نظام، آلترناتیو ندارد
یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خطاب به برخی نهادهای مسوول فراهم آوردن زمینه مشارکت جدی همگان در آستانه انتخابات ریاست جمهوری را خواستار شد.


محمدرضا عارف در دیدار جمعی از دانشجویان رشته‌های مدیریت و اقتصاد دانشگاه‌های تهران، امیرکبیر و صنعتی شریف، به رشته علوم انسانی در دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: علوم انسانی مظلوم‌ترین رشته‌ها در دانشگاه‌های ما بوده است. پیش از انقلاب اغلب ضعیف‌ترین دانش‌آموزان به رشته علوم انسانی روی می‌آوردند و بعد از انقلاب هم نتوانستیم این روند را اصلاح کنیم؛ اگرچه با اصلاحات انجام گرفته در اواخر دهه 60 امکان ورود کارشناسان برجسته در برخی از رشته‌های علوم انسانی در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا فراهم شد ولی باید چاره‌اندیشی شود تا با مکانیزم‌های تشویقی دانش‌آموزان ممتاز، تحصیل در رشته‌های علوم انسانی را در اولویت‌های اول خود قرار دهند.

وی با انتقاد از آن‌چه «نگاه‌های تنگ‌نظرانه به مقوله علوم انسانی» خواند، اظهار کرد: نمی‌شود به صورت دستوری به دنبال اسلامی کردن علوم انسانی بود بلکه باید کار تحقیقاتی مستمر با همکاری اساتید برجسته حوزه و دانشگاه بر روی آن صورت بگیرد. باید دید دیدگاه اسلام در مورد علوم تربیتی، جامعه‌شناسی، اقتصاد و دیگر رشته‎ها چیست؟ نمی‎توان فعالیتی جدی و مستمر در این زمینه انجام نداد ولی انتظار اسلامی کردن علوم انسانی داشته باشیم.

وی با اشاره به وضعیت فعلی جنبش دانشجویی نیز ابراز عقیده کرد: از سال‌های میانی دهه 60 مسیر نگران‌کننده‌ای در جنبش دانشجویی مشاهده شد و اکنون به جایی رسیده است که عملا جنبش دانشجویی را باید حذف شده بدانیم. این جنبش هیچ جایگاه و سهمی حتی در جریان‌های صنفی دانشگاهی ندارد. متاسفانه در دانشگاه‌ها تشکیلاتی ایجاد شده است که هر از گاهی صدایی از آن بیرون می‌آید اما تشکل به معنی آن‌که مستقل باشد و به اتکا انگیزه‌ها و اندیشه‌های دانشجویی شکل بگیرد وجود ندارد.

این عضو شورای انقلاب فرهنگی ادامه داد: می‌گوییم دانشجو پرسشگر باشد و برای این‌که دانشجو به پرسشگری برسد از پرخاشگری شروع کندبهتر است. مسوولان ذیربط دانشگاهی همچون پدر تحمل پرخاش دانشجویان را داشته باشند و به نظرات و دیدگاه‌های تشکل‌های دانشجویی توجه کنند.برای این‌که جنبش دانشجویی بتواند در جایگاه واقعی خودش قرار بگیرد دانشجویان هم آمادگی پرداخت هزینه را داشته باشند.

وی با تاکید بر احیای جنبش دانشجویی ادامه داد: علی‌رغم تمام محدودیت‌ها، دانشجویان تلاش کنند تا جنبش دانشجویی مجددا احیا شود. وجود تشکل‌های دانشجویی فعال مطمئنا به نفع کشور و کمک به اصلاح امور است، رشد و اعتلای دانشجویان را به دنبال خواهد داشت و آ‌ن‌ها را برای پذیرش مسوولیت در فردای کشور آماده می‌کند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به خط و مشی اصلاح‌طلبی گفت: اگر می‌گوییم اصلاح‌طلبی، نمی‌توانیم حرکت رادیکالی داشته باشیم باید در چارچوب قوانین کشور فعالیت کرد.اصلاح طلبان هیچگاه به دنبال براندازی نبودند و به صورت مسالمت‌آمیز خواستار اصلاح امور بوده و هستند.

عارف با بیان این‌که «نظام، آلترناتیو ندارد» گفت: هیچ‌کدام از اصلاح‌طلبان، آلترناتیو نظام نیستند. ما نظام را قبول داریم و می‌گوییم در داخل نظام باید اصلاحات صورت بگیرد. ما به عنوان اصلاح‌طلبانی که جریانی اصیل در ایران محسوب می‌شود نه می‌توانیم با نظام قهر کنیم و نه باید قهر کرد.

وی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری گفت: من هیچ‌گاه نمی‌گویم که حتما باید به دوران آقایان هاشمی و خاتمی برگردیم بلکه باید از تجربه آن زمان و حتی تجربه سالیان اخیر برای اصلاح امور استفاده کرد و اگر در این هشت سال هم جایی کار خوبی صورت گرفت، باید آن را ادامه داد. ما اصلاح طلب هستیم و اصلاح می‌کنیم. قرار نیست تصمیماتی که در این هشت سال گرفته شده را نادیده بگیریم. تصمیمات ناگهانی و جهشی و خلق‌الساعه برای کشور هزینه دارد و باید از آن‌ها حتی الامکان پرهیز کرد.

وی تاکید کرد: ملاک فعالیت‌ها باید سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی باشد تا به صورت طبیعی دغدغه‌هایی نظیر دخالت برخی نهادها در اقتصاد حل شود.

عارف با تاکید بر این‌که «باید با مردم صادق بود» گفت: نمی‌شود در کشوری که معیشت مردم با مشکل جدی رو به رو است و مردم گرانی را با تمام وجود درک می‌کنند مدعی بود شرایط اقتصادی کشور خوب است باید برای حل مشکل گرانی چاره اندیشی عاجل شود.

وی در پاسخ به سوال یکی از حاضرین درباره هدفمندی یارانه و چگونگی برخورد با این طرح در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری گفت: معتقدم هیچ کاری را نباید به صورت ضربتی و ناگهانی انجام داد. یارانه در حال پرداخت شدن است و باید با راه و روش صحیح ادامه پیدا کند. اجرای دقیق مرحله اول این طرح مهم و ارزیابی کارشناسانه این مرحله، چگونگی اجراء مرحله دوم را تعیین می‌کند.

وی با بیان این‌ اعتقاد که «در حال حاضر منابع به صورت غیرکارشناسی اداره می شود» بر ضرورت توزیع بهینه منابع و احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تاکید کرد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام راه‌حل مشکلات اقتصادی را اجرای دقیق سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی دانست و مدعی شد: بعد از مهار تورم هیچ راهی جز توجه به اشتغال نداریم و در این زمینه هم تجربه موفقی داریم. متوسط 850 هزار فرصت شغلی در سال عملکرد دولت اصلاحات در این زمینه است. می‌توان با برگرداندن ثبات اقتصادی و جلب سرمایه، انجام اصلاحات ساختاری و ارتقا جایگاه نهادهای مهم تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری مانند شورای عالی اشتغال،شورای اقتصاد و شورای پول و اعتبار زمینه اشتغال‌زایی را فراهم کرد.

عارف درباره عرصه بین‌الملل نیز گفت: باید به دنبال این بود که اجماعی علیه ایران در عرصه بین‌الملل صورت نگیرد. ما هیچ‌گاه بر سر منافع ملی کوتاه نمی‌آییم ولی در چارچوب منافع ملی باید تعاملمان را با دنیا بیشتر کنیم. سعی کنیم با حضور فعال در مجامع بین المللی و منطقه‌ای از حقوق به حق مردم کشورمان در همه زمینه‌ها دفاع کنیم. باید حضورمان در مجامع بین‌المللی پیام صلح و دوستی در چارچوب سیاست‌های کلی کشور را به نمایش بگذارد.

وی در پاسخ به سوالی اظهار کرد: اگر شاخص‌های استاندارد دنیا را قبول نداشته باشیم چگونه می‌خواهیم این جایگاه را داشته باشیم؟باید شاخص‌های استاندارد را قبول کرد تا بتوانیم عملکرد خود را با این شاخص‌ها ارزیابی کنیم؛ البته تدوین شاخص‌های بومی برای بررسی رشد و پیشرفت کشور یک ضرورت است که امیدواریم با توجه به اقداماتی که در این زمینه در حال انجام است به نتایج خوبی برسیم و بتوانیم شاخص‌هایی که همسویی مناسبی با ارزش‌های انقلاب دارد معرفی کنیم.

وی با تاکید بر این‌که «باید آثار تحریم‌ها را به حداقل برسانیم» تصریح کرد: می‌توان با برنامه‌ریزی و با استفاده از نقطه نظرات کارشناسان این کار را انجام داد.باید احساس مسوولیت مشترک کنیم. اگر دولت و مجلس رو در روی هم شوند به جایی نمی‌رسند. عزم ملی و به خصوص همکاری صمیمی و احساس مسوولیت مشترک نهادهای مختلف کشور می‌تواند آثار تحریم‌ها را به حداقل برساند.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: isna.ir


مطالب داغ سایر بخشها:
برگه‌های برنده ایران در آلماتی
دستگیری امیر گامبالو، حشمت سگارو و حمید خاک بر سر...
دور اول مذاکرات ایران و 1+5
تعداد و زمان پاسخگویی به سوالات آزمون دکتری 92
بازگشت سیستم کوپنی به اقتصاد کشور