وزارت کشور هم وارد «اپیلاسیون در قزوین» شد
مشاور وزیر کشور و معاون مرکز اجتماعی کشور گفت: 20 درصد از خانواده زندانیان تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند و در بدترین شرایط باید این میزان افزایش یابد و دستگاه قضایی به اعمال عدالت قضایی توجه بیشتری کند.

 رضا محبوبی در حاشیه برگزاری هفتاد و دومین شورای اجتماعی کشور در وزارت کشور گفت: درجلسه امروز شورای اجتماعی از آموزش و پرورش خواسته شد که با تحت پوشش قرار دادن فرزندان زندانیان از ترک تحصیل آنان جلوگیری کند؛ چرا که تعداد زیادی از این دانش آموزان ترک تحصیل می‌کنند.وی در ادامه گفت: سالانه 500 هزار نفر وارد زندان می‌شوند که حدود 200 هزار نفر از آنان در زندان‌ها ماندگار می‌شوند که کمتر از 10 درصد از آنان را زنان تشکیل می‌دهند و سرانه فضای زندان نیز هشت متر مربع است.

وی با بیان اینکه ورودی زندانیان ما بیش از نرم جهانی است اظهار کرد: ما باید به این موضوع توجه خاصی داشته باشیم. بیش از خود زندانیان خانواده زندانیان مطرح هستند؛ چرا که بی‌پناهترین قشر اجتماعی هستند.

وی با بیان اینکه پس از ارائه گزارش رئیس سازمان زندان‌ها در جلسه امروز تصمیم‌هایی اتخاذ شد، گفت: توجه به ماده 2011 قانون برنامه پنجم توسعه و ماده 211 قانون پنجم توسعه، یکی از این تصمیمات بود و باید از ظرفیت‌های قانونی معین شده در این قانون برای رسیدگی به خانواده زندانیان استفاده کنیم.

مشاور وزیر کشور گفت: آیین نامه اجرایی ماده 79 قانون مجازات اسلامی نیز باید مورد توجه قرار گیرد و در این قانون به مجازات‌های جایگزین و حبس اشاره شده است و این آیین نامه شهریور ماه سال گذشته تصویب شد.

طرح موضوع اپیلاسیون در معاونت امنیتی وزارت کشور

محبوبی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت : امروز دستورالعمل اصلی شورای اجتماعی کشور موضوع زندانیان و خانواده آنها بود البته پیش از دستور سه خبری که انعکاس اجتماعی زیادی داشت مطرح شد، این سه خبر شامل سگ‌کشی در شیراز،‌ شعارهای مطرح شده در جریان راهپیمایی روز کارگر اعم از پلاکارد و شعارهای شفاهی درباره نقش اتباع بیگانه در بازار کار و موضوع اپیلاسیون در قزوین بود.

معاون مرکز اجتماعی کشور که به پخش اخباری مبنی بر اعتراض عده‌ای به رواج سالن‌های اپیلاسیون در قزوین اشاره داشت، ادامه داد: وزارت کشور به عنوان وزارت امور داخله درباره همه موضوعات باید اعمال مدیریت کند البته موضوع سگ کشی در معاونت عمرانی، شعارهای روز کارگر در معاونت سیاسی و موضوع اپیلاسیون درمعاونت امنیتی اجتماعی مطرح شده بود.

وی با اشاره به موضوع سگ‌کشی گفت: در زمینه چنین موضوعاتی آیین نامه‌های معینی وجود دارد و اتفاق رخ داده قابل دفاع نیست.

وی در پایان گفت: دستور اصلی هفتاد و دومین جلسه شورای اجتماعی کشور وضعیت زندانیان و توجه به خانواده آنان بود.

دکتر جهانگیری رئیس سازمان زندان‌ها نیز گزارشی ارائه داد و آمار دقیقی درباره زندانیان و سرانه هر زندانی مطرح و آن را با سرانه آسیا و جهان مقایسه کرد.

 

گردآوری : گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع:isna.ir