معاون دریایی سازمان محیط زیست گفت: در صورت ادامه روند آلودگی دریای خزر توسط شرکت BP که عهده دار اکتشاف و استخراج نفت برای کشور آذربایجان ایران از این شرکت شکایت می کند

 شرکت BPعهده دار اکتشاف و استخراج نفت برای کشور آذربایجان است و این شرکت به جای تزریق پساب های نفتی در عمق۶ هزار متری چاه ها، آنها را در آبهای دریای خزر رها سازی می کند.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست کشور در این رابطه گفت: باتوجه به اهمیت زیست محیطی بزرگترین دریاچه دنیا و روند افزایشی آلودگی نفتی در این پهنه آبی امیدی به حفظ حیات آبزیان باقی نمانده است.

عبدالرضا کرباسی درادامه افزود: در سال های گذشته بصورت مکرر سواحل جنوبی دریای خزر توسط گلوله های نفتی پوشانده شده است و در آخرین حادثه که حدود ۴ ماه قبل رخ داد حدود ۲۵ تن گلوله نفتی ازسواحل ایران جمع آوری شد.

وی خاطرنشان کرد:افزایش مواد نفتی در محیط های دریایی باعث افزایش میزان مواد آلی و در نتیجه آن مصرف اکسیژن برای سوخت و ساز آنها می گرددو بنابراین میزان اکسیژن آب دریای خزر رو به کاهش است که موجب مرگ و میر آبزیان می شود.

کرباسی تصریح کرد:‌ از طرفی پس از تبخیر هیدروکربورهای سبک، بخش سنگین هیدروکربورها در سطح رسوبات بستر ترسیب یافته که مانع تبادل آب و رسوب می شود. ضمن آنکه زیستگاه های موجود در رسوبات را از بین می برد. در دراز مدت این امر موجب خواهد شد تا آبزیان از دسترسی به بنتوزها باز مانده و عملا با مرگ و میر بیشتری مواجه شویم.

وی گفت:‌ بر اساس گزارش روزنامه نیو باکو پست آبهای آلوده به مواد نفتی، ۶۴ بار بیشتر از استاندارد تعیین شده جهانی به اکسیژن نیاز دارد، و این نیز نشان می دهد که آبهای آلوده ای که کنسرسیوم AİOC به رهبری شرکت بی پی به دریای خزر می ریزد، موجب نابودی ماهیان و سایر جانداران خزر می شود. بدون شک اگر روند آلودگی نفتی به همین منوال پیش برود جمهوری اسلامی ایران علاوه بر شکایت از کشورهای آلوده کننده علیه شرکت بی پی نیز طرح دعوی خواهد کرد.

معاون محیط زیست دریایی کشور در پایان گفت:‌ شرکت BPدر سال های اخیر سعی کرده است تا از فناوری های ارزان تر در سکوهای نفتی بهره گیری نماید و بهمین دلیل تاکنون حوادث متعددی را در محیط های آبی از این شرکت شاهد بوده ایم. بعنوان مثال می توان به حوادث دریای خزر و خلیج مکزیک اشاره نمود. اگر اعتقاد واقعی بر آن است که محیط زیست جهانی است و ایجاد آلودگی در یک نقطه می تواند به سایر نقاط انتقال یابد (همانند باران اسید، گرمایش جهانی، لایه ازون) مناسب است تا مجامع بین المللی از فعالیت های نفتی این شرکت مخرب محیط زیست جلوگیری کنند.





گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: afkarnews.com


مطالب داغ سایر بخشها:
مدیر مسئول «مغرب» آزاد شد
افزایش مشروط وام‌ خرید مسكن
عناوین مهمترین خبرهای جهان از شب گذشته تا کنون (1391/11/9)
تایید طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری
مردی قربانی توطئه همسر دوم خود شد