی سوریه متشکل از گروه‌های مخالفی که در ماه نوامبر در تلاش برای عبور از اختلافات داخلی در شهر دوحه تشکیل شد با نگرانی به اقدامات روسیه به سبب روابط نزدیک آن با اسد نگاه می‌کند.


مسئله‌ای که نگرانی روسیه را درپی داشته صحبت از ترک کشور از سوی بشار اسد و رفتن به تبعید در کشوری دیگر همچون روسیه یا ونزوئلا و یا حتی رفتن به یک منطقه علوی نشین در طول ساحل دریای مدیترانه بوده است.


مخالفان سوری هم احتمال باقی ماندن رسمی وی در قدرت را رد می‌کنند.


لبنان کشوری است که بیشترین نگرانی را نسبت به سرریز احتمالی درگیری‌های سوریه به سبب تنش‌های فرقه‌ای ادامه دار در در داخل مرزهای خود دارد. در عین حال مسئله حضور آوارگان سوری فشار سنگینی برای ترکیه که همراه با کشورهای خلیج فارس در حمایت از شورشیان سوری فعال بوده و برای کشور اردن که در 23 ژانویه شاهد انتخابات پارلمانی است به همراه داشته است.


اما 22 ژانویه تاریخ انتخابات پارلمانی اسرائیل است که نظرسنجی‌ها می‌گویند پیروزهای آن راست‌گرایان وابسته به بنیامین نتانیاهو و ائتلاف انتخاباتی لیکود – بیتنو همراه با حزب ملی‌گرای مذهبی خانه یهودی خواهند بود.


افزایش شهرک‌سازی‌ها از سوی دولت نتانیاهو پاسخ سریعی به پیروزی دیپلماتیک محمود عباس رهبر تشکیلات خودگردان فلسطین در سازمان ملل بود. این موضع یک موضع تندروانه است و بلافاصله پس از عملیات نظامی کوتاه اما بیرحمانه علیه نوار غزه در ماه نوامبر صورت پذیرفت. این عملیات عملیاتی است که قرار است دولت تشکیلات خودگردان فلسطین در رام‌الله علیه آن در دادگاه کیفری بین‌المللی طرح شکایت کند.

همچنین مروان برغوثی رهبر جنبش فتح که به حبس ابد محکوم شده هشدار داد که انتفاضه سوم ممکن است به زودی در میان فلسطین‌ها به راه بیافتد.


در شمال افریقا در دوره پس از انقلاب در مصر هنگامی که دولت رئیس جمهور محمد مرسی تایید قانون اساسی جدید را در یک همه‌پرسی با شرکت تنها یک سوم از واجدین شرایط به دست آورد چندین مشکل جدی بروز پیدا کرد. با وجود این پس از دو سال بی‌ثباتی سیاسی و درگیری بی‌وقفه خیابانی میدان التحریر همچنان مرکز نمادین مخالفان لیبرال و سکولار است در حالی که روابط میان محمد مرسی و نظامیان و قاضیان با تنش همراه است.


اکنون زمان برای مصر به عنوان بزرگ‌ترین کشور جهان عرب فرارسیده تا جلوی کم شدن ارزش پول خود را بگیرد و با ضرورت دریافت کمک صندوق بین‌المللی پول و مقابله با بحران اقتصادی که همه بخش‌های کشور را بالاخص گردشگری در برگرفته روبرو شود. اجرای قریب‌الوقوع تدابیر ریاضت اقتصادی احتمالا برای مردم مصر دردناک خواهد بود.






گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com
منبع:isna.ir

مطالب داغ سایر بخشها:
فائزه هاشمی به انفرادی منتقل شد
تشخیص لخته خون میان جمجمه و مغز کلینتون
تشکر عروس بن‌لادن از احمدی‌نژاد
محمد رضا رحیمی برکنار می شود؟
سه گزینه احمدی نژاد برای انتخابات