صالحی‌نیا با تاکید بر این‌که‌ قیمت خودرو در بازار قطعا بالاتر از قیمت محاسباتی نخواهد شد، گفت: تسویه حساب نهایی خودروسازان در پایان سال براساس نرخ محاسباتی و طبق مدارک و اسناد آن‌ها توسط سازمان حمایت انجام می‌شود.
 
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به مردم توصیه کرد که در شرایط کنونی اگر نیاز فوری به خودرو ندارند، خودرو نخرند.

 محسن صالحی‌نیا با اشاره به این‌که اگر مصوبه جدید مربوط به چگونگی تعیین قیمت خودرو ابلاغ نمی‌شد بازار خودرو در هفته‌های پایانی سال دچار آشفتگی بیشتری می‌شد، توضیح داد: با ابلاغ این مصوبه قیمت خودرو در کارخانه با قیمت آن در بازار آزاد به تدریج به هم نزدیک خواهند شد و من توصیه می‌کنم کسی که نیاز فوری به خرید خودرو ندارد، فعلا به بازار خودرو مراجعه نکند و مردم به خودرو به عنوان یک کالای سرمایه‌ای نگاه نکنند.

او با اشاره به این‌که خودروسازان انگیزه‌ای برای فروش خودرو به قیمت بالاتر از قیمت محاسباتی ندارند، اظهار کرد: در صورتی که خودروسازان چنین کاری را انجام دهند موظفند مابه‌التفاوت این قیمت را در پایان سال به حساب خزانه واریز کنند که مدیریت این پول بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

صالحی‌نیا با تاکید بر این‌که‌ قیمت خودرو در بازار قطعا بالاتر از قیمت محاسباتی نخواهد شد، گفت: تسویه حساب نهایی خودروسازان در پایان سال براساس نرخ محاسباتی و طبق مدارک و اسناد آن‌ها توسط سازمان حمایت انجام می‌شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در واکنش به ادعای خودروسازان درباره این‌که آن‌ها تاکنون ارز مبادله‌ای دریافت نکرده‌اند، توضیح داد: آمار و ارقام مربوط به اختصاص ارز به متقاضیان توسط مرکز مبادلات ارزی مشخص بوده و این ادعا صحیح نیست. اگرچه گفته می‌شود خودروسازان بخشی از نیاز خود را از طریق ارز بازار آزاد تامین کرده‌اند تا خط تولید آن‌ها متوقف نشود. اما خودروسازان باید طوری برنامه‌ریزی کنند تا بتوانند ارز خود را تماما از مرکز مبادلات ارزی تامین کنند.

او با اشاره به این‌که تولید روزانه خودرو در کشور براساس آخرین آمار هم‌اکنون به حدود چهار هزار دستگاه رسیده است، افزود: برخی مطرح می‌کنند که خودروسازان محصولات خود را در بازار عرضه نمی‌کنند که این باعث افزایش قیمت‌ها شده است. این موضوع صحیح نیست؛ چرا که خودروسازان فضای کافی و نقدینگی لازم را برای انبار خودروها ندارند و این کار به ضرر آن‌ها تمام می‌شود.

به گفته صالحی‌نیا، در حال حاضر حداکثر تعداد خودروهای موجود در کف کارخانه‌ها 40 هزار دستگاه است که با سال قبل تفاوت چندانی ندارد.

معاون امور اقتصادی و صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به توقف تولید یکی از خودروهای پرفروش داخلی طی چند وقت اخیر به دلیل وابستگی به واردات برخی از قطعات آن گفت: برنامه خود تامینی برای این خودرو اجرا شد و هم‌اکنون تولید آن از سر گرفته شده است.

این مقام مسوول در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو تاکید کرد: طی هفته‌های آینده شاهد متعادل شدن بازار خودرو خواهیم بود وخودروسازان نیز طی چند روز آینده قیمت‌های جدید خود را براساس نرخ محاسباتی روی سازمان حمایت قرار می‌دهند.








گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: shafaf.ir


مطالب داغ سایر بخشها:
عناوین مهمترین خبرهای جهان از شب گذشته تا کنون (1391/11/15)
قیمت خودرو ترمز برید
رد طرح ممنوعیت اشتغال بیش‌از یک شغل
زندان‌ها و دادسراها زیرمجموعه دولت می‌شوند
هاشمی همگرایی گروه‌ها را زنده می‌کند