ماهیت این تحریم ها با تحریم های دوران دفاع مقدس متفاوت است و ابعاد گسترده ای دارد اما واقعیت این است که ظرفیت های بسیار بزرگی در کشور ما وجود دارد که باید از آن استفاده کنیم. ضمن اینکه شرایط دنیا هم به گونه ای نیست که آمریکا هر تصمیمی بگیرد بتواند آن را به همه دنیا و یا یک ملت تحمیل کند. زیرا دنیا بزرگتر از این و آمریکا ذلیل تر و کوچکتر از این است که بتواند ملتی را به انفعال بکشد.

شهردار تهران چالش اقتصادی را بزرگترین چالش امروز جامعه ما دانست و گفت: بر این باورم که راهکار این چالش الزاما داشتن یک طرح اقتصادی نیست و باید توجه کنیم که چالش مدیریتی این روزگار را برسر اقتصاد ما آورده است.

دکتر محمدباقر قالیباف در سومین آیین تجلیل از ماندگاران اصناف و بازار که شب گذشته در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار شد ، با بیان این مطالب افزود: مدیریت ، سیاست و فرهنگ ، اقتصاد ما را از مسیر واقعی خود خارج کرده و دچار چالش شده ایم.

وی ادامه داد: ما در عرصه اقتصادی نباید موضوع را دولتی و حاکمیتی کنیم بلکه باید اجازه دهیم اهل فن وارد عرصه شوند و ما کمکشان کنیم تا از این شرایط خارج شویم.همانطور که در دوران دفاع مقدس هوشمندی و درایت حضرت امام (ره) باعث شد مردم وارد صحنه شوند و آنجا را اداره کنند. زیرا اگر بنا بود تنها ارتش و سپاه در مقابل دشمن بایستند معلوم نبود سرانجام ما چه می شد.

به گفته شهردار تهران بازار و اصناف همچنان در مسیر اسلام و ولایت و خدمت به خلق خدا که بهترین مسیر است در حرکت است .

وی ادامه داد: ما در شهرداری تهران بر اساس باورهای دینی خود در حین اینکه کار های عمرانی ، احداث راه و پل ، فضای سبز ، نظافت و نگهداشت شهر را انجام می دهیم با افتخار با تمام توان و بضاعت خویش تلاش می کنیم تا در سطح محلی ، شهری ، ملی و فراملی شهری در خور شهروندان داشته باشیم . البته باید توجه داشته باشیم که اگر تلاش های ما باعث نشود در رفتار شهروندان تغییری حاصل شود و آثار مثبت آن را در حوزه تربیت و آموزش نبینیم و برآیند کار ما منجر به عبادت خدا نشود ، ما به مقصد نهایی نرسیده ایم.

قالیباف با بیان اینکه اقتصاد و دین به هم گره خورده اند ، تصریح کرد: در جامعه ای که فقر پیدا شود ، چاپلوسی رونق می گیرد ، مردم در مقابل قدرتمندان زورگو سر تعظیم فرود می آورند، شرم کم می شود ، هر کس دست به هر کاری می زند ، دین شکنندگی پیدا می کند و یقین از جامعه رخت می بندد.

وی ادامه داد: فقر همراه با خود جهل را وارد جامعه می کند و کاستی عقل و خرد به بار می آورد. بنابراین باید توجه کنیم که جامعه مبتنی بر عقل و خرد پیش برود البته عقلی که متصل به وحی الهی و حجت باطنی انسان ها باشد.

شهردار تهران با اشاره به نقش اقتصاد در ترویج دین مبین اسلام و تربیت اسلامی گفت: اینجاست که بازار و اصناف مهم می شوند، آن هم در یک نظام اسلامی که در راس آن یک فقیه مجتهد ، آگاه ، عادل و مدیر توانای انقلابی حضوردارد .

قالیباف در ادامه با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان اصناف و بازار خاطرنشان کرد: زمانی که عرصه نظامی بود شما آمدید و کمک کردید ، امروز در عرصه اقتصادی به ما تهاجم شده که امروز شما اصناف و بازاریان فرماندهان این عرصه هستید.

وی با اشاره به بحث تحریم ها افزود: ماهیت این تحریم ها با تحریم های دوران دفاع مقدس متفاوت است و ابعاد گسترده ای دارد اما واقعیت این است که ظرفیت های بسیار بزرگی در کشور ما وجود دارد که باید از آن استفاده کنیم. ضمن اینکه شرایط دنیا هم به گونه ای نیست که آمریکا هر تصمیمی بگیرد بتواند آن را به همه دنیا و یا یک ملت تحمیل کند. زیرا دنیا بزرگتر از این و آمریکا ذلیل تر و کوچکتر از این است که بتواند ملتی را به انفعال بکشد.

قالیباف در ادامه اظهار داشت: حرکت های ما باید منطبق بر سنت های الهی باشد و در سنت های الهی هم معنویت ، اخلاص ، عقلانیت ، محبت و گذشت ، توجه به فقرا ، رسیدگی به ایتام و دستگیری از نیازمندان شرط است.

وی اضافه کرد: کشور ما ظرفیت های مادی و معنوی بسیار بالایی دارد که می توانیم این شرایط سخت را پشت سر بگذاریم . باید توجه کنیم که اگر با اخلاص حرکت نکنیم ، از هم مچ گیری کنیم ، اهل گذشت نباشیم ، با درایت و عقلانیت تصمیم نگیریم و خدای نکرده سیاست زدگی در کار ما باشد خیر و برکت از کارمان می رود.

بر اساس این گزارش ، در سومین آیین تجلیل  از ماندگاران اصناف و بازار حجت الاسلام قرائتی ، مرتضی طلایی رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر ، امیر خوراکیان رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران ، مهندس محمد نژاد شهردار منطقه 12 و دیگر مدیران شهری حضور داشتند که از تعدادی از اصناف و بازاریان و همچنین خانواده شهدای آنها تجلیل شد.







گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: fardanews.com


مطالب داغ سایر بخشها:
کاهش قیمت مرغ و تخم‌مرغ در بازار
سازمان ملل هر دو طرف درگیر در سوریه را به ارتکاب جنایات جنگی متهم کرد
سردبیر روزنامه اعتماد آزاد شد
نامه دلاری لاریجانی به مسئولان دولتی
نشست فوق‌العاده در سازمان ملل