روابط تجاری ایران و چین
معاون بازاریابی و تنظیم روابط تجاری سازمان توسعه تجارت گفت: هم اکنون سه و نیم میلیارد دلار از منابع ارزی ایران به صورت یوآن در بانک های چین نگهداری می شود که باید از این فرصت برای واردات کالا و توسعه روابط تجاری دو کشور استفاده کنیم.


 رضا توفیقی در دومین نشست میز کشوری چین افزود: باید با کمک و همفکری یکدیگر از مازاد یوان نگهداری شده در بانک های چین برای فروش محصولات ایرانی در این کشور و همچنین برای واردات کالای چینی و یا غیرچینی استفاده کنیم و منابع ارزی حاصل از صادرات کالا را به چرخه اقتصاد کشور برگردانیم.

وی اضافه کرد: اولویت دیگر در تعامل با چین افزایش حجم صادرات است و این که چگونه می توانیم در تعامل با چین به حجم بیشتری از چین دست یابیم.

توفیقی گفت: بر اساس برنامه ریزی ها مقرر شده است تا حجم روابط تجاری ایران و چین در سال 2014 به 50 میلیارد دلار برسد. 

وی اضافه کرد: چین دومین اقتصاد بزرگ دنیا و مهمترین شریک تجاری ما در سال گذشته و در مجموع بزرگترین بازار کالاهای صادراتی ما با احتساب نفت بود و در حوزه کالاهای غیرنفتی، عراق بزرگترین بازار صادراتی ما را در سال گذشته تشکیل می داد.

حسین نقره کار شیرازی دبیر کل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز در این نشست گفت: ایران و چین از ظرفیت های خوبی برای توسعه روابط تجاری دو یا چند جانبه به ویژه در بخش انرژی برخوردار هستند.

وی افزود: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته ایران باید تا سال 1404 به رتبه اول منطقه در صنعت پتروشیمی دست بیابد بنابراین هر دو کشور می توانند از این فرصت برای توسعه روابط تجاری خویش استفاده کنند./س


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: yjc.ir


مطالب داغ سایر بخشها:
روند کاهشی قیمت دلار و سکه در بازار آزاد
حیاط خلوت ریس جمهور کجاست؟
استقبال پرشکوه اهالی رسانه برای افتتاح یک سرويس بهداشتي! +عکس
تصویب استانداردهای ایمنی به شورایعالی سپرده شد
کاهش قیمت خودرو کارشناسی شده نیست