یاسرهاشمی
«به نظر باید گفت نامزدی دکتر حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم قطعی است. به همان دلیل که گفتم اکنون اعتدال یک خواست عمومی شده است و کارنامه 34‌ساله روحانی نشان می‌دهد ایشان همواره عملکرد معتدلی از خود نشان داده و همه گروه‌های سیاسی هم رابطه حسنه‌ای داشته است. »


روزنامه بهار نوشت: یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری یک ویژگی متمایـز با انتخابات‌های قبلی دارد و آن هم تعدد نامزدهای انتخاباتی است. در جبهه اصولگرایان حدود 30‌کاندیدا وجود دارد که تعداد آن‌ها رو‌زبه‌روز در حال افزایش است. در طرف مقابل اما اصلاح‌طلبانی هستند که همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برند.
 
در این میان یک گروه وجود دارد که شعارش «دولت وحدت ملی» و «اعتدال» است و پرچمدار آن هاشمی‌رفسنجانی؛ رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در 78 سالگی اما مهم‌ترین کاندیدای جریان اعتدال به‌شمار می‌رود؛ هرچند خود بارها آن را رد کرده است. حال این‌که اسامی دیگر چهره‌های نزدیک به هاشمی نیز در فهرست کاندیداهای دولت وحدت ملی وارد شده است؛ محمدعلی نجفی، اسحاق جهانگیری، علی‌اکبر ناطق‌نوری، غلامحسین کرباسچی و حسن روحانی.
 
آخری اما نامش این روزها بیشتر بر سر زبان‌ها افتاده و خود نیز مانورهای انتخاباتی را آغاز کرده است. نام او با پرونده هسته‌ای ایران گره خورده و عکس خنده معروف او با جک استرا، وزیر اسبق خارجه بریتانیا، در ذهن مانده است، مشی اعتدالی دارد و علاوه بر داشتن نمایندگی رهبری در شورای‌عالی امنیت ملی، رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام است و همین عنوان کافی است تا نزدیکی او به هاشمی‌رفسنجانی آشکارتر شود.
 
حالا این پرسش ایجاد می‌شود که آیا حسن روحانی کاندیدای نهایی اکبر هاشمی‌رفسنجانی برای انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم خواهد بود؟ پرسشی که برای پاسخ به آن قاعدتا نیاز به مصاحبه شونده‌ای از جنس خود هاشمی است؛ از یاسر هاشمی ماجرای کاندیداتوری روحانی را پرسیدیم. رییس دفتر مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با محافظه‌کاری خاص خانواده هاشمی در این‌گونه موارد، می‌گوید: «مردم از شرایط جاری کشور، به‌خصوص عملکردهای توام با افراط و تفریط که بر همه شئونات کشور سایه انداخته، خسته شده‌اند و نگاه آن‌ها به سمت وحدت ملی در همه جوانب شده است. در واقع به طور جدی می‌توان گفت که اعتدال به یک خواست عمومی در بین دلسوزان نظام تبدیل شده است»
 
و درباره نامزدی حسن روحانی گفت: «به نظر باید گفت نامزدی دکتر حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم قطعی است. به همان دلیل که گفتم اکنون اعتدال یک خواست عمومی شده است و کارنامه 34‌ساله روحانی نشان می‌دهد ایشان همواره عملکرد معتدلی از خود نشان داده و همه گروه‌های سیاسی هم رابطه حسنه‌ای داشته است. شما به دوران حضور ایشان در جایگاه‌های مختلف، مانند معاونت فرماندهی جنگ، مجلس، شورای‌عالی امنیت ملی، خبرگان و... نگاه کنید؛ در هیچ نقطه‌ای وارد فضای افراط و تفریط نشدند و به همین دلیل دکتر روحانی می‌تواند گزینه مطلوبی برای ریاست‌جمهوری باشد.»
 
یاسر هاشمی افزود: «هنگامی‌که آقای روحانی به عنوان مذاکره‌کننده ارشد ایران در پرونده هسته‌ای فعالیت داشت دیدیم که تعامل و تعادل چگونه توانست ثبات را حفظ کند.»
 
از فرزند هاشمی درباره انتقادهای بخشی از حاکمیت درباره مذاکرات هسته‌ای دوران روحانی پرسیدیم و او پاسخ داد: «آقای روحانی هیچ تصمیمی را در زمینه هسته‌ای بدون مشورت با سران نظام انجام نمی‌دادند و امروز می‌فهمیم که کارنامه ایشان در این بخش بسیار درخشان است. اصلا روحیه ایشان با مشورت سازگار است؛ با اکثر مقامات عالی نظام به‌خصوص آقای هاشمی مشورت می‌کند و حتی اگر شما به عنوان خبرنگار هم بخواهید به ایشان مشورتی بدهید می‌پذیرد.»
 
وی درباره این‌که اگر روحانی بخواهد وارد انتخاب شود، تیم انتخاباتی او و همچنین اعضای کابینه‌اش چه کسانی هستند، اظهار داشت: «آقای روحانی یک اصولگرای اصلاح‌طلب یا اصلاح‌طلب اصولگراست. هم در دوران سازندگی و هم اصلاحات این را اثبات کرده است. نگاه استراتژیک عمیقی دارد و در طول این 30‌سال با مدیران لایقی در مرکز تحقیقات یا دیگر نهادها همکاری کرده است؛ در واقع این امکان وجود دارد که دولت وحدت ملی با آقای روحانی تشکیل ‌شود.»
 
یاسر هاشمی درباره نگاه دولت «وحدت ملی» به اقتصاد توضیح می‌دهد: «به شرایط امروز اقتصادی نگاه کنید که چگونه کوچک‌ترین بحران سیاسی داخلی و خارجی بر معیشت مردم و سرمایه‌گذاران اثر دارد. در واقع حضور یک رییس‌جمهور معتدل که نگاه حداکثری به اداره کشور داشته باشد حتما در حوزه اقتصاد توفیق خواهد یافت.» یاسر هاشمی درباره این سوال که آیا روحانی گزینه هاشمی‌رفسنجانی برای انتخابات سال 92 است یا گزینه‌های دیگر هم در راه هستند که پاسخ داد: «آقای روحانی همیشه از مدیران خوب آقای هاشمی بوده است. آقای هاشمی در بسیاری از امور سیاسی، امنیتی و اجتماعی از دکتر روحانی مشورت می‌گرفتند.» یاسر هاشمی درباره احتمال حضور پدرش در انتخابات هم توضیح داد: «آقای هاشمی در صورت احساس تشخیص می‌آید.»


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: fardanews.com


مطالب داغ سایر بخشها:
 مرگ 9 نفر به دلیل آنفلوآنزای فصلی
تولد نوزادی با قلب خارج از بدن+عکس
پيشنهاد عسگراولادی به دولت: از کم‌درآمدها پول آب، برق نگيريد
واکنش کواکبیان به تحریم انتخابات
آغاز فاز نخست تحویل مسکن مهر تهران