استاندار تهران در واکنش به حکم دیوان عدالت اداری مبنی بر توقف حکم شهردار ری، گفت: دیوان عدالت اداری دستور قطعی نداده، بلکه دستور اجرای موقت حکم را داده که این حکم موقت از نظر قانونی قابل نقض است، به این معنا که از مراجع دیگری که خود قانون معین کرده، پیگیری می‌کنیم و در راستای احقاق حقوق مردم کوتاه نمی‌آییم.

مرتضی تمدن افزود: دیشب ساعت 2:30 بامداد ظاهرا این حکم صادر شده است؛ البته باید بگویم که کاری که ما برای استقلال ری انجام دادیم، دقیقا مبتنی بر قانون بوده و مو به مو قانون را اجرا کردیم.
 
وی افزود: اگر دیگران در گذشته این قانون را اجرا نکردند، امروز باید جواب بدهند؛ اگر باید شورای شهر در شهرستان ری تشکیل می‌شد و اگر به هر دلیلی اجازه ندادند این اتفاق بیفتد، باید جواب بدهند که چرا اجازه ندادند مردم شهر ری از حق قانونی خود استفاده کرده و شورای شهر مستقل داشته باشند؟ باید به مردم توضیح دهند.
 
استاندار تهران ادامه داد: اگر شهر ری مستقل می‌بود، پیشرفته‌تر بود. قطعا باید امروز کسانی پاسخ بدهند که اجازه ندادند تا بحث قانون در این شهر انجام شود.
 
وی با تاکید بر اینکه استانداری قانون را اجرا می‌کند، عنوان کرد: رییس‌جمهور در سفر به شهرستان ری به مردم گفتند که قانون را اجرا می‌کنیم و شورای شهر و شهرداری مستقل برای این شهر تشکیل می‌دهیم و این اظهارات نیز از سوی رییس‌جمهور بر مبنای قانون عنوان شد.
 
تمدن افزود: قانون تقسیمات کشوری مصوب مجلس شورای اسلامی است و پایه و اساس اینکه معتقدیم ری باید شهرداری مستقل داشته باشد، این است که آیا شهرستان ری مرکز مستقل دارد یا ندارد؟ که باید پاسخ داد وجود دارد، چرا که دارای فرمانداری ویژه است و فرماندار شهر ری معاون استاندار تهران است.
 
وی ادامه داد: آیا شهرستان مرکزیت دارد یا نه؟ بله، مرکز شهرستان ری، شهر ری است. مگر می‌توان شهرستان داشت و مرکز شهرستان نداشت؟ چرا که مرکز شهرستان ری، شهر ری است، لذا بر اساس قانون، مرکز شهرستان می‌تواند شورای شهر و شهرداری مستقل داشته باشد و اگر نداشته باشد، خلاف قانون است.
 
تمدن اظهار کرد: کاری که استانداری انجام داده، مبتنی بر قانون و احقاق حق مردم شهر ری بوده است.
 
استاندار تهران ادامه داد: به هر دلیلی از سوی شورای شهر به دیوان عدالت شکایت کردند و دیوان هم وارد بررسی شد و آنچه را که دیوان صادر کرده، باطل کردن استقلال ری نیست. همچنین متوقف کردن استقلال ری، متوقف کردن شهرداری مستقل ری نیست، بلکه عنوان شده آنچه را که در اجرای قانون انجام می‌دهید، موقتا دست نگه دارید و این رای دیوان عدالت اداری است.
 
تمدن در توضیح بیشتر گفت: پس اینکه گفته شود به طور کلی مسئله باطل شده، حرف درستی نیست، چرا که دیوان عدالت اداری داشتن شورای شهر مستقل و شهرداری مستقل را محترم شمرده و ری را که باید برابر قانون تقسیمات کشوری مستقل باشد، محترم شمرده است.
 
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه اعضای شورای شهر فعلی تهران مدعی شده‌اند در زمان انتخابات از مردم ری رای گرفتیم و شورای این شهر هستیم و تا زمانی که شورای شهر ری هم هستیم، باید به عنوان شورای شهر تهران که ری هم جزو آن است، انجام وظیفه کنیم، به این دلیل این رای را صادر کرده، اما نظر محتوایی صادر نکرده است.
 
استاندار تهران خاطر نشان کرد: دیوان عدالت اداری دستور قطعی نداده، بلکه دستور اجرای موقت حکم را داده که این حکم موقت از نظر قانونی قابل نقض است، به این معنا که از مراجع دیگری که خود قانون معین کرده، پیگیری می‌کنیم و در راستای احقاق حقوق مردم کوتاه نمی‌آییم.
 
تمدن تاکید کرد: بنده معتقدم ری اگر مستقل بود، وضعیت بهتری نسبت به وضعیت فعلی داشت و آن را با عدد و رقم اعلام می‌کنم، چرا که همیشه استقلال به رشد و توسعه کمک می‌کند.
 
وی ادامه داد: پس رای دیوان عدالت اداری رای موقت است. همچنین این حکم به معنای نقض استقلال و نقض شهرداری مستقل ری نیست و اجرای حکم را موقتا اعلام کرده که استانداری دست نگه دارد.
 
وی در پایان گفت: با توجه به اینکه اجرای توقف موقت داده این حکم قابل نقض است که از مراجع قانونی و از مسیر دستگاه قضایی آن را پیگیری خواهیم کرد.


 


 



گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:shafaf.ir


مطالب داغ سایر بخشها:
آخرین وضعیت فائزه هاشمی
ضرب وشتم مالباخته، موجب قتل در کارگاه آهن‌فروشی شد
پارلمان عراق تکلیف طالبانی را مشخص می‌کند
حذف کنکور کارشناسی ناپیوسته دانشگاه آزاد
روند صعودی قیمت خودرو ادامه دارد