مذاکرات ایران و 1+5
مذاکره کننده هسته‌ای ارشد مسکو اعلام کرد که روسیه امیدوار است شاهد "پیشرفت جدی" در مذاکرات ایران و 1+5 پیرامون برنامه هسته‌ای ایران در قزاقستان باشد.


خبرگزاری نووستی روز چهارشنبه به نقل از سرگئی ریابکف، معاون وزیر امور خارجه روسیه گزارش داد: من با وجود همه چیز شدیدا امیدوارم شاهد این باشیم که دور جدید مذاکرات اگر به دستاوردی ختم نشد، به پیشرفت جدی منجر شود.

به گزارش ایسنا، ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس نیز روز سه‌شنبه خواستار پیشرفت در مذاکرات ایران و 1+5 شد.

هیگ در بیانیه‌ای اعلام کرد: لزوم تحقق پیشرفت بسیار ضروری است.

وزیر امور خارجه انگلیس در بخش دیگری از بیانیه‌اش مدعی شد: ایران هم‌چنان با نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل به غنی‌سازی اورانیوم ادامه می‌دهد، آن هم در مقیاسی که هیچ‌گونه توضیح منطقی غیرنظامی ندارد.

هیگ گفت که قدرت‌های جهانی در مذاکرات آینده "یک پیشنهاد به‌روز شده و معتبر" به ایران ارائه می‌کنند، اما از ارائه جزییات درباره پیشنهاد 1+5 خودداری کرد.

مقامات ایرانی و غربی روز سه‌شنبه توافق برای برگزاری دیدار بعدی ایران و 1+5 در آلماتی، یکی از شهرهای قزاقستان در تاریخ 26 فوریه را تایید کردند.

تیم مذاکره‌کننده ایران آخرین بار در ماه ژوئن سال میلادی گذشته در مسکو با آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان دیدار و گفت‌وگو کرد، اما این گفت‌وگوها دستاورد ملموسی به دنبال نداشت.

در دیدار قبلی ایران و 1+5، تهران خواستار لغو تحریم‌های اقتصادی بین‌المللی به عنوان پیش‌شرطی برای گفت‌وگو درباره کاهش یا حذف ذخایر اورانیوم غنی شده در حال رشدش شد. اما قدرت‌های جهانی از ایران خواستند که برنامه غنی‌سازی‌اش را به حالت تعلیق در آورد و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را راضی کند که تهران یک برنامه هسته‌یی تسلیحاتی ندارد.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که سال 2013 سال سرنوشت‌سازی برای مذاکرات هسته‌یی ایران و 1+5 خواهد بود.

منابع دیپماتیک مدعی شدند ایران هفته گذشته به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده است که قصد دارد سانتریفیوژهای پیشرفته‌تری را در نطنز نصب کند، اقدامی که به تهران اجازه می‌دهد فرآوری اورانیوم را با سرعت بیش‌تری انجام دهد.

بسیاری از کارشناسان با اشاره به بی‌نتیجه بودن مذاکرات غربی، معتقدند که بهترین رویکرد، مذاکرات یک به یک بین آمریکا و ایران است.

جوزف بایدن، معاون رییس‌جمهور آمریکا اخیرا در کنفرانس امنیتی مونیخ پیشنهاد برگزاری چنین مذاکراتی را داد و علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد که کشورش با چنین مذاکراتی مخالف نیست.

اما یک مقام آمریکایی به طور تلویحی گفت که توافق درباره برگزاری چنین مذاکراتی هنوز صورت نگرفته است.

توافق درباره برگزاری نشست در قزاقستان به دنبال چند ماه گفت‌وگو و مشورت درباره مکان و تاریخ مذاکرات صورت گرفت. آمریکا در سال میلادی گذشته پیشنهاد داده بود که مذاکرات در استانبول برگزار شود و تهران نیز پیشنهاد داد که قاهره مکان مذاکرات باشد.

وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور سیاسی، ‌رهبری هیات آمریکایی را در مذاکرات بر عهده خواهد داشت.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: isna.ir


مطالب داغ سایر بخشها:
نرخ انواع ارز در مرکز مبادلات ارزی امروز (1391/11/18)
رییس قوه قضاییه: به‌خاطر مصالح نظام سکوت می‌کنم
اجرای طرح زوج و فرد در کرج
گران ترین آپارتمان های تهران برای اجاره نشینان
حمله به احمدی نژاد توسط فردی ناشناس در مصر