روحانی و آموزش زبان انگلیسی در مدارس
در حالی که برخی مسؤولان وزارت آموزش و پرورش، به صراحت آموزش زبان انگلیسی حتی در فوق برنامه مدارس ابتدایی را غیرقانونی و ممنوع اعلام کرده اند، رئیس جمهور در مراسم روز معلم بر لزوم آموزش زبان های خارجی در مدارس تأکید کرد.

روحانی در مراسم روز معلم بر لزوم آموزش زبان های خارجی در مدارس تأکید کرد و گفت : «جوان ممکن است به کلاسهای دیگر برود تا زبان یاد بگیرد، اگر در کلاس زبان یاد نگیرد. می‌رود خصوصی یاد می‌گیرد.او که می فهمد زبان لازمه زندگی امروز است. عقلش می‌رسد این چیزی نیست که به زور بگوییم الا و بلا تو باید یک زبان یاد بگیری در دنیا هم هر جا هم رفتی مشکل طرف مقابل است که فارسی نمی‌فهمد.

امروز برخی از زبان ها یادمان نرود که زبان علم است. یعنی بدون مجهز شدن به آن زبان ما راه به علم و اعماق علم پیدا نمی‌کنیم کما این که اگر کسی به زبان عربی مسلط نباشد اعماق دین را نمی‌تواند سیر کند. زبان یک ویژگی‌ها و نکاتی دارد.

شما قرآن را با ترجمه فارسی ده بار هم بخواهید با کسی که به عربی مسلط است فرق می‌کند البته باید حداقل ترجمه را داشته باشیم اما فرق می‌کند.»

یک هفته پیش از سخنان روحانی، در نقد تصمیم آموزش و پرورش مبنی بر ممنوعیت آموزش زبان انگلیسی در فوق برنامه مدارس ابتدایی، یادداشتی تحت عنوان "زبان انگلیسی و سیاست نابخردانه آموزش و پرورش!" نوشته بود و اینک جای خرسندی فراوان دارد که برای اولین بار در سطح رئیس جمهور، این موضوع با نگاه مثبت مورد تأکید قرار می گیرد.

البته زبان انگلیسی در دوره متوسطه تدریس می شود ولی بیشتر "ویترینی" است چرا که:

1 - با از دست دادن دوران طلایی آموزش زبان غیر مادری یعنی مقطع دبستان و پیش دبستان، تأخیری چند ساله وجود دارد که جبران پذیر نیست

2 - ساعات اندک آموزش زبان انگلیسی (در حد 2 ساعت در هفته) اساساً چیزی جز شوخی با مقوله زبان آموزی نیست و به نوعی برای خالی نبودن عریضه، عرضه می شود

3 - روش تدریس نیز با استانداردهای روز فاصله دارد و بسیار ناکارآمد است

با این حساب، نقد روحانی بر سیستم آموزش زبان خارجی و مشخصاً زبان انگلیسی (که به عنوان زبان علم مطرح شده است)، کاملاً صحیح است، اما از آنجا که "دوصد گفته چون نیم کردار نیست"، با صرف حرف زدن کاری از پیش نمی رود.

اکنون، نه فقط وزارت آموزش و پرورش که شورای عالی آموزش و پرورش هم در اختیار دولت است چرا که قریب به اتفاق اعضای آن را وزرا، معاونان وزرا و منصوبان مستقیم یا غیرمستقیم دولت تشکیل می دهند؛ بنابراین، با توجه به سخنان صریح رئیس جمهور، انتظار می رود:

الف - در گام نخست ، وزارت آموزش و پرورش از سیاست نابخردانه کنونی اش در ممنوعیت آموزش زبان انگلیسی در مدارس ابتدایی عقب نشینی کند

ب - وضعیت آموزش زبان در دوره متوسطه را اصلاح کند و ارتقا دهد

ج - شورای عالی آموزش و پرورش با مصوبات مقتضی، زمینه های قانونی و بسترهای لازم برای آموزش زبان انگلیسی در دوران ابتدایی را فراهم کند.

منتظر می مانیم تا ببینیم وزارت آموزش و پرورش و شورای عالی آموزش و پرورش، چه واکنشی در قبال سخنان مهم رئیس جمهور درباره آموزش زبان خارجی در مدارس خواهند داشت و نیز ، ریاست جمهوری تا چه حد پیگیری خواهد کرد؟

 

گردآوری : گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع:asriran.ir