چاوز همچنان رئیس‌جمهور است
رئیس جدید مجلس ونزوئلا که از متحدان نزدیک هوگو چاوز است، پس از ابقا در مقام خود گفت: رئیس جمهوری پس از دهم ژانویه هم رئیس جمهوری باقی می‌ماند و کسی نباید در این زمینه شک و تردیدی داشته باشد.


به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، مجلس ملی ونزوئلا بار دیگر "دیوسدادو کابلو" را که از متحدان نزدیک هوگو چاوز است به عنوان رئیس مجلس این کشور انتخاب کرد و با این اقدام راه را برای ریاست جمهوری موقت وی در صورت عدم بهبودی چاوز هموار کرد.

رئیس مجلس ملی ونزوئلا طبق قانون اساسی این کشور تا زمانی که رئیس جمهوری انتخاب شود و ادای سوگند کند، می‌تواند قدرت را در دست بگیرد.

گروهی از مخالفان دولت گفته‌اند که اگر هوگو چاوز، رئیس جمهوری ونزوئلا همچنان در کوبا بماند، باید قدرت به رئیس مجلس منتقل شود و در مدت ۳۰ روز انتخاباتی دیگر برگزار شود. در چنین شرایطی، کابلو قدرت را در دست خواهد گرفت تا نتایج انتخابات جدید مشخص شود.

نیکولاس مادورو، معاون رئیس‌جمهوری ونزوئلا نیز گفت که پنج‌شنبه هفته جاری (دهم ژانویه) به عنوان تاریخ غیر قابل تغییر و ضرب‌الاجل برای برگزاری مراسم سوگند ریاست‌جمهوری تعیین نشده است و "تشریفات ادای سوگند می‌تواند در دادگاه عالی حل‌ و‌ فصل شود."

با این حال انتخاب مجدد کابلو به عنوان رئیس مجلس ملی قابل پیش‌بینی بود. این مجلس تحت کنترل حزب چاوز یعنی حزب سوسیالیست متحد ونزوئلا است. اگر چاوز تا قبل از دهم ژانویه یعنی روزی که مراسم ادای سوگند رئیس جمهوری در ونزوئلا برگزار می‌شود قدرت را در دست نگیرد، مطابق قانون ونزوئلا کابلو باید اداره امور را تا انتخاباتی دیگر بر عهده گیرد.

دولت ونزوئلا می‌گوید که هوگو چاوز که اکنون برای درمان در کوبا به سر می‌برد به کشور باز خواهد گشت. این در حالی است که در سه هقته گذشته، تصویر جدیدی از چاوز منتشر نشده و اطلاع‌رسانی در مورد وضعیت جسمی او محل مناقشه فراوان شده است.

دولت ونزوئلا همچنین خواستار به تعویق انداختن مراسم ادای سوگند رئیس جمهوری شده است. در غیاب چاوز، کابلو و مادورو وظایف اداره کشور را بر عهده خواهند داشت و به گفته تحلیلگران به نظر می‌رسد هر دو آنها نامزدهای بالقوه ریاست جمهوری در انتخابات بعدی باشند.

البته تاریخچه زندگی این دو با هم متفاوت است. کابلو تاجری با سابقه فعالیت در ارتش بوده و مادورو یک راننده اتوبوس. این دو اما در حال حاضر با هم متحد شده‌اند تا کشور را اداره کنند. هر دوی آنها در اوایل هفته جاری از چاوز در کوبا عیادت کردند.

رئیس جدید مجلس ونزوئلا پس از اینکه انتخاب شد، گفت: "رئیس جمهوری پس از دهم ژانویه هم رئیس جمهوری باقی می‌ماند و کسی نباید در این زمینه شک و تردیدی داشته باشد."

صدها نفر از حامیان چاوز روز شنبه در اطراف ساختمان مجلس این کشور جمع شدند.

ارنستو ویگاس، وزیر اطلاع‌رسانی ارتباطات ونزوئلا نیز که از اولین مقام‌های دولت بود که در انتخابات شرکت می‌کرد، گفت: "رهبری چاوز اینجا کاملا بارز است. او به قدری وظیفه شناس است که همه احتمالات را در نظر گرفته و برای شرایط بسیار نامحتمل هم پیش‌بینی کرده است. رئیس جمهوری ما انتخاب شده تا از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۹ رئیس جمهوری باشد. او وظایف خود را به نحو احسن انجام خواهد داد. هیچ کس رئیس جمهوری ونزوئلا نیست به جز چاوز."

مقام‌های دولتی ونزوئلا گفته‌اند که چاوز ۵۸ ساله پس از چهارمین عمل جراحی در کوبا دچار عفونت شدید ریه شده است.

مادورو، معاون چاوز نیز گفته رئیس‌جمهور "حق دارد استراحت کند، حالش بهتر شود و نیروی تازه‌ای پیدا کند."

رئیس پارلمان ونزوئلا پس از انتخاب شدن اعلام کرد، هوگو چاوز،‌ رئیس جمهوری کشور با وجود وضعیت ناپایدار سلامتی‌اش پس از دهم ژانویه 2013 نیز رئیس جمهوری ونزوئلا خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، "دیوسدادو کابلو"، با قدردانی از حزب متحد سویسالیست که به وی برای انتخاب شدن برای سمت ریاست پارلمان ونزوئلا رای اکثریت دادند، اعلام کرد، هوگو چاوز از زمانی که در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته بار دیگر انتخاب شد نیازی ندارد تا در مقابل پارلمان سوگند یاد کند تا رئیس جمهوری شود.

براساس بند 231 قانون اساسی ملی ونزوئلا، رئیس جمهوری که با آرای اکثریت مردم این کشور انتخاب می‌شود باید برای به دست گرفتن این سمت در دهم ژانویه که سال نخست فعالیتش نیز محسوب می‌شود، سوگند یاد کند.

اما از زمانی که چاوز بیمار شده و تنها پنج روز است که بهبودی وی حاصل شده و مراسم ایراد سوگند نیز نزدیک است، تقریبا غیر ممکن است که وی برای این کار به کارکاس، پایتخت ونزوئلا بازگردد.

دولت ونزوئلا همچنین اعلام کرده از زمانی که چاوز بار دیگر در انتخابات ریاست جمهوری این کشور پیروز شده و هیچ فرد دیگری جایگزین وی نیست، مراسم سوگند به یک "اقدام نمادین" بدل شده است.

رئیس پارلمان ونزوئلا در ادامه گفت: می‌توانیم ریاست جمهوری او را در حالی که در خارج از کشور به سر می‌برد، ‌قانونی و معتبر اعلام کنیم. او این اختیار را دارد.

مجمع ملی ونزوئلا در تاریخ نهم ژانویه سال 2013 میلادی این اختیار تام را به چاوز اعطا کرد مبنی بر اینکه وی در حالی که در کوبا به سر می‌برد و تحت درمان برای بهبودی از بیماری سرطان است، به صورت غیابی بر کشور ریاست کند.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: isna.ir


مطالب داغ سایر بخشها:
اصولگرایان به اصلاح‌طلبان چشم دوخته‌اند
مرگ 4460 نفر بر اثر آلودگی هوای تهران
اوباما به سمت لغو تحریم در ازای بازرسی‌های شدید حرکت می‌کند
اعترافات قاتل راز جنایت را برملا کرد
قطر سامانه موشکی خریداری می کند