خط لوله گاز ایران - سوریه
دولت عراق با ساخت خط لوله انتقال گاز ایران به اروپا، در خاک این کشور موافقت کرد.


به گزارش میدل‌ایست آنلاین، عراق با ساخت خط لوله انتقال گاز ایران به سوریه و پس از آن اروپا، در خاک این کشور، موافقت کرد.

در بیانیه دولت عراق آمده است، عبدالکریم اللعیبی، وزیر نفت این کشور، موظف شده‌است تا توافقنامه این پروژه را که از طریق آن گاز طبیعی ایران در آینده به اروپا صادر خواهد شد، امضا کند.

در جولای گذشته، ایران، عراق و سوریه تفاهم‌نامه‌ای برای احداث این خط لوله به امضا رساندند. تهران نیز اعلام کرد که هزینه احداث این پروژه حدود 10 میلیارد دلار خواهد بود.

جواد اوجی، معاون وزیر نفت ایران، نیز در همان زمان اعلام کرد: ساخت این خط لوله، به طول چندین هزار کیلومتر، از زمان تامین سرمایه، 3 تا 5 سال به طول خواهد کشید.

اوجی توضیح داد: این خط لوله با ظرفیت انتقال 110 میلیون مترمکعب گاز در روز، بندر عسلویه در جنوب ایران را به عراق و سپس به سوریه متصل می‌کند و احتمال توسعه آن به لبنان و اروپا وجود دارد.

وی اضافه کرد: عراق و سوریه، در ابتدا به‌ترتیب روزانه حدود 20 و 20 تا 25 میلیون مترمکعب گاز دریافت خواهند کرد.

پس از روسیه، ایران دارای بزرگترین ذخایر اثبات شده گازی جهان است و از این نظر رتبه دوم را دارا است. این کشور در حال حاضر، تقریبا تمام 600 میلیون مترمکعب گاز تولیدی خود در روز را مصرف می‌کند اما در نظر دارد از سال 2015 با توسعه میدان گازی پارس جنوبی در خلیج فارس، تولید خود را 2 برابر کند و روزانه250 میلیون مترمکعب گاز به همسایگان خود و اروپا صادر کند.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: tabnak.ir


مطالب داغ سایر بخشها:
تهران دارای بیشترین جمعیت سالمند در کشور
اجاره بهای آپارتمان‌های زیر ۴۵ متر
ریزش بهمن و کوه پنج زن را محبوس‌ کرد
علیخانی: دولت احمدی‌نژاد به پایان نمی‌رسد
دلایل مذاکرات غیر مستقیم جنبش حماس با تل آویو