بعضی تصمیمات لازم است حدود سه ماه قبل، شش ماه قبل ، یك ماه قبل به اطلاع فعالان اقتصادی برسد و ملاك این است كه فرصت كافی وجود داشته باشد كه فعال اقتصادی خودش را با این جهت گیری دولت تطبیق دهد.

باران بخش نامه های دولت بر سر بخش خصوصی در چند ماه موجی از سرگردانی را ایجاد كرده است. گذشته از نوسانات نرخ ارز در بازار، تصمیات یك شبه و ناگهانی بانك مركزی و وزارت خانه های اقتصادی دولت نیز مزید بر علت شده است تا تولیدكنندگان بیشتر از همیشه در معرض ضرر و زیان قرار بگیرند.  یك روز صادرات یك كالا ممنوع می شود و روز دیگر آزاد. اولویت های ارزی مدام تغییر می كنند و روز به روز شرایط و مقدمات فعالیت های اقتصادی پیچیده تر می شود.
 
رئیس اتاق بازرگانی ایران در حاشیه  همایش «جوانان، عقلانیّت، پیشرفت و ارزش‌مداری» و در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار نیمروز از  تصمیمات آنی دولت در بازار ارز انتقاد كرد.
 
دكتر محمد نهاوندیان درباره مشكلات ایجاد شده برای بخش خصوصی گفت: در اقتصادی كه قرار بر همكاری دولت و فعالان اقتصادی باشد باید از اقدامات بدون هماهنگی و ناگهانی حتی الامكان اجتناب كرد. به این دلیل كه فعالان اقتصادی برای هماهنگ كردن تصمیماتشان با جهت گیری های  دولت نیاز به زمان دارند.
 
وی تصریح كرد: اگر فعالان اقتصادی با فرصت كافی آگاهی پیدا كنند كه مثلا یك ماه دیگر، دو ماه دیگر دولت می خواهد فلان اقدام را انجام بدهد طبعا آنها هم می توانند متناسب با آن جهت گیری كنند و سرعت خودشان را  تنظیم بكنند.
نهاوندیان افزود: بدین ترتیب می توان از ایجاد خسارتهای ملی و یا ایجاد درآمد های باد آورده پرهیز كرد. در قانون بهبود محیط كسب و كار هم ماده ای تصویب شد كه دولت را موظف می كند هر گونه تصمیم گیری اقتصادی را لازم هست با فرصت مناسب به اطلاع فعالان اقتصادی برساند.
 
رئیس اتاق بازرگانی با اشاره به متن قوانین موجود در این زمینه گفت: دولت و دستگاه های اجرایی موكلفند به منظور شفاف سازی سیاست ها و برنامه های اقتصادی و ایجاد ثبات و امنیت اقتصادی و سرمایه گذاری هر گونه تغییر سیاست ها،مقررات و رویه ها ی اقتصادی را در زمان  مقتضی قبل از اجرا از طریق رسانه های عمومی به اطلاع  عموم برسانند.
وی در پایان اضافه كرد: بعضی تصمیمات لازم است حدود سه ماه قبل، شش ماه قبل ، یك ماه قبل به اطلاع فعالان اقتصادی برسد و ملاك این است كه فرصت كافی وجود داشته باشد كه فعال اقتصادی خودش را با این جهت گیری دولت تطبیق دهد.






گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: shafaf.ir


مطالب داغ سایر بخشها:
نامه 43 اقتصاد دان به احمدی نژاد
سازمان نظام پزشکی از سیاسی شدن ضربه خورد
مهمترین عناوین روزنامه های صبح امروز (91/12/06)
خلاصه گفتگوی تلویزیونی رییس جمهور
طرح نمایندگان آمریکا برای اعزام فرستاده ویژه به ایران