حزب مردم‌سالاری
یازدهمین کنگره حزب مردم‌سالاری امروز (پنج‌شنبه) در تهران برگزار می‌شود



 یازدهمین کنگره حزب مردم‌سالاری امروز (پنج‌شنبه) در تهران برگزار می‌شود تا اصلاح‌طلبان گامی دیگر به سوی انتخابات ریاست جمهوری بردارند. به گزارش پایگاه خبری فریادگر، حزب مردم‌سالاری اولین حزب اصلاح‌طلبی بود که بر ضرورت شرکت اصلاح‌طلبان در انتخابات آتی ریاست جمهوری تاکید کرد و در انتخابات مجلس نهم نیز علی‌رغم سکوت اغلب اصلاح‌طلبان، حضور فعالی داشت.

حال و در شرایطی که جمعی از اصلاح‌طلبان بر ضرورت حضور در انتخابات تاکید می‌کنند و بخشی دیگر کناره‌گیری و سکوت را ترجیح داده‌اند و بخشی نیز همچنان مردد هستند که چه تصمیمی در قبال انتخابات اتخاذ کنند، حزب مردم‌سالاری به عنوان شاخص احزاب اصلاح‌طلبی که خواستار حضور در انتخابات هستند، یازدهمین کنگره خود را با شعار “مشارکت حداکثری مردم با تحقق : حقوق ملت، اخلاق انتخاباتی ، نهادمندی حزبی” صبح روز پنج‌شنبه پنجم بهمن در تالار آدینه در غرب تهران برگزار خواهد کرد.

حزب مردم‌سالاری، از گذشته تاکنون

حزب مردم‌سالاری در اواخر دهه 1370 خورشیدی و در پی فضای باز ایجاد شده در دوران ریاست جمهوری سیدمحمد خاتمی به عنوان یک حزب اصلاح‌طلب و با عنوان «مدافعین پیام دوم خرداد» پای به عرصه سیاست گذاشت. دبیرکل این حزب مصطفی کواکبیان بود که در دوران انتخابات ریاست جمهوری هفتم، با ستاد انتخاباتی خاتمی همکاری می کرد. البته این حزب در هیچ یک از دو دولت خاتمی در کابینه سهمی نداشت که شاید یکی از دلایل آن، انتقادی بودن مشی حزب حتی در قبال برخی رفتارهای اصلاح‌طلبان بود؛ با این حال دبیر کل حزب از ابتدای تاسیس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات عضو این شورا بود. با این وجود حزب مردم‌سالاری که از بنیانگذاران خانه احزاب ایران بود و همواره به عنوان یکی از احزاب فعال اصلاح‌طلب و منتقد جدی اصولگرایان مطرح بوده و نقش مهمی در نهادینه ساختن فرهنگ فعالیت احزاب و نهادهای مدنی که از آرمان‌های اساسی دولت اصلاحات بود ایفا کرده است و شاید به همین دلیل است که بزرگان اصلاحات از جمله سیدمحمد خاتمی پس از دوران ریاست جمهوری خود در برخی از کنگره‌های این حزب حضور داشته یا به آن پیام داده است.

از سال 1381 تاکنون حزب مردم‌سالاری 10 کنگره سراسری برگزار کرده که هیچ وقفه‌ای در برگزاری این کنگره‌های سالیانه ایجاد نشده است. کنگره‌های سالیانه حزب که با حضور اعضای شورای مرکزی، دفتر سیاسی، برگزیدگان استانی و اعضای شاخه‌ها و کمیته های مختلف حزب برگزار می‌شود و هر دو سال یکبار، کنگره این حزب، انتخاباتی است که طی آن اعضای شورای مرکزی که31 نفر عضو اصلی و 6 نفر عضو علی‌البدل هستند انتخاب شده و سپس دبیرکل حزب را انتخاب می‌کنند. از بدو تاسیس حزب تاکنون مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب بوده است. در کنگره نهم، علاوه بر کواکبیان، 9 نفر دیگر از نمایندگان مجلس هشتم از جمله داریوش قنبری، احمدرضا دستغیب، انوشیروان محسنی‌بندپی، امیر طاهرخانی، پورفاطمی، اقبال محمدی، غلامحسین مسعودی ریحان ، سعد الله نصیری قیداری و سید فاضل موسوی نیز به عضویت شورای مرکزی حزب درآمدند. در کنگره یازدهم حزب مردم‌سالاری که امروز برگزار می‌شود، اعضای جدید شورای مرکزی تعیین خواهند شد تا برای انتخاب دبیرکل تصمیم بگیرند؛ هر چند که بعید به نظر می‌رسد کسی به جز کواکبیان، به عنوان دبیرکل حزب انتخاب شود.

دبیرکل حزب، کاندیدای ریاست جمهوریکواکبیان یکی از فعال‌ترین چهره‌های اصلاح‌طلب کشور طی سال‌های گذشته بوده و پس از انتخابات سال 88 نیز در یک مناظره زنده تلویزیونی با حضور حسین شریعتمداری مدیرمسوول روزنامه کیهان که یکی از پربیننده‌ترین مناظره‌های تلویزیونی پس از انتخابات بود، از نظرات اصلاح‌طلبان و خواسته‌های آنها پس از انتخابات حمایت کرد. هر چند گفته می‌شود شورای مرکزی حزب مردم سالاری از تیرماه سال جاری مصوب کرده است که دبیرکل حزب مردم سالاری کاندیدای ریاست جمهوری دوره یازدهم باشد اما تاکنون او نپذیرفته و آن را به تصمیم کنگره یازدهم موکول کرده است. او اکنون یکی از کاندیداهای احتمالی انتخابات آتی ریاست جمهوری محسوب می‌شود و به نظر می‌رسد به زودی کاندیداتوری خود را اعلام کند. کواکبیان و حزب مردم‌سالاری از اوایل سال جاری به ضرورت حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرده‌اند.

حزب مردم‌سالاری برای ایجاد اجماع بین اصلاح‌طلبان که عدم توجه به آن یکی از دلایل شکست آنها در انتخابات سال 84 و روی کار آمدن دولت احمدی‌نژاد محسوب می‌شود، طرحی را با عنوان مناسک (مجمع نخبگان اصلاح‌طلب سراسر کشور) ارائه داد و پیشنهاد کرد مجمع روحانیون مبارز با هدایت سید محمد خاتمی، مجری این طرح شوند تا بدین ترتیب اصلاح‌طلبان سراسر کشور به شیوه‌ای مشابه انتخابات ایالتی آمریکا، کاندیدای واحد اصلاح‌طلبان را به صورت مرحله‌ای انتخاب کنند. بر اساس این طرح در صورتی که سیدمحمد خاتمی کاندیدا شود همه روی او اجماع خواهند کرد و نیازی به اجرای طرح مناسک نیست اما در غیر این صورت اصلاح‌طلبان باید از این شیوه یا هر شیوه دیگری برای رسیدن به اجماع استفاده کنند. اما تردیدهای سیدمحمد خاتمی مبنی بر حضور یا عدم حضور در انتخابات آتی موجب شد پیگیری جدی در مورد آن انجام نشود.

آنگونه که کواکبیان و چند عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری در گفت‌وگو با رسانه‌ها طی هفته‌های اخیر اعلام کرده‌اند، شورای مرکزی حزب تصمیم گرفته در صورت عدم کاندیداتوری خاتمی یا عدم اجرای طرح مناسک، کواکبیان را برای انتخابات ریاست جمهوری به عنوان کاندیدا معرفی کند. هر چند در کنگره آتی حزب مردم‌سالاری، اعضای جدید شورای مرکزی این حزب انتخاب می‌شوند اما با توجه به شاخص‌های کواکبیان در حزب و افزایش تاثیرگذاری او در بین اصلاح‌طلبان، بعید است اعضای جدید شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری نیز با کاندیداتوری کواکبیان برای انتخابات ریاست جمهوری مخالفت کنند و حتی این احتمال وجود دارد کاندیداتوری کواکبیان در کنگره حزب مردم‌سالاری به عنوان عالی‌ترین ارگان تشکیلاتی حزب اعلام شود. اما آنچه در بین اصلاح‌طلبان در شرایط کنونی اهمیت زیادی دارد ترکیب چهره‌های سیاسی حاضر در کنگره حزب مردم‌سالاری است که می‌تواند مشخص‌کننده طیفی از نیروهای اصلاح‌طلب فعال در انتخابات آتی ریاست جمهوری باشد و مرز بین اصلاح‌طلبان میانه‌رو متمایل به شرکت در انتخابات را با سایر اصلاح‌طلبان روشن کند.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: mardomsalari.com


مطالب داغ سایر بخشها:
واکنش مرکل به هشدار کامرون
سارق عابربانک با جعل اسناد دختر مالباخته را عقد کرد!
ابراز امیدواری "اشتون" در مذاکرات هسته ای با ایران
خروج میلگرد از مغز مرد 30 ساله
واکنش رئیس دیوان عدالت به حکم مرتضوی