در حاشیه نمایشگاه کتاب / دولت بهتر است به ترویج کتابخوانی و سیاست‌گذاری بپردازد
مدیر نشر نگارینه، نمایشگاه کتاب را به یک جمعه بازار بی‌ضابطه مانند کرد. او همچنین گفت: امروز دولت به رقیب جدی بخش خصوصی تبدیل شده ادر حالی‌که بهتر است به ترویج کتابخوانی و سیاست‌گذاری بپردازد.

منصور جام‌شیر، مدیر نشر نگارینه در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به این‌که نگارینه با 130 عنوان کتاب که 60 عنوان آن تازه است در نمایشگاه کتاب شرکت کرده گفت: ناشرانی از فروش بیشتری و بهتری برخوردارند که فروشگاه داشته باشند؛ کسانی چون من که مرکز فروش ندارند، وابسته به پخش‌کننده‌ها و واسطه‌هایی هستند که سلیقه‌ای رفتار می‌کنند.

او یکی از مشکلات اساسی نشر کتاب کودک را توزیع و پخش آن دانست و اظهار داشت: این مراکز پخش، واسطه میان ناشر و مخاطب آثار او هستند و نباید سلیقه‌ای رفتار کنند، اما دقیقا براساس سلیقه خود رفتار و این را به مخاطب نیز تحمیل می‌کنند. از سوی دیگر کتاب کودک شیرازه ندارد و خوب است فضایی وجود داشته باشد تا کودکان بنشینند، کتاب را ورق بزنند و اثر دلخواه خود را انتخاب کنند.

جام‌شیر گفت: مسئولان و متولیان فرهنگی بهتر است به جای خرید کتاب، کتابخانه بسازند. چند سال است نهاد کتابخانه‌های عمومی، از خرید کتاب دم می‌زند. بگذریم که معلوم نیست بر چه اساس و از کدام ناشران کتاب خریداری می‌شود، اما کسی به این فکر نمی‌کند که در سطح شهر، کتابخانه ساخته شود. چند کتابخانه در شهر تهران که پایتخت است، وجود دارد؛ چه رسد به شهرهای دیگر.

وی ادامه داد: به هر حال وقتی کتابخانه ساخته می‌شود این کتابخانه‌ها باید تجهیز شوند و برای این کار لازم است از تعداد بسیاری ناشران، کتاب خریده شود.

این ناشر، استقبال از کتاب ـ بازی‌ها را بیش از انواع دیگر کتاب‌های نشر نگارینه دانست و گفت: امروز کودکان بیش از کتاب به بازی‌های رایانه‌ای علاقه‌مند هستند. از این‌رو نشر نگارینه به انتشار کتاب ـ بازی پرداخته است. اگر هم امکانات مالی اجازه دهد کتاب ـ سی‌دی و کتاب ـ فیلم هم منتشر می‌کنیم.

مدیر نشر نگارینه معتقد است که بچه‌ها به خاطر رشد فرهنگ شهرنشینی و آشنایی با ماهواره و اینترنت از ترجمه بیش از تالیف استقبال می‌کنند، اما کتاب‌های بازاری، چه در ترجمه و چه در تالیف بر افزایش سرانه مطالعه بی‌تاثیر است.

به گفته جام‌شیر، نویسندگان باید خود را به‌روز کنند و از شیوه‌های جدید برای ارتباط با مخاطب خود بهره ببرند. از دیدگاه او، رسانه‌ها، پویانمایی و حتی بازی‌های کامپیوتری بسیار مهم هستند زیرا بچه‌ها از سه سالگی، کامپیوتر و بازی کامپیوتری را می‌شناسند. پس ما می‌توانیم روی این موارد سرمایه‌گذاری کنیم و نگران این نباشیم که سرانه مطالعه پایین امده چه اشکالی دارد کتاب الکترونیک و گویا را جایگزین کتاب کاغذی کنیم؟

این نویسنده کودک و نوجوان با اشاره به این‌که خوب است که ما کتابخانه‌های مدارس را با کتاب‌های خوب تجهیز کنیم و به زنگ کتابخوانی و ساعت انشا توجه کنیم گفت: بگذریم که بیشتر کسانی که معلم زنگ انشا یا هنر هستند، نیروهای منفعل آموزش و پرورش‌اند که جایی برایشان وجود نداشته و حالا آمده‌اند مربی بهترین کلاس بچه‌ها شده‌اند؛ یعنی زنگ انشا و هنر که مهم‌ترین زنگ برای رشد خلاقیت بچه‌هاست.

جام‌شیر، نمایشگاه کتاب را به یک جمعه بازار بی‌ضابطه و بی‌قانون مانند کرد و افزود: ای کاش اینجا، فقط و فقط، جمعه بازار کتاب بود و اسباب‌بازی و بادکنک هم فروخته نمی‌شد. بگدریم از این‌که همه شرکت‌کنندگان، ناشر نیستند به این معنی که هستند کسانی که غرفه را از ناشر اجاره کرده‌اند و تنها به فروش بیشترفکر می‌کنند و برایشان فرقی ندارد در غرفه چه بفروشند.

یه گفته مدیر نشر نگارینه، کتاب، تعریف دارد چه به لحاظ فیزیکی چه مفهومی. کتاب قرار است معنا و مفهوم ماندگارتری را منتقل کند و هستند آثاری که به لحاظ ظاهری کتاب هستند اما محتوایشان در حد مطالب یک نشریه یا حتی کاتالوگ پایین آمده است.

جام‌شیر با انتقاد از متولیان فرهنگی گفت: امروز بخش دولتی به رقیب جدی بخش خصوصی تبدیل شده است. دولت بهتر است به ترویج کتابخوانی و سیاست‌گذاری در این زمینه بپردازد نه این‌که ناشران دولتی که بودجه دارند و دغدغه بازگشت سرمایه هم ندارند به موازات ناشران خصوصی پیش بروند.


گردآوری:گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع:mehrnews.com